Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes se novým hybridem moc nechlubí. Tankuje totiž naftu

aktualizováno 
Je to jistě záměr, že se tím Mercedes nijak zvlášť nechlubí. Do všech modelů od třídy C výš rychle nasazuje kompaktní hybridní systémy, které výrazně snižují skutečnou, ale především i udávanou spotřebu. Německá automobilka tak reaguje na nová pravidla při měření spotřeby a emisí.

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E | foto: Daimler

Dosud se benzinový Mercedes C 200 chlubil emisemi CO2 v kombinovaném cyklu od 123 g/km. Ten zbrusu nový, důkladně přepracovaný, má ve stejné kolonce hodnotu 136 g/km. To jsou důsledky nových pravidel měření spotřeby a emisí.

Mercedes se ve skutečnosti musel hodně snažit, aby podle nové metodiky dosahoval spotřeby jen o 10 procent vyšší. Zdroje z jiných automobilek totiž naznačují, že bez technických úprav budou stávající auta od září vykazovat spotřebu vyšší o pětinu.

Němci se tím příliš nechlubí, ale ke snížení spotřeby od letoška ve velkém používají hybridní systémy. Souběžně připravili hned dva, které využívají rozdílných principů.

První cesta: jednoduchá a efektivní

Hybridní systém pracující s napětím 48V je dobrým kompromisem při elektrifikaci spalovacích motorů. Je dostatečně silný, aby jeho působení mělo rozeznatelný přínos a zároveň mnohem jednodušší a kompaktnější než například sofistikovaný hybridní pohon od Toyoty. Navíc nevyžaduje speciálně proškolený personál servisů.

Podobně jako u nového Audi A8, kde je hybrid tohoto ražení součástí standardní výbavy, Mercedes u systému EQ Boost elektromotorem nahrazuje alternátor. Elektromotor poháněný řemenem dobíjí baterii, slouží však i jako startér či pomocný pohon při zrychlování.

Takový systém se nyní objevuje v modernizovaném Mercedesu C 200. Navzdory označení ho už nepohání přeplňovaný dvoulitr, ale motor o objemu 1,5 litru. Ten nabízí stejných 135 kW, i když až o tři sta otáček výš (od 5800/min), točivý moment společně se zmenšením motoru klesl z 300 Nm mezi 1200 a 4000 otáček na 280 Nm v rozmezí tři až čtyři tisíce.

Hybridy měl Mercedes z Němců jako první

V roce 2009 Mercedes začal prodávat limuzínu S 400 Hybrid, která spojila benzinový šestiválec 3,5 l o výkonu 205 kW z modelu S 350 s elektromotorem. Ten byl vložen mezi spalovací motor a převodovku – toto uspořádání bylo donedávna u hybridů nejrozšířenější. Elektromotor v nízkých otáčkách přidával maximálně 15 kW a 160 Nm. První auto s hybridním pohonem mezi německými automobilkami však ještě neumělo jezdit čistě na elektřinu.

S tím přišel Mercedes v roce 2012 u modelu E 300 BlueTEC Hybrid – po Peugeotu 3008 HYbrid4 druhém sériovém autu, které spojilo turbodiesel a elektromotor. Od té doby se nabídka rozšířila, Mercedes nabízí celou řadu klasických i dobíjecích hybridů, ve třídách C, E, S, GLC i GLE.

Bude to až letošní rok, který v mercedesech přenese hybridní pohonné jednotky z okraje nabídky přímo do centra dění.

EQ Boost však slouží právě k vykrytí tohoto poklesu. Elektromotor v nízkých otáčkách k benzinovému čtyřválci přidává až 10 kW a 160 Nm. To svědčí především pružnosti v nízkých otáčkách a účinnosti pohonného systému při zrychlování. Vedlejším efektem má být dle Mercedesu rychlejší řazení 9stupňového automatu – elektromotor urychluje srovnání otáček.

Mercedes C 200 dále dokáže jet s vypnutým spalovacím motorem. V určitých rychlostech, když není k pohonu auta potřeba, se čtyřválec odpojí a zastaví.

Nový motor je také vybaven přímým vstřikováním a systémem Camtronic, který spojuje variabilní časování ventilů s dvoustupňovým nastavením jejich zdvihu. O přeplňování se stará turbodmychadlo typu twin-scroll.

