Nezávislý test renomovaného německého autoklubu ADAC ovšem ukázal, že moderní diesely jsou v tomto ohledu extrémně čisté.
ADAC otestoval 243 dieselových modelů, které plní emisní normy Euro 5, Euro 6, Euro 6b i nejnovější Euro 6d. ADAC má totiž k dispozici výsledky měření už od roku 2012. A výsledky překvapily.
Ukázalo se totiž, že nejnovější naftové agregáty produkují průměrně o 76 % méně NOX než ty splňující normu Euro 6b a až o 85 % méně než splňující Euro 5. U těch nejlepších byl rozdíl dokonce 95 až 99 %. V souvislosti s aférou Dieselgate byl paradoxně jediným modelem Euro 5, který se dokázala dostat pod 180 mg/km, VW Golf VII 1.6 TDI (135 mg/km). Naopak nejhorším byl Renault Trafic Combi s hodnotou větší než 1500 mg/km.
U 69 měřených vozů splňující normu Euro 6b byly průměrné emise 341 mg/km. Nejhorší byly Subaru Forester 2,0 D s více než 1500 mg /km, Renault Grand Scenic dCi 160 s téměř 900 mg/km a Dacia Sandero Stepway dCi 90 s 889 mg/km. Na opačném konci byly modely VW Multivan T6 (50 mg/km), Land Rover Discovery TD6 (61 mg/km) a BMW 118d (69 mg/km).
Z 25 testovaných aut splňujících normu Euro 6c a 6d TEMP už však 52 % mělo hodnoty nižší než 80 mg km. Až na Hondu Civic Diesel splnila všechna vozidla normu 168 mg/km, která je povolená při testu RDE v reálném provozu. Devět vozidel mělo menší emise NOX než 80 mg/km i v dálničním režimu. Celkově nejlépe na tom byl model BMW X1 sDrive18d s pouhými 8 mg/km.