Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrická podivnost z Rakouska: jízda bez brzd a se dvěma řidítky

Exkluzivně aktualizováno 
Johann Hammerschmid je bezesporu vizionář. Tvrdí, že v roce 2020 bude 70 procent prodaných motocyklů elektrických a vlastně proč ne. Johann chce být připraven a už nyní přišel na trh s něčím opravdu unikátním. Podívejte se, jak vyrábí vlastní elektromotocykl Johammer J1.

Na Johammer jsme se vyrazili podívat přímo do továrny, která se nachází v Rakousku kousek od českých hranic. Prioritně se zde vyrábí přesné kovové díly, ale v části haly najdeme vývoj a výrobu Johammeru.

A výroba je to rozhodně zajímavá. Johammer si vyrábí v podstatě všechno sám, takže na stole můžete vidět rozpracovanou baterii, která se skládá z několika set článků, kapotáže z plastu nebo rozpracované podvozky.

Johammer J1

Motor: elektromotor 72 V
Baterie: 12,7 kWh
Hmotnost: 178 kg
Maximální rychlost: 120 km/hod
Dojezd: 200 km
Cena: 22 900 eur (620 tisíc Kč)

Pokud si objednáte nový Johammer J1, budete na něj čekat přesně dva týdny. Což je akorát tak dlouhá doba na to pořádně se těšit a připravit místo v garáži. Většina komponentů je připravena v regálech a čeká jen na smontování do konečné podoby. A ta je bezesporu zajímavá.

Tenhle zvláštní motocykl v podstatě rozděluje lidi na dva tábory. Jedny design okamžitě osloví a uchvátí, druzí ho nesnáší. Johammer každopádně budí pozornost kdekoliv se ukáže a to je podstatné.

Záludná konstrukce

Na pohled šílený stroj využívá rámovou konstrukci, která je vlastně jen přikrytá samotnou plastovou skořepinou. Rám je tvořen jednou pevnou částí, která má ve svých útrobách oba tlumiče. Vpředu i vzadu je pak kyvná vidlice.Velmi unikátní je řízení. Nemáte totiž jedna řídítka, jako je tomu třeba u Bimoty Tesi nebo Vyrusu, ale dvě nezávislá řídítka, která se otáčejí každé ve své vlastní ose. To je asi nejzáludnější prvek řízení Johammeru.

Design je rozhodně nepřehlédnutelný.

O pohon motorky se stará elektromotor umístěný vedle zadního kola. Ten má výkon 11 nebo 16 kW a jezdí na napětí 72 V. Kapacita baterie je 12,7 kWh a motorka s ní má dojezd více než 100 km při maximální rychlosti přes 120 km/hod.

Johammer J1 stojí 22 900 eur, což není málo, ale za své peníze dostanete spoustu zajímavých technických řešení a detailů. Například místo klíčku máte na ruce gumový náramek s logem motorky, který před jízdou přiložíte na určené místo a tím nastartujete.

Fotogalerie

Další zajímavostí jsou displeje s důležitými daty umístěné přímo v zrcátkách. Design stroje tak neruší žádná palubní deska a data máte neustále k dispozici. Johammer je i praktický. Jezdec má v přední části motorky poměrně velký prostor na zavazadla.

Tichá síla

Po usednutí do celkem tvrdého gumového sedla přikládám náramek na bok motorky a ta se oživí. Jakmile proběhne softwarová kontrola, můžu vyrazit.

Plynová rukojeť je obousměrná. Pokud otočím k sobě, motorka se rozjede dopředu. Při pohybu na druhou stranu začne couvat, což je vzhledem k hmotnosti stroje velmi praktické. Za jízdy pak zpětné otočení plynem spouští rekuperaci a tedy motorovou brzdu. Jakmile si na tento systém zvyknete, můžete jezdit prakticky bez použití brzd.