V současnosti je hybridní patnáctistovka společně se sportovně laděným šestiválcem C 43 AMG (ten má rovnou 287 kW) jediným benzinovým pohonem pro třídu C. Mercedes však slibuje příchod většího a výkonnějšího čtyřválce. Tím by mohl být přeplňovaný dvoulitr naladěný na 220 kW a 400 Nm, opět podpořený 10kW elektromotorem. Tuto kombinaci Němci už v tichosti uvedli na podzim v kabrioletu a kupé E 350.

Pro větší motory je určen silnější EQ Boost, taktéž se 48V okruhem, který přidává 16 kW. Ten už byl prezentován jako sériová výbava benzinových šestiválců v třídách CLS a S.

Druhá cesta: turbodiesel do zásuvky

Vedle toho Mercedes za ženevském autosalonu představil systém EQ Power, který je schopen jízdy čistě na elektřinu do vzdálenosti 50 km. Plug-in hybridní pohon třetí generace se brzy dostane do tříd C a E, a to ve spojení s dvoulitrovým turbodieselem. Naftové motory jsou však dnes pro automobilky delikátním tématem, evropští zákazníci je chtějí, obzvlášť u modelů nabízených Mercedesem a dalšími prémiovými značkami, na druhou stranu proti nim táhnou politici.

Elektromotor s parametry 90 kW a 440 Nm je vložen mezi spalovací motor a devítistupňový automat. Neobvyklé je umístění odpojovací spojky, tlumiče torzních kmitů a spojky pro přemostění měniče do rotoru elektromotoru. Díky asistenci elektromotoru pohonné jednotky společně podávají 700 Nm při 1400 otáčkách naftového čtyřválce.

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E
Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E
Nová nabíjecí stanice od Mercedesu umožňuje nabíjení do 22kW

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E

Energie je uložena v 13,5kWh baterii (speciální typ Li-NMC), kterou lze díky rychlodobíjení nabít za pouhé dvě hodiny. Slouží primárně pro pohon elektromotoru, elektřinou je však napájeno i topení a klimatizace. To umožňuje dále snížit spotřebu nafty.

V zájmu snížení spotřeby bude systém EQ Power využívat i další pokročilé funkce. Kombinace údajů z navigace, systému čtení dopravních značek, stereokamery pod čelním sklem a radaru ve přídi umožní hybridu číst provoz a přizpůsobit zapojení pohonných jednotek dané situaci.

Fotogalerie

Haptický plynový pedál v režimu Eco usměrňuje samotného řidiče – pedál klade zvýšený odpor, pokud by chtěl řidič příliš intenzivně akcelerovat a vynutit zbytečné spuštění turbodieselu. Pro jízdu s uvolněným plynovým pedálem zase řídicí jednotka na základě provozních podmínek předvídá, zda bude efektivnější nechat auto plachtit setrvačností, nebo dobíjet baterie řízeným zpomalováním pomocí rekuperace.

Bližší parametry, označení modelu nebo termín uvedení do prodeje automobilka zatím nezveřejnila.

Stejný plug-in hybridní systém Mercedes představil už na podzim v limuzíně S 560 e. Tam se 90kW elektromotor pojí s přeplňovaným benzinovým třílitrem V6, který má 270 kW. Ani jeho prodej však zatím nebyl oficiálně zahájen.

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E

Mercedes se dal na cestu elektromotorů. Dostane je benzinové C i naftové E

V současnosti jsou tedy v prodeji „jen“ plug-in hybridy, které Mercedes označuje za druhou generaci. Modely GLC 350 e a E 350 e (do faceliftu k nim patřil i C 350 e) spojují starší verzi dvoulitru, elektromotor, sedmistupňový automat a starší baterie s menší kapacitou.

Díky chystaným inovacím a jejich širokému nasazení se dá předpokládat, že v krátké době získají hybridní systémy u větších modelových řad výrazné zastoupení na prodejích. Hlavním efektem, který je nepochybně i primárním cílem Mercedesu, bude snížení vykazovaných emisí CO2. I této automobilky se totiž týká striktní limit 95 g/km, který musí do dvou let splnit.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz