(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: PSA

Emise oxidu uhličitého v Evropě rostou, v procentech nejvíc u Škodovky

  • 181
Tažení proti dieselům a rostoucí popularita SUV má konkrétní dopady v podobě růstu emisí CO2. Ty loni v Evropě vzrostly poprvé za deset let. Společnost JATO Dynamics spočítala průměrné flotilové emise dvacítky nejprodávanějších značek v Evropě na 23 trzích.

Nejvíc gramů CO2 vypouští Mazda, v procentech se meziročně nejvíc zhoršila značka Škoda. Průměrné emise CO2, které jsou v  Evropě hlavním sledovaným parametrem „čistoty“ vozidel, se zvýšily. Sice jen o 0,3 g/km na 118,1 g/km, ale je to poprvé po deseti letech, kdy soustavně klesaly.

Stoupají především u masově prodávaných značek, a to o celý jeden gram, když překračují 113 g/km. Přitom už v roce 2021 se všichni musejí dostat na průměrných 95 g/km, jinak hrozí dramatické pokuty. Přepočteno na spotřebu to odpovídá 5,1 l benzinu nebo 4,5 l nafty na 100 km. Navíc se změní metodika výpočtu spotřeby (režim WLPT), která by měla více odrážet reálnou spotřebu.

Největším „hříšníkem“ je Mazda s průměrnými emisemi 131,2 % g/km, těsně následovaná Mercedesem s 129,1 g/km. Naopak nejlepší je Toyota s 101,2 g/km, které pomohly hlavně prodeje hybridních automobilů. Jen těsně za ní se ale umístily Peugeot (104,5 g), Citroën (105,5) a Renault (106,6).

„Každý by měl mít obavy,“ uvedl Felipe Munoz, globální automobilový analytik společnosti JATO Dynamics. „Čísla se nezlepšují a cíl se blíží.“ Hlavním důvodem je pokles zájmu o dieselové motory, které produkují nižší emise CO2, ale zato vyšší emise oxidu dusíku (NOX). „Snížení emisí CO2 za posledních deset let bylo především díky dieselovým motorům,“ dodal Munoz. Průměrné evropské emise CO2 v roce 2007 činily 159,1 g/km.

Automobilky se sice snaží nabízet hybridy a elektromobily, ale většina zákazníků přechází od dieselů k benzinovým motorům.

Jediný, komu se to jakžtakž daří, je Toyota, která od roku 2019 postupně zruší v Evropě prodej osobních automobilů poháněných naftou. V roce 2017 přitom dosáhla díky slušnému prodeji hybridů průměrných emisí 101,2 g/km, čímž přeskočila Peugeot na prvním místě pořadí nejlepších značek v Evropě.

Průměrné emise klesly také Fiatu. Vděčí za to dieselovému modelu Tipo, který tvoří 9 % celkového objemu prodejů Fiatu v Evropě. Nový dieselový motor produkuje o 3,5 g/km méně CO2 než jeho předchůdce.

Peugeot se stal obětí úspěchu svých crossoverů 3008 a 5008, které představovaly v roce 2017 téměř čtvrtinu jeho prodejů a průměrné emise CO2 této značky tak vzrostly o 3,7 g/km. 

Nejvíce vzrostly emise značce Škoda, o 4,1 g/km, což Munoz připisuje úspěchu SUV Kodiaq a vyšším prodejům silnějších dieselů u modelu Octavia. Předloni byla Škoda pátá nejlepší, za rok 2017 klesla na osmé místo. Ostatní koncernové značky jsou ovšem s vyššími emisemi až za ní.

Tabulka emisí