Podle dohody by průměrné emise u nových automobilů měly do té doby klesnout na 95 gramů za kilometr ze současných zhruba 132 gramů. Dohodu ještě musí oficiálně schválit členské země.
Původně měl nový plán stanovit snížení emisí až do roku 2025. Požadovaný limit 68-78 g/CO2km neprošel kvůli odporu členských zemí. Evropská komise tedy přijala kompromisní řešení, které bude třeba časem přehodnotit. Součástí dohody je totiž každoroční snižování emisí o 4-6 procent ročně po roce 2020. To by znamenalo do roku 2025 snížení emisí na úroveň 70 gramů CO2 na kilometr.
Úroveň vypouštěných emisí je přímo úměrná spotřebě paliva. Snižování emisí tedy vyžaduje snižování spotřeby. Což znamená pro výrobce masivní investice do vývoje nových technologií.
Odborníci uvádějí, že nově dohodnutý plán sníží stávající spotřebu aut, která je kolem šesti litrů na sto kilometrů, přibližně ke čtyřem litrům do roku 2020. Další snižování na úrovni kolem pěti procent by znamenalo, že průměrná spotřeba aut v roce 2025 bude kolem třech litrů na sto kilometrů.
Velmi diskutovaným bodem bylo téma takzvaných superkreditů, kterými si automobilky vylepšují svůj flotilový průměr emisí. Výrobci dnes platí jakousi pokutu za překračování stanovených emisních limitů. Vše se počítá jako průměr emisí vypouštěných celou modelovou řadou. Do těchto počtů promlouvají i elektromobily a další ekologické vozy, které mají vyšší "váhu" a významně flotilový průměr zlepšují. Dnes se jeden elektromobil započítává jako 3,5 auta, to by mělo v roce 2015 skončit. Po výrazné intervenci Německa se od roku 2020 jeden elektromobil ve flotile značky bude počítat jako dvě auta. Platit to bude nejen pro elektromobily, ale také pro plug-in hybridy (ty které lze nabít ze zásuvky). Limitem je hranice emisí 50 gramů CO2 na kilometr.
Nové měření spotřeby
Schválena byla také úprava způsobu testování spotřeby a emisí. Stávající testovací cyklus, který platí od osmdesátých let minulého století, je podle kritiků nevyhovující. Výrobci totiž mohou vozy uzpůsobit tak, že při laboratorních testech dosahují nereálných výsledků. Podle nezávislých studií se naměřené výsledky od hodnot reálné spotřeby u nových aut stále více vzdalují. Nový způsob testování, který má být přesnější a hůře zmanipulovatelný, má být zaveden od roku 2017.
Podle Irska, které nyní EU předsedá, zajišťuje vyjednaný kompromis rovnováhu mezi ekologickými a ekonomickými faktory. "Tato dohoda je jasným vítězstvím pro ovzduší, spotřebitele, inovace i pracovní místa a je dalším významným krokem ke konkurenceschopné ekonomice s nízkými emisemi," uvedl irský ministr životního prostředí Phil Hogan.
Ekologičtí aktivisté dohodu přivítali a označili za krok správným směrem. "Pokud se politici zaměří na dlouhodobé přínosy automobilů s nižší spotřebou místo na krátkodobé zájmy některých automobilek, může to vést ke zlepšením pro řidiče, trh práce i ekonomiku EU," uvedl Greg Archer z ekologické skupiny Transport & Environment.