Rejdaři chtějí snížit emise svých lodí, znečišťují víc než celé Německo

aktualizováno 
Celkem 51 firem a organizací z oblasti námořní dopravy vyzvalo Mezinárodní námořní organizaci, aby se na svém nadcházejícím setkání zabývala otázkou snižování emisí. V současnosti totiž neexistuje pro tento obor žádný plán, jak emise snižovat. Firmy a organizace tvrdí, že ekologičtější přepravu žádají zákazníci.

Největší nákladní loď Maersk McKinney Moller | foto: Maersk

Námořní přeprava je velikým znečišťovatelem životního prostředí, i když patří vzhledem k objemu přepraveného zboží k velmi efektivním způsobům přepravy (po moři putuje 90 % světového zboží). Lodní doprava vytvoří 1,5 procenta CO2 vytvořeného lidskou činností.

Uskupení 51 firem z této oblasti si toho je vědomo, jejich společné prohlášení uvádí, že námořní doprava vypouští do ovzduší více emisí skleníkových plynů (především CO2) než celé Německo. A to je šestým největším světovým producentem emisí.

Chybějící regulace

Seskupení firem a organizací, ve kterém figurují například Maersk, Scandlines, Unifeeder nebo sdružení jako Dánská či Belgická královská asociace vlastníků lodí, proto vyzývají Mezinárodní námořní organizaci (IMO), aby se začala o snižování emisí zajímat. Chtějí, aby na nadcházející schůzi Námořního výboru pro ochranu životního prostředí (MEPC), přijala IMO takové kroky, které povedou k výraznému snižování emisí v tomto dopravním odvětví.

Společné prohlášení připomíná, že neexistuje žádná legislativa, která by nutila rejdaře snižovat emise a že plány na zavedení emisního stropu pro odvětví byly shozeny se stolu relativně nedávno – v roce 2015. Přitom právě IMO má pravomoc zavést pravidla pro emise z námořní přepravy.

Zpráva IMO o emisích skleníkových plynů z roku 2014 navíc předpokládá, že emise z mezinárodní námořní přepravy stoupnou do roku 2050 o 250 %. Rejdaři to ale považují za neudržitelné. Firmy to zdůvodňují tím, že emise skleníkových plynů i škodlivin jsou celosvětově pod čím dál větším drobnohledem a že mnoho jejich zákazníků vyhodnocuje mimo jiné i dopad přepravy zboží na životní prostředí. Zákazníci sami tak požadují k přírodě šetrnější přepravu, jenže její zavádění je pro rejdaře finančně náročné.

„V nadcházejících letech budeme nadále pokračovat ve snižování produkce emisí CO2 abychom do roku 2020 dosáhli jejich relativního snížení o 60 %. Ale dostáváme se do bodu, kdy pro nás samotné bude další významné snížení velkou výzvou,“ říká ve společném prohlášení firem a organizací John Kornerup Bang ze společnosti Maersk. Tvrdí, že je zapotřebí globální regulace, aby i ostatní firmy v oboru byly ke snižování emisí motivovány.

Výzva, která volá po pravidlech pro globální emise ze světové lodní přepravy, přitom jistě nemá za úkol jen ochránit životní prostředí. V podstatě jde totiž o ochranu obchodních zájmů zúčastněných přepravců. Rejdaři, kteří aktivně snižují emise, totiž sice mohou mít výhodu v očích některých zákazníků, ale celosvětově jim konkurují firmy, které do snižování emisí neinvestují a tudíž mohou nabízet své služby levněji. A těm, kdo dobrovolně do ochrany životního prostředí investují, přijde tento stav neférový.

Lodě na zemní plyn

Že je zájem zákazníků opravdu různorodý, ukazuje nedávné rozhodnutí koncernu Volkswagen. Ten se i v rámci své omluvné kampaně za aféru Dieselgate rozhodl přistoupit k ekologičtější přepravě svých automobilů. Od roku 2019 tak bude na trasách mezi Evropou a Severní a Střední Amerikou používat k přepravě dvojici nových lodí, které namísto tradičního pohonu na mazut budou využívat zkapalněný zemní plyn (LNG). Tyto lodě, které bude pro VW exkluzivně provozovat přepravce Siem Car Carriers, sníží oproti těm současným emise CO2 asi o čtvrtinu, oxidů dusíku o necelou třetinu, emise částic o 60 % a emise oxidů síry eliminují téměř zcela.

Jenže dvě lodě s kapacitou 4 500 vozů jsou jen kapka v moři. Možné zavedení stejného pohonu i na dalších trasách zatím Volkswagen Group Logistics zvažuje. Důvodem je údajně hlavně infrastruktura pro doplňování paliva. Otázkou však budou jistě i ekonomické důvody. VW je přitom od roku 2014 členem takzvané Clean Shipping Network, v rámci které přepravci vyhodnocují efektivitu dopravy z hlediska dopadů na životní prostředí pomocí Clean Shipping Indexu (CSI). Ten umožňuje vzájemně porovnávat dopady různých tras a lodí na znečištění životního prostředí.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Soutěž: Vyhrajte 10 tisíc korun na zimní pneumatiky

Pneuservisy mají před zimou hodně napilno.

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Najdete na iDNES.cz