Středoevropští premiéři píšou do EU kvůli nerealistickým emisním limitům

  19:00aktualizováno  19:00
Evropský parlament se tento týden vyslovil pro přísnější snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut do roku 2030. Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska upozorňují, že ambice na snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Hrozí také, že auta zdraží tak, že se stanou nedostupnými a zvýší se dovoz ojetin.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

Česká republika a další země visegrádské skupiny (V4) podporují návrh Evropské komise, aby od roku 2030 musela v EU nově vyrobená auta vypouštět o 30 procent méně emisí oxidu uhličitého než v roce 2021 (podrobnosti čtěte zde).

Společně se svým bulharským kolegou to premiéři zemí V4 napsali kancléři předsednického Rakouska Sebastianu Kurzovi. 

Europoslanci odhlasovali výrazné snížení emisí

Autoprůmysl v ohrožení

Automobilky mají podle europoslanců od roku 2030 snížit emise COnových aut o 40 procent oproti limitu pro rok 2021. Podrobnosti čtěte zde

Evropský parlament se přitom začátkem října vyslovil pro přísnější pravidla, která počítají se snížením emisí dokonce o 40 procent. Součástí skupiny V4 je Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko.

Premiér Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska píše, že návrh předložený Evropskou komisí loni v listopadu je potřeba posuzovat z několika úhlů, neboť má široké dopady. 

Jednou z perspektiv jsou podle nich klimatické cíle EU a zlepšování ovzduší v členských zemích, další je konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a třetí pak „socioekonomické perspektivy občanů v jejich roli zaměstnanců a spotřebitelů“.

Rakousko jako nynější předsednická země řídí diskuse členských států EU o návrzích komise. O věci budou jednat ministři životního prostředí v úterý 9. října v Lucemburku. Až země domluví přijatelný kompromis, bude Rakousko jejich jménem jednat o finální podobě pravidel s europarlamentem. 

Přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí být podle názorů předsedů vlád středoevropských zemí evoluční a postupný a zároveň by měl odrážet kupní sílu populace napříč Evropou.

Pokud budou nízkoemisní auta pro občany některých zemí nedostupná, bude výsledkem zvýšený dovoz použitých vozidel ze zemí s vyšší kupní silou. „Přechod k čisté mobilitě nesmí vytvořit nové dělicí linie napříč unií ani neproporčním způsobem ovlivnit socioekonomické sbližování,“ varují premiéři.

Stávající stav jednání o návrhu mezi členskými zeměmi prý u států V4 a Bulharska vyvolává znepokojení, že ambice snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Předsedové vlád připomínají, že předpoklady komise samotné ukazují, že její původní návrh (Komise navrhovala snížení emisí o 30 procent) správným způsobem vyvažuje perspektivy automobilového průmyslu i ochrany životního prostředí.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Ředitelka muzea Škody: Veteráni jsou dobrá investice

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi

Andrea Frydlová vede Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi a za pět let z něj vytvořila vyhledávané multifunkční kulturní...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Najdete na iDNES.cz