Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paradox: Boj proti emisím má za následek růst emisí

  10:15aktualizováno  10:15
Ukazuje se, jak jednostranný boj úředníků a ekologů proti jednomu sektoru průmyslu může přinést opačné výsledky. Nejnovější data britské společnosti Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) ukazují, že i přes stále se zpřísňující emisní předpisy vzrostly loni průměrné hodnoty CO2 u nových automobilů o 0,8 %.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: DUH

Údaje z britského trhu za rok 2017 ukázaly, že průměrné emise na nový automobil se loni oproti roku 2016 zvedly ze 120,1 g/km na 121 g/km. Konkrétně za to může tažení proti dieselovým motorům. Zákazníci z nich totiž nepřecházejí na elektromobily, jak by si ekologové přáli, ale na benzinová auta, která mají vyšší spotřebu a kvůli tomu produkují vyšší emise CO2.

Trendy, které netáhnou. O elektromobily a robotická auta lidé nestojí

Koncept Mazda Vision Coupé

Generální ředitel společnosti SMMT Mike Hawes vyjádřil důvody jasně, když řekl: „Jako automobilový průmysl sdílíme vládní představu o nízkoemisní budoucnosti, ale nejde to udělat přes noc.“

Kampaň proti dieselům přináší viditelné změny, když v Británii meziročně poklesl jejich prodej o 17,1 %, ale pokles emisí to nepřineslo. „Zájem o elektromobily je nízký kvůli slabé dobíjecí infrastruktuře a také pořizovacím cenám,“ řekl Hawes. Poptávka po elektromobilech loni v Británii vzrostla o 34,8%, což ovšem v absolutních číslech znamená, že se jich prodalo 13 500 - což je nepatrná část z celkového prodeje 2,5 milionu automobilů.

Je evidentní, že jakékoli emise, ať už CO2, NOX nebo pevných částic jsou lidskému zdraví ve větší nebo menší míře škodlivé. Ale bojovat proti nim pouze zákazy, nemusí přinášet užitek.

Nejprve totiž byly hlavním ekologickým „nepřítelem“ emise CO2. Předpisy nutily výrobce k jejich stálému snižování, což mělo za následek jednak „podvádění“ při měření (což odstartovalo aféru Dieselgate), jednak rostoucí popularitu dieselových agregátů, jejichž emise CO2 jsou nižší. Pak se ovšem ukázalo, že diesely produkují naopak více oxidu dusíku a pevných částic. Takže nyní se úředníci rozhodli bojovat proti nim.

Mnoho zemí a měst uvažuje o zákazu jejich prodeje nebo provozu, přidali se už i výrobci, například koncern Fiat Chysler před pár dny oznámil, že zastaví prodej dieselů do roku 2022 (více zde), skoncovat nejen s diesely, ale rovnou se všemi spalovacími motory se chystá Volvo.

Nelze samozřejmě zpochybnit, že díky přepisům jsou výrobci tlačeni do zlepšování všech druhů motorů, a i emise CO2 benzinových agregátů v posledních letech významně klesly (teď zas konstruktéři u benziňáků bojují s tím, že zážehové motory tvoří pevné částice - více zde). Ale nekoncepční zákazy zkrátka nejsou vždy tím nejlepším řešením a můžou přinést trochu jiný efekt, než si zákonodárci původně mysleli. 

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz