Evropa stanovila emisní limity nákladním autům, opět jsou mimo realitu

  14:00aktualizováno  18:32
Emise oxidu uhličitého (CO2) z nových velkých nákladních aut se do roku 2030 musejí oproti roku 2019 snížit alespoň o 30 %. Vyplývá to nových standardů Evropské komise (EK), které jsou souhrnně označovány jako balíček mobility a které dnes komise představila. Návrh ještě musí schválit vlády členských zemí EU a Evropský parlament.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Roman Hájek pro iDNES.cz

Na rozdíl od USA, Kanady, Číny a Japonska EU v současné době nemá žádné limity na objem oxidu uhličitého, který vypouštějí těžké nákladní automobily. Ty se na celkových emisích silniční dopravy podílejí zhruba čtvrtinou.

Komise navrhuje, aby se k limitu pro snížení emisí CO2 dospělo ve dvou krocích: do roku 2025 by emise měly klesnout o 15 procent a během dalších pěti let o dalších 15 procent. Celkové emise silniční dopravy chce Evropská unie snížit do roku 2030 minimálně o 40 procent v porovnání s rokem 1990, připomněla agentura Reuters.

„K naplnění našich závazků vůči pařížské klimatické dohodě musejí přispět všechna odvětví. Proto jsme poprvé navrhli standardy EU pro zvýšení účinnosti paliva a snížení emisí z nových těžkých užitkových vozidel,“ prohlásil komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete.

Navrhované limity pravděpodobně přinesou zklamání ekologům i některým zemím EU, které požadovaly do roku 2025 snížit emise nejméně o 24 procent a do roku 2030 o 34 až 45 procent.

Může se hodit

Komise předpokládá, že díky jejímu návrhu se emise CO2 sníží v letech 2020 až 2030 zhruba o 54 milionů tun.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), které reprezentuje zájmy sedmi předních producentů těžkých nákladních vozů, zavedení norem CO2 pro nákladní automobily akceptuje. Požaduje ale, aby byl zohledněn význam a složitost trhu.

ACEA se domnívá, že EK stanovila příliš vysoké cíle, které neberou v úvahu specifika trhu nákladních automobilů. Vzhledem k tomu, že vývoj těžkých nákladních automobilů, které přijdou do prodeje v roce 2025, už začal, je limit 15 procent příliš přísný s ohledem na tak krátký časový horizont, uvádí organizace.

„Zdá se, že Evropská komise jednoduše vzala přesné hladiny snížení emisí CO2, které navrhuje pro osobní a užitkové vozy, a přímo je aplikovala na těžká nákladní vozidla, aniž by plně uznala zásadní rozdíly mezi těmito segmenty,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Navíc požadavek snížit emise o 15 procent do roku 2025 a o dalších 15 procent do roku 2030 nezohledňuje reálný technologický vývoj, který vyžaduje čas, uvádí se v prohlášení ACEA.

Evropský automobilový průmysl tento měsíc loboval za 16procentní snížení emisí CO2 v letech 2019 až 2030, přičemž v roce 2025 by měl být přechodný cíl ve výši sedmi procent, uvedla agentura Reuters.

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

VIDEO: Octavie se vrací závodit na Nürburgring

Octavia Cup

Letošní sezona obnoveného Octavia Cupu pádí do cíle. Po dvanácti odjetých závodech je zde velké finále, na okruhu...

Škodovácké odbory opět varují před stěhováním výroby Superbu do Německa

Škoda Superb Black Crystal

Odbory automobilky Škoda Auto znovu důrazně odmítly možnost přesunu výroby nástupce modelu Superb z České republiky do...



Najdete na iDNES.cz