Crash test Audi Q5

Crash test Audi Q5 | foto: EuroNCAP

Elektronika vyhrála nejnovější crash testy

  • 62
Bez systémů, které hlídají řidiče a napravují jeho chyby, už dnes nové auto téměř ani nemůže vyrazit do provozu. ABS, ESP, hlídač zapnutých pásů, omezovač rychlosti - to jsou položky rozhodující o úspěchu v crash testech EuroNCAP. Auta jsou stále sofistikovanější a pětihvězdičkové bezpečí znamená také hromadu elektroniky.

V nejnovější sérii crash testů EuroNCAP rozbili technici šest spíše menších aut. Zjišťovali bezpečnost Audi Q5, nové Hondy Jazz, konkurenta fabie - Hyundaie i20, stylové Kii Soul, bachratého crossoveru Peugeot 3008 a malinkatého Suzuki Alto, které se ovšem v Česku neprodává.

Právě poslední zástupce japonské automobilky dopadl v nárazových testech nejhůře, dosáhl na pouhé tři hvězdičky za ochranu posádky, ostatní se pyšní kompletní pěticí hvězdiček.

Crashtest Honda Jazz

Od letošního roku EuroNCAP změnilo metodiku hodnocení nárazových testů. Místo tří hodnocení vyjádřených hvězdičkovými hodnoceními zvlášť (ochrana posádky, chodců a ochrana dětí v doporučené autosedačce) dostávají rozbíjené modely nově jenom jednu sadu hvězdiček. K výsledkům je ovšem připojené podrobné rozklíčování rozdělené do čtyř parametrů a vyjádřené v procentech. Kromě původních tří kritérií se hodnotí nově ještě bezpečnostní výzbroj vozu 

V nově hodnocené šestici ochrání posádku nejlépe Audi Q5 - na 92 %, naopak Suzuki Alto jen na 55 %. Děti nejlépe chrání Kia Soul (86 %), chodce Hyundai i20 (64 %) a bezpečnostní asistenti jsou nejlepší v případě Peugeotu 3008 (97 %).

Crashtest Suzuki Alto

Crash test Suzuki Alto

Co všechno je třeba mít ve výbavě, aby auto mohlo dosáhnout na dobré hodnocení, ukazuje Hyundai i20, malé auto vyráběné v Indii. "Hyundai i20 získal šest z maximálních sedmi bodů v kategorii bezpečnostních asistenčních systémů, včetně plného počtu bodů za signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů a aplikaci elektronického stabilizačního systému ESP," uvádí Veronika Jakubcová, mluvčí českého zastoupení značky.

"Stabilizační systém ESP minimalizuje riziko smyku individuálním přibrzďováním jednotlivých kol, aby se vůz pohyboval v požadovaném směru. Pro udělení pěti hvězdiček požaduje organizace Euro NCAP, aby 85 % prodaných vozů bylo standardně vybaveno systémem ESP," vysvětluje.

Standardně má i20 šest airbagů, aktivní opěrky hlavy, předpínače bezpečnostních pásů na předních sedadlech, protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBD. Stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem TCS jsou ve dvou nižších stupních výbavy za patnáctitisícový příplatek, v dalších dvou je v základní výbavě.

Propadlíkem nejčerstvějších crash testů je Suzuki Alto, které dosáhlo na pouhé tři hvězdy. Technici totiž odhalili mezery v ochraně posádky, nadšeni nebyli ani z nabídky bezpečnostních systémů. Po uveřejnění výsledků Suzuki doplnilo stabilizační systém ESP alespoň do příplatkové výbavy.

Crashtest Kia Soul

Test hlavových opěrek u Kii Soul

Komisaři EuroNCAP byli potěšeni úrovní ochrany chodců u Hondy Jazz a Hyundaie i20. Obě malá auta už splňují i požadavky ochrany, které se teprve připravují. U Kii Soul pak oceňují úroveň ochrany krční páteře, což je další z nových výrazně sledovaných parametrů ochrany posádky. "Jedná se o další významné ocenění, neboť soul se po cee´du stává druhým vozem automobilky Kia, který dosáhl tohoto maximálního hodnocení," uvádí tiskový mluvčí českého zastoupení značky Kia Patrik Fanc k pětihvězdičkovému zisku.

Výsledky crashtestů