Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektronika vyhrála nejnovější crash testy

aktualizováno 
Bez systémů, které hlídají řidiče a napravují jeho chyby, už dnes nové auto téměř ani nemůže vyrazit do provozu. ABS, ESP, hlídač zapnutých pásů, omezovač rychlosti - to jsou položky rozhodující o úspěchu v crash testech EuroNCAP. Auta jsou stále sofistikovanější a pětihvězdičkové bezpečí znamená také hromadu elektroniky.

Crash test Audi Q5 | foto: EuroNCAP

V nejnovější sérii crash testů EuroNCAP rozbili technici šest spíše menších aut. Zjišťovali bezpečnost Audi Q5, nové Hondy Jazz, konkurenta fabie - Hyundaie i20, stylové Kii Soul, bachratého crossoveru Peugeot 3008 a malinkatého Suzuki Alto, které se ovšem v Česku neprodává.

Právě poslední zástupce japonské automobilky dopadl v nárazových testech nejhůře, dosáhl na pouhé tři hvězdičky za ochranu posádky, ostatní se pyšní kompletní pěticí hvězdiček.

Crashtest Honda Jazz

Od letošního roku EuroNCAP změnilo metodiku hodnocení nárazových testů. Místo tří hodnocení vyjádřených hvězdičkovými hodnoceními zvlášť (ochrana posádky, chodců a ochrana dětí v doporučené autosedačce) dostávají rozbíjené modely nově jenom jednu sadu hvězdiček. K výsledkům je ovšem připojené podrobné rozklíčování rozdělené do čtyř parametrů a vyjádřené v procentech. Kromě původních tří kritérií se hodnotí nově ještě bezpečnostní výzbroj vozu 

V nově hodnocené šestici ochrání posádku nejlépe Audi Q5 - na 92 %, naopak Suzuki Alto jen na 55 %. Děti nejlépe chrání Kia Soul (86 %), chodce Hyundai i20 (64 %) a bezpečnostní asistenti jsou nejlepší v případě Peugeotu 3008 (97 %).

Crashtest Suzuki Alto

Crash test Suzuki Alto

Co všechno je třeba mít ve výbavě, aby auto mohlo dosáhnout na dobré hodnocení, ukazuje Hyundai i20, malé auto vyráběné v Indii. "Hyundai i20 získal šest z maximálních sedmi bodů v kategorii bezpečnostních asistenčních systémů, včetně plného počtu bodů za signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů a aplikaci elektronického stabilizačního systému ESP," uvádí Veronika Jakubcová, mluvčí českého zastoupení značky.

"Stabilizační systém ESP minimalizuje riziko smyku individuálním přibrzďováním jednotlivých kol, aby se vůz pohyboval v požadovaném směru. Pro udělení pěti hvězdiček požaduje organizace Euro NCAP, aby 85 % prodaných vozů bylo standardně vybaveno systémem ESP," vysvětluje.

Standardně má i20 šest airbagů, aktivní opěrky hlavy, předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBD. Stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem TCS jsou ve dvou nižších stupních výbavy za patnáctitisícový příplatek, v dalších dvou je v základní výbavě.

Propadlíkem nejčerstvějších crash testů je Suzuki Alto, které dosáhlo na pouhé tři hvězdy. Technici totiž odhalili mezery v ochraně posádky, nadšeni nebyli ani z nabídky bezpečnostních systémů. Po uveřejnění výsledků Suzuki doplnilo stabilizační systém ESP alespoň do příplatkové výbavy.

Crashtest Kia Soul

Test hlavových opěrek u Kii Soul

Komisaři EuroNCAP byli potěšeni úrovní ochrany chodců u Hondy Jazz a Hyundaie i20. Obě malá auta už splňují i požadavky ochrany, které se teprve připravují. U Kii Soul pak oceňují úroveň ochrany krční páteře, což je další z nových výrazně sledovaných parametrů ochrany posádky. "Jedná se o další významné ocenění, neboť soul se po cee´du stává druhým vozem automobilky Kia, který dosáhl tohoto maximálního hodnocení," uvádí tiskový mluvčí českého zastoupení značky Kia Patrik Fanc k pětihvězdičkovému zisku.

Výsledky crashtestů
Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.