Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

aktualizováno 
Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Podle analýzy společnosti Sanford C. Bernstein zveřejněné Bloombergem mohou v Hongkongu elektromobily nepřímo vypouštět až o dvacet procent víc oxidu dusíku než klasická benzinová auta. To staví do jiného světla snahy města dostat do ulic více „zelených“ ekologických aut.

Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde.

Hongkong totiž podle analytika Neila Beveridge, který se zabývá petrochemickým průmyslem, vyrábí v uhelných elektrárnách přes polovinu elektrické energie. „Město by se mělo zaměřit na změnu orientace směrem k zemnímu plynu a obnovitelným zdrojům, než začnou pobízet různými daňovými zvýhodněními k používání elektromobilů,“ komentuje.

Elektromobily mají podle analytika smysl jen tam, kde při výrobě elektřiny vzniká jen málo uhlíkatých emisí. „V Hongkongu a obecně v celé Číně počet elektromobilů narůstá, ale nesnižuje se znečištění. A daňoví poplatníci jsou nuceni to dotovat,“ vysvětluje analytik.

V bývalé britské kolonii je registrováno přes čtyři tisíce elektromobilů. Analytik Sanford C. Bernstein srovnal Teslu S, jedno z nejslavnějších elektrických aut dneška, a benzinové BMW 320i. Zjistil, že za 150 tisíc ujetých kilometrů zatíží tesla životní prostředí 4,4 tunami CO2 víc než BMW. Do porovnání zahrnul výrobu elektřiny i akumulátorů, ale také těžbu, přepravu a rafinaci ropy.

Tesla reagovala prohlášením, že její Model S v Hongkongu vyprodukuje asi polovinu CO2 na kilometr v porovnání s benzinovým autem. „Kromě toho se neustále zvyšuje podíl energie ze solárních a větrných elektráren a CO2 z elektřiny klesá každým rokem,“ dodává.

Na nákup elektromobilu mají v Honkongu pobídky, takže osvobození od registračního poplatku zlevní Teslu S o necelých 20 tisíc dolarů (to je asi 1,2 milionu korun), zatímco u trojkového benzinového BMW zaplatíte asi o 38 procent ceny navíc, vyjádřeno penězi je to přes šest set tisíc korun.

Hongkong uvádí údaje o podílech zdrojů elektřiny za rok 2012. V tom roce vyrobil z uhlí 53 elektřiny, v elektrárnách vyrábějících energii s pomocí zemního plynu vyrobil 22 procent a v jaderných elektrárnách dalších 22 procent. Do roku 2020 chce ale výrazně přepřáhnout na zemní plyn. V celé Číně se vyrábí v uhelných elektrárnách přes šedesát procent energie, stejný podíl energie z tepelných elektráren mají mimochodem i nejrozvinutější země světa.

Elon Musk z Tesly Motors navštívil Hongkong letos v lednu v rámci své cesty do Číny při hledání partnera, který by vyráběl jeho elektromobily pro místní trh. Automobilka chce ve spolupráci s úřady také rozběhnout program domácích nabíječek pro elektromobily.

Zajímavý přístup uplatnili v přístupu k elektromobilům v Singapuru. Joe Nguyen si tam zrovna z Hongkongu přivezl vůbec první teslu ve městě loni v červenci. Jenže když ji šel přihlásit, úřady mu naúčtovaly poplatky, které odpovídají emisím auta se spotřebou 9,5 litru na sto kilometrů (ekvivalent 222 g CO2/km). Joe Nguyen tedy zaplatil skoro 11 tisíc dolarů, informuje CNBC. Singapurské úřady totiž i v tomto případě hodnotily emisní bilanci při výrobě elektřiny.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Transit Connect 1,8...
Ford Transit Connect 1,8...

r.v. 2008, naj. 194 000 km, diesel
131 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.