Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobily zvýší naši závislost na vodě

aktualizováno 
Nutnost hledat alternativní způsoby pohonu automobilů, které sníží naši závislost na ropě, je celkem neoddiskutovatelná hned z několika důvodů. Jenže i samotné zavádění nových způsobů pohonu nemusí být bez problémů.

Nabíjení elektromobilů paradoxně zvýší světovou spotřebu vody. | foto: iDNES.cz

Studie expertů z University of Texas v Austinu ukazuje, že zavádění alternativních pohonů automobilů není zcela bez problémů. Ostatně, k podobným závěrům pomalu dochází i Evropská unie v případě masivního zavádění biopaliv. Američtí akademici se však ve své studii zabývali dopadem použití elektromobilů na naše životní prostředí.

A závěry jejich studie jsou pro laika poměrně šokující. Masivní rozšíření elektromobilů totiž značně zvýší spotřebu vody, které má už v současnosti lidstvo relativní nedostatek. V porovnání se současnou ropnou infrastrukturou bude k provozování elektromobilů celkově zapotřebí třikrát více vody než nyní.

Výzkum se přitom zaměřil na spotřebu a potřebu vody v celém průběhu procesu výroby, dopravy a spotřeby samotného "paliva". Podstatně zvýšená spotřeba vody bude důsledkem zvýšení samotné poptávky po elektrické energii. Právě při její výrobě je zapotřebí nejvíce vody, a to nejen na samotnou výrobu elektřiny, ale především na následné chlazení. V důsledku toho se zvýší nejen samotná spotřeba vody, ale i produkce vodních par do ovzduší.

Tým z University of Texas zároveň ve své studii netvrdí, že by se kvůli tomuto problému mělo o elektromobilech přestat uvažovat. Jen je nutné tato fakta brát při návrhu budoucí infrastruktury v potaz a počítat s nimi tak, aby životní prostředí neutrpělo.

Texaská studie je jen dalším důkazem toho, že při uvažování o využití alternativních zdrojů pohonu je nutné uvažovat v co nejširším měřítku a počítat nejen se samotnými přímými dopady využití paliva na bezprostřední okolí, ale také na potřeby a spotřebu celé infrastruktury a ekonomické dopady celého řešení.

Přehodnocování aktivit s biopalivy v Evropě je jen prvním důkazem toho, že ne vždy takto lidé přemýšlí. Ani ostatní alternativní pohony nezůstávají bez otazníků. O zvýšené produkci vodních par se mluví v souvislosti s vodíkovým pohonem, mnohým odborníkům jsou trnem v oku hybridní automobily, u nichž je diskutabilní ekologická návratnost.

Výroba samotných elektromotorů a baterií je totiž poměrně náročná a je otázkou, zda za svůj životní cyklus dokáže hybridní automobil uspořit tolik škodlivin, aby to vyvážilo jejich množství vyprodukované při jeho složitější výrobě. Všechny tyto pochyby jsou jen důkazem toho, že žádný alternativní způsob pohonu není bez problémů a že ideální pohon neexistuje. V rámci současných možností je tak asi nejrozumnější kombinace více způsobů pohonu, to však bude klást vysoké nároky na infrastrukturu sítě pro čerpání pohonných hmot.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.