Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakladatel Tesly se domnívá, že lidé za volantem budou zakázáni

aktualizováno 
Vizionář a snílek Elon Musk, který mimo jiné založil automobilku Tesla, si myslí, že v budoucnu už nebudou lidé moci auta řídit sami. Myslí si, že až dojde k pokroku v samořiditelných vozech, budou postupně klasická auta řízená lidmi zakázána. Prý proto, že člověk za volantem je příliš nebezpečný.

Tesla Model S | foto: Shutterstoc

Elon Musk si proti sobě popudil celou řadu motoristických fanoušků. Během vývojářské konference společnosti Nvidia totiž při rozpravě s šéfem firmy Jen-Hsun Huangem prohlásil, že auta řízená lidmi budou eventuálně zakázána.

„Nedomnívám se, že bychom se měli bát o budoucnost autonomních aut, je to jen jedna disciplína umělé inteligence,“ prohlásil Musk. A zároveň autonomní auta přirovnal k výtahům: „Ty také dřív měly obsluhu, pak jsme vyvinuli jednoduché obvody, které zajistí, že výtah automaticky přijede do patra, ve kterém jste. Auta budou přesně to samé,“ řekl.

Zároveň ovšem dodal, že přechod k autonomním autům bude zdlouhavá záležitost. Připomněl, že na světě jsou zhruba dvě miliardy automobilů, automobilový průmysl jich přitom ročně vychrlí asi 100 milionů. Pokud by tedy všechna auta měla být nahrazena autonomními, bude to trvat minimálně dvacet let. Skutečnost bude samozřejmě ještě delší.

Svá slova pak musel rozhořčené motoristické veřejnosti vysvětlovat. „Aby bylo jasné, Tesla silně podporuje to, aby lidé mohli svá auta řídit a aby tomu tak vždy bylo. Snad je to jasné,“ napsal na svém Twitteru. „Jenže, až budou samořiditelná auta bezpečnější než ta řízená lidmi, veřejnost může ta druhá jmenovaná zakázat. Snad k tomu nedojde,“ snažil se Musk situaci uklidnit.

Elon Musk tak opět ukázal kousek ze svých vizionářských myšlenek. Jeho automobilka se navíc na tuto budoucnost, ať už budou autonomní auta povinná, nebo ne, připravuje. Tesla během několika měsíců pro svůj typ Model S připraví softwarový update, který vozu dodá některé schopnosti samořízení. Příprava má zabrat tři až čtyři měsíce, k aktuálnímu adaptivnímu tempomatu přibude schopnost automatického řízení. Tesla tento způsob nazývá autopilotem. Novinku ovšem dostanou jen vozy vybavené patřičnou příplatkovou senzorovou výbavou.

Novinka bude fungovat jen při jízdě na dálnici, při nižších rychlostech a ve městě autopilot k dispozici nebude. Musk tvrdí, že nejtěžší je zajistit spolehlivé automatické řízení vozu v rychlostech mezi 15 a 50 mílemi za hodinu (tedy asi 24 – 80 km/h). Při těchto rychlostech existuje celá řada nečekaných situací, které zatím automatika není schopna řešit zcela spolehlivě. Právě zvládnutí množství netypických podnětů je zatím překážkou v rychlejším rozvoji autonomních vozů.

Třeba Nvidia ovšem pracuje na tom, aby v této oblasti došlo k pokroku. V květnu firma uvolní vývojářskou platformu s cenou asi 10 tisíc dolarů (zhruba čtvrt milionu korun). Nvidia Drive PX je založena na dvojici procesorů Tegra X1, které zpracovávají data z tuctu kamer v reálném čase. Rozpoznávat umí lidi, dopravní značení a další objekty.

Zakladatel Tesly také tvrdí, že další otázkou bezpečnosti autonomních aut je zabezpečení jejich elektronických systémů. Jen to, že budou tyto systémy bezpečné vůči útokům hackerů a že nedovolí, aby do nich mohli zasahovat sami uživatelé, zajistí bezproblémové fungování samořiditelných aut.





Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.