Test ADAC šokoval: nové diesely jsou extrémně čisté

aktualizováno 
Dieselové motory čelí poklesu prodejů, postupně mizí z řady automobilů. Nekoupíte si ho třeba ve Škodě Fabia, ale ani v žádném novém Porsche. Řada měst především v Německu plánuje nebo už omezila vjezd dieselových aut do center měst. Důvodem jsou především emise dusíku NOx.

Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. | foto: ADAC

Nezávislý test renomovaného německého autoklubu ADAC ovšem ukázal, že moderní diesely jsou v tomto ohledu extrémně čisté.

ADAC otestoval 243 dieselových modelů, které plní emisní normy Euro 5, Euro 6, Euro 6b i nejnovější Euro 6d. ADAC má totiž k dispozici výsledky měření už od roku 2012. A výsledky překvapily. 

Ukázalo se totiž, že nejnovější naftové agregáty produkují průměrně o 76 % méně NOX než ty splňující normu Euro 6b a až o 85 % méně než splňující Euro 5. U těch nejlepších byl rozdíl dokonce 95 až 99 %. V souvislosti s aférou Dieselgate byl paradoxně jediným modelem Euro 5, který se dokázala dostat pod 180 mg/km, VW Golf VII 1.6 TDI (135 mg/km). Naopak nejhorším byl Renault Trafic Combi s hodnotou větší než 1500 mg/km.

U 69 měřených vozů splňující normu Euro 6b byly průměrné emise 341 mg/km. Nejhorší byly Subaru Forester 2,0 D s více než 1500 mg /km, Renault Grand Scenic dCi 160 s téměř 900 mg/km a Dacia Sandero Stepway dCi 90 s 889 mg/km. Na opačném konci byly modely VW Multivan T6 (50 mg/km), Land Rover Discovery TD6 (61 mg/km) a BMW 118d (69 mg/km).

Z 25 testovaných aut splňujících normu Euro 6c a 6d TEMP už však 52 % mělo hodnoty nižší než 80 mg km. Až na Hondu Civic Diesel splnila všechna vozidla normu 168 mg/km, která je povolená při testu RDE v reálném provozu. Devět vozidel mělo menší emise NOX než 80 mg/km i v dálničním režimu. Celkově nejlépe na tom byl model BMW X1 sDrive18d s pouhými 8 mg/km.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Najdete na iDNES.cz