Ty se ovládají jako na běžném skútru. Pravá páčka brzdí přední kolo, levá zadní. Vaše nohy mohou spočinout hned ve dvou polohách. Jedny stupačky jsou na přední straně a dají vás do polohy podobné cruiseru, ty druhé jsou hodně vzadu a evokují sportovní jízdu. Pokud si přiobjednáte sedačku pro spolujezdce, jsou ty zadní určené právě pro něj.

Design je rozhodně nepřehlédnutelný.

Mě osobně ergonomie na johammeru moc nevyhovovala a potřeboval bych buďto zadní stupačky více vepředu, nebo ty přední víc vzadu. Stejně tak jsem měl problém při otevírání nebo zavírání stojánku. Pokud ho chcete zavřít nebo „vykopnout“ ze sedla, je to poměrně náročné.

V každé ruce jiná osa

Teď už ale do zatáček. Hladký rakouský asfalt dokonale vyhovoval poněkud tvrdšímu nastavení podvozku. Ten je za každých okolností velmi stabilní a motorka je jak na rovinách, tak v zatáčkách dokonale přesná. Navíc čím rychleji jedete, tím lépe se johammer řídí a tím lepší jsem měl za řídítky pocit.

V menších rychlostech si musíte chvíli zvykat na poněkud prapodivnou reakci řízení. Když ostře otočíte řídítky, máte každou ruku v jiné ose a to je prostě divné. Není to sice nepříjemné a samotnou jízdu to neovlivňuje, ale musíte si zvyknout.

Pokud jezdíte na klasické motorce, bude vám chybět hlavně odezva od předního kola. Na J1 nemáte ponětí, co se pod 21 palců velkým kolem děje, až časem přijdete na to, že to ani vědět nepotřebujete. Motorka je stabilní jak při akceleraci, tak i při ostrém brzdění a zatáčkami jede jako po kolejích. Tohle se konstruktérům rozhodně povedlo. Elektromotor má dost výkonu a masivní zátah do rychlosti 100 km/hod, pak už zrychluje spíš neochotně, ale na 120 km/hod na rovině se dostanete.

Polohová světla jsou umístěná v zrcátkách. Při odbočování plní zároveň funkci...
Dvojice čoček dobře funguje a šetří energii.

Zajímavá je funkce rekuperace. Jakmile otočíte plyn dopředu, johammer začne efektivně zpomalovat a vy přitom můžete ovlivňovat míru brzdné síly právě otáčením plynem. V praxi to funguje perfektně. A pokud se chováte chytře a ekonomicky, můžete ušetřit až 20 procent energie právě díky rekuperaci.

Johammer je jedním z nejzajímavějších strojů, na kterých se můžete na silnici objevit. Kombinace velmi ojedinělé konstrukce a elektrického pohonu je doslova jedinečná a motorka zaslouženě budí pozornost, kdekoliv se objeví.

Až na specifickou ergonomii funguje vše perfektně a každý detail johammeru je dotažený k dokonalosti. Velmi diskutabilní je samozřejmě šestisettisícová cena. Ta je rozhodně dost vysoká, ale promítá se v ní i velmi náročný vývoj softwaru, rámu a dalších technických řešení. Výsledek však rozhodně stojí za to.

Autoři:



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Retro už nefrčí, motorkám vládne futurismus

Lehký jednoválec nepotřebuje až tolik výkonu, v severských zemích platí přísné...

V jednoduchosti je krása. Do módy se vrací klasický kulatý tvar světlometů, který však u téměř všech nových modelů...

Dvoukolová SUV nabírají elektroniku, jako make-up používají bahno

Maximální výkon BMW F850GS zvýšil o desetinu na celkových 95 koní při 8250...

Kdo nemá barevnou TFT přístrojovku, LED denní svícení, elektronický podvozek a kontrolu trakce, ten jako by nebyl!...

Plné zuby molitanu a jeřáb. To je trénink bláznů létajících na motorkách

Bratři Podmolové trénují na FMX Gladiators Games

Někdo na zahradě pěstuje kytičky, někdo si za domem postaví trampolínu, jiný zase bazén. A Libor Podmol tam vykopal...



Najdete na iDNES.cz