Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tesly jezdí v Hongkongu na uhlí, takže čmoudí víc než benziňáky

aktualizováno 
Že je čistota provozu u aut do zásuvky velmi pofiderní, si ti, kteří nejsou zaslepeni elektromobilitou, uvědomují. V Číně zažívají elektromobily rozmach, protože ale šedesát procent elektřiny, na kterou jezdí, pochází z tepelných elektráren, je jejich přínos pro ekologii záporný. Spočítali to v Hongkongu.

Tesla Model S 85D | foto: Lukáš Hron, Mobil

Podle analýzy společnosti Sanford C. Bernstein zveřejněné Bloombergem mohou v Hongkongu elektromobily nepřímo vypouštět až o dvacet procent víc oxidu dusíku než klasická benzinová auta. To staví do jiného světla snahy města dostat do ulic více „zelených“ ekologických aut.

Jejich výhodou je z tohoto pohledu jen lokální snížení množství vypouštěných plynů přímo ve městě. Hongkongský příklad ukazuje, jak se výfuk jen protáhne a vypustí škodliviny někde jinde.

Hongkong totiž podle analytika Neila Beveridge, který se zabývá petrochemickým průmyslem, vyrábí v uhelných elektrárnách přes polovinu elektrické energie. „Město by se mělo zaměřit na změnu orientace směrem k zemnímu plynu a obnovitelným zdrojům, než začnou pobízet různými daňovými zvýhodněními k používání elektromobilů,“ komentuje.

Elektromobily mají podle analytika smysl jen tam, kde při výrobě elektřiny vzniká jen málo uhlíkatých emisí. „V Hongkongu a obecně v celé Číně počet elektromobilů narůstá, ale nesnižuje se znečištění. A daňoví poplatníci jsou nuceni to dotovat,“ vysvětluje analytik.

V bývalé britské kolonii je registrováno přes čtyři tisíce elektromobilů. Analytik Sanford C. Bernstein srovnal Teslu S, jedno z nejslavnějších elektrických aut dneška, a benzinové BMW 320i. Zjistil, že za 150 tisíc ujetých kilometrů zatíží tesla životní prostředí 4,4 tunami CO2 víc než BMW. Do porovnání zahrnul výrobu elektřiny i akumulátorů, ale také těžbu, přepravu a rafinaci ropy.

Tesla reagovala prohlášením, že její Model S v Hongkongu vyprodukuje asi polovinu CO2 na kilometr v porovnání s benzinovým autem. „Kromě toho se neustále zvyšuje podíl energie ze solárních a větrných elektráren a CO2 z elektřiny klesá každým rokem,“ dodává.

Na nákup elektromobilu mají v Honkongu pobídky, takže osvobození od registračního poplatku zlevní Teslu S o necelých 20 tisíc dolarů (to je asi 1,2 milionu korun), zatímco u trojkového benzinového BMW zaplatíte asi o 38 procent ceny navíc, vyjádřeno penězi je to přes šest set tisíc korun.

Hongkong uvádí údaje o podílech zdrojů elektřiny za rok 2012. V tom roce vyrobil z uhlí 53 elektřiny, v elektrárnách vyrábějících energii s pomocí zemního plynu vyrobil 22 procent a v jaderných elektrárnách dalších 22 procent. Do roku 2020 chce ale výrazně přepřáhnout na zemní plyn. V celé Číně se vyrábí v uhelných elektrárnách přes šedesát procent energie, stejný podíl energie z tepelných elektráren mají mimochodem i nejrozvinutější země světa.

Elon Musk z Tesly Motors navštívil Hongkong letos v lednu v rámci své cesty do Číny při hledání partnera, který by vyráběl jeho elektromobily pro místní trh. Automobilka chce ve spolupráci s úřady také rozběhnout program domácích nabíječek pro elektromobily.

Zajímavý přístup uplatnili v přístupu k elektromobilům v Singapuru. Joe Nguyen si tam zrovna z Hongkongu přivezl vůbec první teslu ve městě loni v červenci. Jenže když ji šel přihlásit, úřady mu naúčtovaly poplatky, které odpovídají emisím auta se spotřebou 9,5 litru na sto kilometrů (ekvivalent 222 g CO2/km). Joe Nguyen tedy zaplatil skoro 11 tisíc dolarů, informuje CNBC. Singapurské úřady totiž i v tomto případě hodnotily emisní bilanci při výrobě elektřiny.

Autor:



Nejčtenější

Autům i automobilkám zbývá posledních pár let, věští významný manažer

Bob Lutz

Bob Lutz, jeden z nejvýznamnějších manažerů ve světě automobilů, věstí konec autům i samotným automobilkám. Během 15 až...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...



Další z rubriky

Naftové ojetiny v Německu a Francii zlevňují, nejvíce u velkých měst

Turbodiesel řady EA 189

V zemích, kde se vážně uvažuje o zákazu dieselových aut ve velkých městech, rychle padá cena naftových ojetin. Ve...

Čeští motoristé přezouvají do zimního svědomitě

Testování systému BMW xDrive v Peci pod Sněžkou

Čeští řidiči přezouvají svá auta na zimní pneumatiky velmi odpovědně. Podle výzkumu agentury IPSOS pro leasingovou...

Na 40. Dakar míří skoro 40 Čechů, Macík má inovaci - sluchátka s hudbou

Tým Big Shock Racing posílá na Rallye Dakar kamion a motocykl

S novým kolegou motocyklistou Janem Brabcem, ale hlavně s vylepšeným kamionem se v lednu postaví na start Rallye Dakar...



Najdete na iDNES.cz