Paradox: Boj proti emisím má za následek růst emisí

  10:15aktualizováno  10:15
Ukazuje se, jak jednostranný boj úředníků a ekologů proti jednomu sektoru průmyslu může přinést opačné výsledky. Nejnovější data britské společnosti Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) ukazují, že i přes stále se zpřísňující emisní předpisy vzrostly loni průměrné hodnoty CO2 u nových automobilů o 0,8 %.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: DUH

Údaje z britského trhu za rok 2017 ukázaly, že průměrné emise na nový automobil se loni oproti roku 2016 zvedly ze 120,1 g/km na 121 g/km. Konkrétně za to může tažení proti dieselovým motorům. Zákazníci z nich totiž nepřecházejí na elektromobily, jak by si ekologové přáli, ale na benzinová auta, která mají vyšší spotřebu a kvůli tomu produkují vyšší emise CO2.

Trendy, které netáhnou. O elektromobily a robotická auta lidé nestojí

Koncept Mazda Vision Coupé

Generální ředitel společnosti SMMT Mike Hawes vyjádřil důvody jasně, když řekl: „Jako automobilový průmysl sdílíme vládní představu o nízkoemisní budoucnosti, ale nejde to udělat přes noc.“

Kampaň proti dieselům přináší viditelné změny, když v Británii meziročně poklesl jejich prodej o 17,1 %, ale pokles emisí to nepřineslo. „Zájem o elektromobily je nízký kvůli slabé dobíjecí infrastruktuře a také pořizovacím cenám,“ řekl Hawes. Poptávka po elektromobilech loni v Británii vzrostla o 34,8%, což ovšem v absolutních číslech znamená, že se jich prodalo 13 500 - což je nepatrná část z celkového prodeje 2,5 milionu automobilů.

Je evidentní, že jakékoli emise, ať už CO2, NOX nebo pevných částic jsou lidskému zdraví ve větší nebo menší míře škodlivé. Ale bojovat proti nim pouze zákazy, nemusí přinášet užitek.

Nejprve totiž byly hlavním ekologickým „nepřítelem“ emise CO2. Předpisy nutily výrobce k jejich stálému snižování, což mělo za následek jednak „podvádění“ při měření (což odstartovalo aféru Dieselgate), jednak rostoucí popularitu dieselových agregátů, jejichž emise CO2 jsou nižší. Pak se ovšem ukázalo, že diesely produkují naopak více oxidu dusíku a pevných částic. Takže nyní se úředníci rozhodli bojovat proti nim.

Mnoho zemí a měst uvažuje o zákazu jejich prodeje nebo provozu, přidali se už i výrobci, například koncern Fiat Chysler před pár dny oznámil, že zastaví prodej dieselů do roku 2022 (více zde), skoncovat nejen s diesely, ale rovnou se všemi spalovacími motory se chystá Volvo.

Nelze samozřejmě zpochybnit, že díky přepisům jsou výrobci tlačeni do zlepšování všech druhů motorů, a i emise CO2 benzinových agregátů v posledních letech významně klesly (teď zas konstruktéři u benziňáků bojují s tím, že zážehové motory tvoří pevné částice - více zde). Ale nekoncepční zákazy zkrátka nejsou vždy tím nejlepším řešením a můžou přinést trochu jiný efekt, než si zákonodárci původně mysleli. 

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Automobilky drží na skladě víc aut než obvykle, levnější však nebudou

Dovezené automobily čekají na distribuci v britském přístavu Sheernese (říjen...

Nadprůměrné letní registrace většiny automobilek a plné odstavné plochy nových aut po celém Česku svádějí k úvaze, že...



Najdete na iDNES.cz