Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rejdaři chtějí snížit emise svých lodí, znečišťují víc než celé Německo

aktualizováno 
Celkem 51 firem a organizací z oblasti námořní dopravy vyzvalo Mezinárodní námořní organizaci, aby se na svém nadcházejícím setkání zabývala otázkou snižování emisí. V současnosti totiž neexistuje pro tento obor žádný plán, jak emise snižovat. Firmy a organizace tvrdí, že ekologičtější přepravu žádají zákazníci.

Největší nákladní loď Maersk McKinney Moller | foto: Maersk

Námořní přeprava je velikým znečišťovatelem životního prostředí, i když patří vzhledem k objemu přepraveného zboží k velmi efektivním způsobům přepravy (po moři putuje 90 % světového zboží). Lodní doprava vytvoří 1,5 procenta CO2 vytvořeného lidskou činností.

Uskupení 51 firem z této oblasti si toho je vědomo, jejich společné prohlášení uvádí, že námořní doprava vypouští do ovzduší více emisí skleníkových plynů (především CO2) než celé Německo. A to je šestým největším světovým producentem emisí.

Chybějící regulace

Seskupení firem a organizací, ve kterém figurují například Maersk, Scandlines, Unifeeder nebo sdružení jako Dánská či Belgická královská asociace vlastníků lodí, proto vyzývají Mezinárodní námořní organizaci (IMO), aby se začala o snižování emisí zajímat. Chtějí, aby na nadcházející schůzi Námořního výboru pro ochranu životního prostředí (MEPC), přijala IMO takové kroky, které povedou k výraznému snižování emisí v tomto dopravním odvětví.

Společné prohlášení připomíná, že neexistuje žádná legislativa, která by nutila rejdaře snižovat emise a že plány na zavedení emisního stropu pro odvětví byly shozeny se stolu relativně nedávno – v roce 2015. Přitom právě IMO má pravomoc zavést pravidla pro emise z námořní přepravy.

Zpráva IMO o emisích skleníkových plynů z roku 2014 navíc předpokládá, že emise z mezinárodní námořní přepravy stoupnou do roku 2050 o 250 %. Rejdaři to ale považují za neudržitelné. Firmy to zdůvodňují tím, že emise skleníkových plynů i škodlivin jsou celosvětově pod čím dál větším drobnohledem a že mnoho jejich zákazníků vyhodnocuje mimo jiné i dopad přepravy zboží na životní prostředí. Zákazníci sami tak požadují k přírodě šetrnější přepravu, jenže její zavádění je pro rejdaře finančně náročné.

„V nadcházejících letech budeme nadále pokračovat ve snižování produkce emisí CO2 abychom do roku 2020 dosáhli jejich relativního snížení o 60 %. Ale dostáváme se do bodu, kdy pro nás samotné bude další významné snížení velkou výzvou,“ říká ve společném prohlášení firem a organizací John Kornerup Bang ze společnosti Maersk. Tvrdí, že je zapotřebí globální regulace, aby i ostatní firmy v oboru byly ke snižování emisí motivovány.

Výzva, která volá po pravidlech pro globální emise ze světové lodní přepravy, přitom jistě nemá za úkol jen ochránit životní prostředí. V podstatě jde totiž o ochranu obchodních zájmů zúčastněných přepravců. Rejdaři, kteří aktivně snižují emise, totiž sice mohou mít výhodu v očích některých zákazníků, ale celosvětově jim konkurují firmy, které do snižování emisí neinvestují a tudíž mohou nabízet své služby levněji. A těm, kdo dobrovolně do ochrany životního prostředí investují, přijde tento stav neférový.

Lodě na zemní plyn

Že je zájem zákazníků opravdu různorodý, ukazuje nedávné rozhodnutí koncernu Volkswagen. Ten se i v rámci své omluvné kampaně za aféru Dieselgate rozhodl přistoupit k ekologičtější přepravě svých automobilů. Od roku 2019 tak bude na trasách mezi Evropou a Severní a Střední Amerikou používat k přepravě dvojici nových lodí, které namísto tradičního pohonu na mazut budou využívat zkapalněný zemní plyn (LNG). Tyto lodě, které bude pro VW exkluzivně provozovat přepravce Siem Car Carriers, sníží oproti těm současným emise CO2 asi o čtvrtinu, oxidů dusíku o necelou třetinu, emise částic o 60 % a emise oxidů síry eliminují téměř zcela.

Jenže dvě lodě s kapacitou 4 500 vozů jsou jen kapka v moři. Možné zavedení stejného pohonu i na dalších trasách zatím Volkswagen Group Logistics zvažuje. Důvodem je údajně hlavně infrastruktura pro doplňování paliva. Otázkou však budou jistě i ekonomické důvody. VW je přitom od roku 2014 členem takzvané Clean Shipping Network, v rámci které přepravci vyhodnocují efektivitu dopravy z hlediska dopadů na životní prostředí pomocí Clean Shipping Indexu (CSI). Ten umožňuje vzájemně porovnávat dopady různých tras a lodí na znečištění životního prostředí.







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.