Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU chce odškodnění pro majitele aut z Dieselgate a přísnější testy

aktualizováno 
Evropský parlament se vyslovil pro přísnější pravidla kontroly automobilových emisí a pro odškodnění podvedených majitelů aut v aféře Dieselgate.

Ilustrační snímek | foto: Volkswagen

Zpráva parlamentního výboru pro vyšetřování skandálu v automobilce Volkswagen, kterou europoslanci schválili na plenárním zasedání ve Štrasburku, je rovněž kritická vůči Evropské komisi a členským zemím za jejich liknavý přístup, neboť řadu let věděly o značných rozdílech v měření emisí oxidů dusíku v laboratorních podmínkách a v reálném provozu.

„Dnešní hlasování je pozitivním krokem k tomu, aby se aféra Dieselgate znovu neopakovala. Více než 19 měsíců po vypuknutí skandálu ve Volkswagenu je šokující, že se toho v automobilovém průmyslu i na úrovni úřadů členských států změnilo tak málo,“ uvedl zpravodaj Gerben-Jan Gerbrandy z poslaneckého klubu liberálů (vše o Dieselgate čtěte zde).

Mezi klíčovými doporučeními, pro která europoslanci hlasovali, je mimo jiné to, aby EU rychle přijala potřebná nařízení o emisních kontrolách ve skutečných podmínkách a aby tvorba emisních nařízení v rámci efektivnější přípravy připadla pod pravomoc jediného eurokomisaře.

Součástí seznamu doporučení je i výzva, aby se majitelé aut dočkali od výrobce finančního odškodnění a aby Evropská komise navrhla pravidla pro společný unijní systém odškodňování, což by posílilo ochranu spotřebitelů. Volkswagen nicméně dlouhodobě odmítá žádosti, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako majitele aut ve Spojených státech.

Europoslanci rovněž navrhují komisi i členským státům zvážit americkou praxi namátkového testování vozidel, která byla právě vyrobena, a také vozidel v provozu. Důslednější dohled na úrovni EU je podle Evropského parlamentu klíčem k prosazování unijních právních předpisů a k účinné kontrole unijního trhu.

Hlasování předcházela debata, ve které eurokomisař pro životní prostředí Karmenu Vella poslancům řekl, že unijní exekutiva zvažovala možnost zřízení nové evropské agentury, která by dohled nad emisními kontrolami převzala. Od tohoto řešení však Brusel s ohledem na vysoké náklady a kvůli co nejrychlejšímu prosazení nových pravidel nakonec ustoupil. Proti zřízení nové agentury byli také europoslanci.

Europoslanec Evžen Tošenovský z ODS, který souhlasí s jasnými pravidly pro schvalování vozidel a měření emisí včetně zkoušek v reálných podmínkách, kritizoval fakt, že zpráva vyšetřovacího výboru se soustředila na posilování pravomocí Evropské komise a Evropského parlamentu.

„Pokud chtěl vyšetřovací výbor skutečně něco udělat pro kvalitu ovzduší a modernizaci pravidel, měl podpořit náš návrh na sladění pravidel mezi Evropou a Spojenými státy. V Evropě jsme přísní, pokud jde o oxidy uhlíku, zatímco Američané se soustředí spíše na oxidy dusíku, které jsou mnohem škodlivější,“ vysvětlil Tošenovský.

Emisní aféra Volkswagenu označovaná jako Dieselgate vypukla předloni v září, když Volkswagen přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut nainstaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda. V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.

Autoři: ,


Nejčtenější

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...



Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Americký test zjistil, že SUV nejsou tak bezpečná, jak si mnozí myslí

Crashtest s 25procentním přesahem Jeepu Grand Cherokee

Proč si lidé kupují čím dál víc SUV? Jde samozřejmě o módní záležitost, spousta lidí ovšem tvrdí, že je kupují pro...

Další z rubriky

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...

SUV z Kvasin mají speciální tajnou funkci, neví o ní ani Škodovka

Škdoa Karoq

Slovenský čtenář iDNES.cz náhodou odhalil originální funkci svého Seatu Ateca. Auto s takzvaným virtuálním pedálem,...

VW a Ford zase zvažují spolupráci. Chtějí stavět užitkové vozy

Ford Galaxy první generace

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho americký konkurent Ford zvažují vytvoření strategické aliance. Zkoumají...

Najdete na iDNES.cz