Paradox: Boj proti emisím má za následek růst emisí

  10:15aktualizováno  10:15
Ukazuje se, jak jednostranný boj úředníků a ekologů proti jednomu sektoru průmyslu může přinést opačné výsledky. Nejnovější data britské společnosti Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) ukazují, že i přes stále se zpřísňující emisní předpisy vzrostly loni průměrné hodnoty CO2 u nových automobilů o 0,8 %.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: DUH

Údaje z britského trhu za rok 2017 ukázaly, že průměrné emise na nový automobil se loni oproti roku 2016 zvedly ze 120,1 g/km na 121 g/km. Konkrétně za to může tažení proti dieselovým motorům. Zákazníci z nich totiž nepřecházejí na elektromobily, jak by si ekologové přáli, ale na benzinová auta, která mají vyšší spotřebu a kvůli tomu produkují vyšší emise CO2.

Trendy, které netáhnou. O elektromobily a robotická auta lidé nestojí

Koncept Mazda Vision Coupé

Generální ředitel společnosti SMMT Mike Hawes vyjádřil důvody jasně, když řekl: „Jako automobilový průmysl sdílíme vládní představu o nízkoemisní budoucnosti, ale nejde to udělat přes noc.“

Kampaň proti dieselům přináší viditelné změny, když v Británii meziročně poklesl jejich prodej o 17,1 %, ale pokles emisí to nepřineslo. „Zájem o elektromobily je nízký kvůli slabé dobíjecí infrastruktuře a také pořizovacím cenám,“ řekl Hawes. Poptávka po elektromobilech loni v Británii vzrostla o 34,8%, což ovšem v absolutních číslech znamená, že se jich prodalo 13 500 - což je nepatrná část z celkového prodeje 2,5 milionu automobilů.

Je evidentní, že jakékoli emise, ať už CO2, NOX nebo pevných částic jsou lidskému zdraví ve větší nebo menší míře škodlivé. Ale bojovat proti nim pouze zákazy, nemusí přinášet užitek.

Nejprve totiž byly hlavním ekologickým „nepřítelem“ emise CO2. Předpisy nutily výrobce k jejich stálému snižování, což mělo za následek jednak „podvádění“ při měření (což odstartovalo aféru Dieselgate), jednak rostoucí popularitu dieselových agregátů, jejichž emise CO2 jsou nižší. Pak se ovšem ukázalo, že diesely produkují naopak více oxidu dusíku a pevných částic. Takže nyní se úředníci rozhodli bojovat proti nim.

Mnoho zemí a měst uvažuje o zákazu jejich prodeje nebo provozu, přidali se už i výrobci, například koncern Fiat Chysler před pár dny oznámil, že zastaví prodej dieselů do roku 2022 (více zde), skoncovat nejen s diesely, ale rovnou se všemi spalovacími motory se chystá Volvo.

Nelze samozřejmě zpochybnit, že díky přepisům jsou výrobci tlačeni do zlepšování všech druhů motorů, a i emise CO2 benzinových agregátů v posledních letech významně klesly (teď zas konstruktéři u benziňáků bojují s tím, že zážehové motory tvoří pevné částice - více zde). Ale nekoncepční zákazy zkrátka nejsou vždy tím nejlepším řešením a můžou přinést trochu jiný efekt, než si zákonodárci původně mysleli. 

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Studie: elektromobily připraví Německo o 100 000 pracovních míst

Volkswagen I.D. Buzz

Přechod na elektromobily připraví Německo o dobře placená místa nejen v automobilovém odvětví. K tomuto závěru dospěla...

Najdete na iDNES.cz