NÁZOR: Evropa se definitivně zbláznila. Chce ještě zpřísnit limit emisí

  9:30
Evropská komise navrhne zpřísnění limitů pro automobilové emise v Evropské unii. Vyplývá to z dokumentu, ke kterému získala přístup agentura Reuters. Průměrné emise oxidu uhličitého u nových vozů by podle tohoto návrhu měly být v roce 2030 o 50 procent nižší než v roce v roce 2021.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Nynější plány EU přitom v daném období počítají se snížením emisí o 37,5 procenta. V aktuální situaci, kdy mnoho výrobců padá do ztrát, počítá následky propadu za koronavirus a obává se budoucnosti, to zní jako špatný vtip.

O návrhu na zpřísnění emisních limitů informují tento týden německá média. Mluvčí Evropské komise se k těmto informacím odmítla vyjádřit, zatímco německý svaz automobilového průmyslu VDA zpřísnění limitů důrazně odmítl, píše Reuters.

Dokument, který by měla komise zveřejnit příští týden, rovněž představuje širší plán, podle kterého by měly emise skleníkových plynů v EU do roku 2030 klesnout minimálně o 55 procent oproti roku 1990. Současným cílem EU je přitom snížit emise v daném období o 40 procent. Dokument má rovněž nastiňovat, jakým způsobem lze nového cíle dosáhnout.

Agentura Reuters tento týdenzjistila, že komise Evropského parlamentu pro životní prostředí prosazuje ještě vyšší, 60procentní snížení emisí. Tohoto cíle by měly automobilky dosáhnout do roku 2030, oproti úrovni roku 1990. EU chce dosáhnout do roku 2050 „klimatické neutrality“. Parlament bude o novém předpisu hlasovat začátkem října.

Zákon o klimatu musí také schválit národní vlády, které se neshodují na tom, jak ambiciózní by měl být nový cíl EU v oblasti snižování emisí do roku 2030. „Cíl snížit emise o 55 % má podporu asi 12 zemí, ale některé východní státy se odmítly zavázat k jakémukoli novému cíli, než uvidí posouzení ekonomických nákladů,“ píše Reuters.

„Není jasné, který cíl má většinovou podporu v celém parlamentu, ale doufám, že pokud bude mít parlament vysoké cíle, mohl by tlačit na vlády, aby přijaly ambicióznější cíl,“ uvedl francouzský zákonodárce Pascal Canfin, který předsedá výboru pro životní prostředí. „Všichni víme, že 55 % je již velmi ambiciózních, ale věda dokonce požaduje více,“ dodal.

Emise rostou kvůli boji za jejich snižování

Dnešní auta jsou mnohem čistší než ta, která se vyráběla před několika lety. Například Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) uvádí, že průměrný nový vůz loni vyprodukoval o 29,2 procenta méně CO2 než srovnatelný vůz před deseti lety. Přesto průměrné emise aut stále rostou.

Jak je to možné? Může za to boj za čistší auta a obliba SUV mezi zákazníky. Po Dieselgate byly veřejnosti dieselové motory prezentovány jako něco špinavého, co se nemá kupovat.

Spousta motoristů, ale hlavně firem se lekla a místo nově vyvinutých dieselů, které už jsou výrazně čistší, si koupila auta s benzinovým motorem. Ta však mají vyšší spotřebu a tím i vyšší CO2 než stejně výkonné nafťáky. K tomu čím dál víc lidí kupuje SUV a logicky čím větší auto, tím těžší a s větší spotřebou.

Opatření na čištění emisí u moderních motorů jsou navíc tak drahá, že auta prodražují. Paradoxem je, že od letošního roku budou automobilky platit pokuty za překročení průměrného limitu 95 g CO2/km. Kvůli koronakrizi zároveň řada z nich využívala, či bude využívat různé formy státní pomoci. Na jedné straně tak budou automobilky brát dotace, na druhé platit peníze na pokutách.

Už dnešní požadavky předpisů na snižování emisí jsou podle mnohých na hranici fyzikálních možností.  Šéf Peugeotu Carlos Tavares to shrnul za všechny: „Současné požadavky na snižování emisí CO2 jdou daleko za hranice toho, co se dá označit jako ekonomicky proveditelné a společensky ospravedlnitelné.“

Jedinou možností je „naředit“ emise aut se spalovacími motory elektromobily, problém ovšem je, že po nich není taková přirozená poptávka, aby to na dorovnání emisní matematiky stačilo. Evropa tak nutí vlády a výrobce prodej aut do zásuvky mohutně dotovat, na to ovšem v současné době rozhodně nejsou peníze. O brutálním křivení trhu nemluvě.

Koronakrize

Autoprůmysl je aktuálně prudkým zpomalením ekonomiky kvůli epidemii koronaviru opravdu zdecimovaný. Prodeje jsou na minimech, automobilky a jejich dodavatelé ohlašují útlum a propouštění.

Ve snaze vyhnout se dalším finančním ztrátám Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) lobbovala už v březnu za dočasné uvolnění pravidel. Sdružení se dopisem obrátilo na pět eurokomisařů i přímo na šéfku Evropské komise Ursulu von der Leyenovou.

„Ujišťujeme vás, že naším záměrem není zpochybňovat pravidla jako taková, ani samotné cíle bezpečnosti, zmírňování klimatických změn a ochrany životního prostředí,“ cituje magazín Autosalon.tv z dopisu ACEA ze začátku dubna. 

„Splnění cílů je mimořádně náročné i v běžných podmínkách, natož v období pandemie koronaviru a související finanční recese,“ shrnuje. „Výrobci přitom nutně nemusejí žádat o zvýšení emisních limitů, ani neplánují produkovat méně ekologická vozidla. Řešením dané situace může být posunutí termínů plnění emisních limitů, jakož i prodloužení speciálních kreditů za auta, která produkují méně než 50 gramů CO2 na kilometr. Tedy za elektromobily a plug-in hybridy.“

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...