Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci průměrné emise CO2 u nových osobních aut v EU už třetí rok po sobě. Mírně stoupají také emise dodávek.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Prozatímní zveřejněné údaje za 27 zemí Evropské unie, Velkou Británii, Island a Norsko hovoří o tom, že průměrné emise činily loni 122,4 g/km CO2, což představuje nárůst o 1,6 g/km oproti roku 2018 a o 3,6 g/km oproti roku 2017. Přitom od roku 2010 do roku 2016 emise i bez elektromobilů postupně klesaly, a to celkem o 22 gramů. Aktuální číslo je sice pod cílem 130 gramů, který platil do roku 2019, ale výrazně nad cílem, který EU stanovila od letošního roku – 95 gramů.

Důvody růstu jsou známé a už několikrát opakované – jednak to je rostoucí obliba SUV, která jsou větší a těžší, a tedy mají vyšší spotřebu, dále pak negativní kampaň proti dieselovým motorům, které jsou v průměru úspornější než stejně výkonné benzinové protějšky a emitují méně CO2.

Nafta představovala 31 % nových registrací v roce 2019, což znamená pokles o čtyři procentní body proti roku 2018 a o 23 procent proti roku 2011, kdy dieselové automobily dosáhly vrcholu 55% podílem na nových registracích. K růstu emisí svým způsobem přispívá i rostoucí hmotnost vozidel. Ta podle EEA loni vzrostla v průměru o 30 kilogramů proti roku 2018. Nárůst byl pozorován u všech segmentů vozidel (malé, střední, velké pravidelné automobily a SUV), u benzinových i naftových pohonů.

Emise rostou i u dodávek, i když méně než u osobních aut. Čísla EEA v tomto segmentu hovoří o průměrných emisích 158,4 g CO2/km, což je o půl gramu CO2/km více než v roce 2018. Tímto zůstává výrazně pod cílem 175 g CO2/km, který platil do roku 2019, je však o jedenáct gramů CO2/km vyšší než cíl, který EU stanovila od letošního roku - 147 g CO2/km. Rostoucí emise u lehkých užitkových aut EEA přikládá zvýšení průměrné hmotnosti a pouze omezenému zvýšení podílu elektrických dodávek z 0,8 % v roce 2018 na 1,3 % v roce 2019.

Trochu paradoxem je, že od letošního roku budou automobilky platit pokuty za překročení průměrného limitu 95 g CO2/km. Kvůli koronakrizi zároveň řada z nich využívala, či bude využívat různé formy státní pomoci. Na jedné straně tak budou automobilky brát dotace, na druhé platit peníze na pokutách.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...