Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

aktualizováno 
Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní limity a nástup elektromobilů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Právě úsilí, které budou muset výrobci automobilů věnovat vývoji čistě elektrických vozů, bude příčinou toho, že se další vývoj spalovacích motorů podle Schaeffer. nevyplatí. Předseda představenstva Continentalu Elmar Degenhart přitom v rozhovoru pro Stuttgarter Zeittung v průběhu července odhadoval, že v roce 2025 bude celosvětově po silnicích jezdit 10 % elektromobilů. Plány některých evropských států (Velká Británie, Francie), aby v roce 2030 bylo možné nově přihlásit jen elektrické vozy, tak nejsou zcela nereálné.

Bude to však vyžadovat velké změny v automobilovém průmyslu. Degenhart mluví o nových bateriích, které budou muset mít poloviční hmotnost a velikost než stávající akumulátory. S kapacitou okolo 75 kWh nabídnou dojezd okolo 500 až 600 km a cena jimi vybavených elektromobilů bude podobná jako dnes u dieselových aut.

Solid-state baterie

Inovativní typ baterií se obejde bez tekutého elektrolytu. Anodu tvoří lithium, katodu polymerový kompozit, mezi oběma je navíc vrstva oddělovače. Všechny tři součásti jsou přitom tuhého skupenství. Novinka má řadu výhod: nevyžaduje chlazení, nehrozí u ní požár při havárii, je výrazně lehčí (až o 75 %) a má dvojnásobnou kapacitu. Hyundai v Koreji spustil pilotní projekt výroby těchto nových článků. O techniku mají zájem i Toyota nebo Volkswagen.

Dnes platíme za 1 kWh kapacity asi dvě stě eur, v budoucnosti musí částka klesnout ke stu eur. „Ale nebude to možné s dnešní technologií lithium-iontových baterií. Největší šance dáváme tzv. solid-state akumulátorům,“ vysvětluje Degenhart. Na stejné technologii pracuje např. konkurenční Bosch.

Větší rozšíření elektromobilů bude také vyžadovat nové továrny na baterie. „Pokud bude v roce 2025 podíl elektromobilů okolo 10 %, budeme celosvětově potřebovat 30 továren s celkovou kapacitou 40 GWh ročně. Tři až čtyři by přitom měly stát v Evropě. Budou nutné celkové investice ve výši 100 miliard dolarů,“ tvrdí Degenhart. Takové závody se na každý pád nevyplatí stavět v zemích s vysokou cenou elektřiny (například v Německu), Samsung nebo LG je prý chtějí vybudovat v Polsku nebo Maďarsku.

Změnou projde i dobíjení. Continental vyvinul dobíjecí stanici, která bude pracovat s napětím 800, 600 nebo 240 V, majitelům elektromobilů tak odpadne nutnost hledat správnou. Budoucnost vidí Degenhart i v indukčním dobíjení. Uživatelům úplně odpadne nutnost „tankování“, na podlaze vozu bude připraveno bezdrátové dobíjecí zařízení. Bude stačit s ním najet nad stanici.

Rychlé doplnění energie v bateriích je totiž nutné pro další automobilovou hudbu let příštích. Autonomní vozy by měly denně strávit v pohybu až 14 hodin a to s dnešní technikou není možné.

„Je nutné, aby se baterie dobily na 70 až 80 % kapacity za čtvrt hodiny,“ říká Degenhart. Na 800voltové nabíjecí stanice by měl sázet luxusní elektromobil Porsche Mission E, který na trh vstoupí v roce 2019. „Aby fungoval, bude potřebovat odpovídající infrastrukturu. Jeho majitelé si speciální nabíječky pořídí domů, ale určitě bude nutné, aby byly vybudovány i podél dálnic,“ míní šéf Continentalu.

Autonomní vozidla podle Degenharta budou vyžadovat zásadní změny v infrastruktuře. V rozhovoru pro Stuttgarter Zeitung mluví o sdílených robotických taxících, jež budou vyžadovat oddělené vlastní jízdní pruhy, aby se nedostaly do konfliktu s dalšími účastníky silničního provozu. Takové změny vyžadují čas, ale Continental se na něčem podobném již podílí s dalšími partnery v Singapuru nebo německém Řezně.

Jak se vyrábí elektromobily Tesla:


Autoři:




Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.