Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakladatel Tesly se domnívá, že lidé za volantem budou zakázáni

aktualizováno 
Vizionář a snílek Elon Musk, který mimo jiné založil automobilku Tesla, si myslí, že v budoucnu už nebudou lidé moci auta řídit sami. Myslí si, že až dojde k pokroku v samořiditelných vozech, budou postupně klasická auta řízená lidmi zakázána. Prý proto, že člověk za volantem je příliš nebezpečný.

Tesla Model S | foto: Shutterstoc

Elon Musk si proti sobě popudil celou řadu motoristických fanoušků. Během vývojářské konference společnosti Nvidia totiž při rozpravě s šéfem firmy Jen-Hsun Huangem prohlásil, že auta řízená lidmi budou eventuálně zakázána.

„Nedomnívám se, že bychom se měli bát o budoucnost autonomních aut, je to jen jedna disciplína umělé inteligence,“ prohlásil Musk. A zároveň autonomní auta přirovnal k výtahům: „Ty také dřív měly obsluhu, pak jsme vyvinuli jednoduché obvody, které zajistí, že výtah automaticky přijede do patra, ve kterém jste. Auta budou přesně to samé,“ řekl.

Zároveň ovšem dodal, že přechod k autonomním autům bude zdlouhavá záležitost. Připomněl, že na světě jsou zhruba dvě miliardy automobilů, automobilový průmysl jich přitom ročně vychrlí asi 100 milionů. Pokud by tedy všechna auta měla být nahrazena autonomními, bude to trvat minimálně dvacet let. Skutečnost bude samozřejmě ještě delší.

Svá slova pak musel rozhořčené motoristické veřejnosti vysvětlovat. „Aby bylo jasné, Tesla silně podporuje to, aby lidé mohli svá auta řídit a aby tomu tak vždy bylo. Snad je to jasné,“ napsal na svém Twitteru. „Jenže, až budou samořiditelná auta bezpečnější než ta řízená lidmi, veřejnost může ta druhá jmenovaná zakázat. Snad k tomu nedojde,“ snažil se Musk situaci uklidnit.

Elon Musk tak opět ukázal kousek ze svých vizionářských myšlenek. Jeho automobilka se navíc na tuto budoucnost, ať už budou autonomní auta povinná, nebo ne, připravuje. Tesla během několika měsíců pro svůj typ Model S připraví softwarový update, který vozu dodá některé schopnosti samořízení. Příprava má zabrat tři až čtyři měsíce, k aktuálnímu adaptivnímu tempomatu přibude schopnost automatického řízení. Tesla tento způsob nazývá autopilotem. Novinku ovšem dostanou jen vozy vybavené patřičnou příplatkovou senzorovou výbavou.

Novinka bude fungovat jen při jízdě na dálnici, při nižších rychlostech a ve městě autopilot k dispozici nebude. Musk tvrdí, že nejtěžší je zajistit spolehlivé automatické řízení vozu v rychlostech mezi 15 a 50 mílemi za hodinu (tedy asi 24 – 80 km/h). Při těchto rychlostech existuje celá řada nečekaných situací, které zatím automatika není schopna řešit zcela spolehlivě. Právě zvládnutí množství netypických podnětů je zatím překážkou v rychlejším rozvoji autonomních vozů.

Třeba Nvidia ovšem pracuje na tom, aby v této oblasti došlo k pokroku. V květnu firma uvolní vývojářskou platformu s cenou asi 10 tisíc dolarů (zhruba čtvrt milionu korun). Nvidia Drive PX je založena na dvojici procesorů Tegra X1, které zpracovávají data z tuctu kamer v reálném čase. Rozpoznávat umí lidi, dopravní značení a další objekty.

Zakladatel Tesly také tvrdí, že další otázkou bezpečnosti autonomních aut je zabezpečení jejich elektronických systémů. Jen to, že budou tyto systémy bezpečné vůči útokům hackerů a že nedovolí, aby do nich mohli zasahovat sami uživatelé, zajistí bezproblémové fungování samořiditelných aut.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Mondeo 2,0 TDCi  Titanium
Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium

r.v. 2007, naj. 138 081 km, diesel
129 990 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.