Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU chce odškodnění pro majitele aut z Dieselgate a přísnější testy

aktualizováno 
Evropský parlament se vyslovil pro přísnější pravidla kontroly automobilových emisí a pro odškodnění podvedených majitelů aut v aféře Dieselgate.

Ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Zpráva parlamentního výboru pro vyšetřování skandálu v automobilce Volkswagen, kterou europoslanci schválili na plenárním zasedání ve Štrasburku, je rovněž kritická vůči Evropské komisi a členským zemím za jejich liknavý přístup, neboť řadu let věděly o značných rozdílech v měření emisí oxidů dusíku v laboratorních podmínkách a v reálném provozu.

„Dnešní hlasování je pozitivním krokem k tomu, aby se aféra Dieselgate znovu neopakovala. Více než 19 měsíců po vypuknutí skandálu ve Volkswagenu je šokující, že se toho v automobilovém průmyslu i na úrovni úřadů členských států změnilo tak málo,“ uvedl zpravodaj Gerben-Jan Gerbrandy z poslaneckého klubu liberálů (vše o Dieselgate čtěte zde).

Mezi klíčovými doporučeními, pro která europoslanci hlasovali, je mimo jiné to, aby EU rychle přijala potřebná nařízení o emisních kontrolách ve skutečných podmínkách a aby tvorba emisních nařízení v rámci efektivnější přípravy připadla pod pravomoc jediného eurokomisaře.

Součástí seznamu doporučení je i výzva, aby se majitelé aut dočkali od výrobce finančního odškodnění a aby Evropská komise navrhla pravidla pro společný unijní systém odškodňování, což by posílilo ochranu spotřebitelů. Volkswagen nicméně dlouhodobě odmítá žádosti, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako majitele aut ve Spojených státech.

Europoslanci rovněž navrhují komisi i členským státům zvážit americkou praxi namátkového testování vozidel, která byla právě vyrobena, a také vozidel v provozu. Důslednější dohled na úrovni EU je podle Evropského parlamentu klíčem k prosazování unijních právních předpisů a k účinné kontrole unijního trhu.

Hlasování předcházela debata, ve které eurokomisař pro životní prostředí Karmenu Vella poslancům řekl, že unijní exekutiva zvažovala možnost zřízení nové evropské agentury, která by dohled nad emisními kontrolami převzala. Od tohoto řešení však Brusel s ohledem na vysoké náklady a kvůli co nejrychlejšímu prosazení nových pravidel nakonec ustoupil. Proti zřízení nové agentury byli také europoslanci.

Europoslanec Evžen Tošenovský z ODS, který souhlasí s jasnými pravidly pro schvalování vozidel a měření emisí včetně zkoušek v reálných podmínkách, kritizoval fakt, že zpráva vyšetřovacího výboru se soustředila na posilování pravomocí Evropské komise a Evropského parlamentu.

„Pokud chtěl vyšetřovací výbor skutečně něco udělat pro kvalitu ovzduší a modernizaci pravidel, měl podpořit náš návrh na sladění pravidel mezi Evropou a Spojenými státy. V Evropě jsme přísní, pokud jde o oxidy uhlíku, zatímco Američané se soustředí spíše na oxidy dusíku, které jsou mnohem škodlivější,“ vysvětlil Tošenovský.

Emisní aféra Volkswagenu označovaná jako Dieselgate vypukla předloni v září, když Volkswagen přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut nainstaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda. V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.

Autoři: ,



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Specialisté v Poličce vyrobí hasičskou cisternu odolnou proti detonacím

Firma THT Polička, která vyrábí různé modifikace požárních automobilů, navázala...

Společnost THT Polička letos vyrobí pro hasiče dvě speciální cisterny, které budou odolné i proti detonacím. Hasiči si...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Ford čelí v USA žalobě kvůli údajné manipulaci s emisemi

Ford F-250

Americká automobilka Ford Motor čelí ve Spojených státech žalobě, podle které vybavila své dodávkové vozy F-250 a F-350...

Najdete na iDNES.cz