Nová homologační pravidla WLTP spolu s novou přísnější emisní normou začala platit od soboty (čtěte zde). V legislativě přitom jsou teprve 14 měsíců. Automobilky tak měly vzhledem k výrazně vyšší náročnosti homologací velmi krátký čas, aby je stihly. Homologační proces je zhruba o čtyři až pět týdnů delší než dosud. Homologací navíc musí projít nově zvlášť všechny kombinace karosářských variant, motorů i převodovek.
„Snažíme se postupně homologovat modely rovnoměrně napříč modelovou paletou tak, aby zákazníci měli k dispozici co největší spektrum. U všech modelů je tak situace podobná. Obecně lze říci, že některé vozy zaplánované do výroby od kalendářního týdne 31 do kalendářního týdne 48 budou expedovány na jednotlivé trhy přibližně do deseti až dvanácti týdnů od jejich vyrobení,“ vysvětlil mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Více o dočasném zúžení nabídky modelů čtěte zde.
Do schválení některých variant jednotlivých modelů začala Škoda umisťovat vyrobené vozy na odstavné plochy. Vedle kapacit ve svých areálech automobilka využívá i pět externích ploch v okolí výrobních závodů. Jednou z nich je i část letiště v Milovicích. Zároveň dealeři Škody na nedostupné modely přijímají předobjednávky.
Některé automobilky se v současnosti snaží splnění homologací marketingově využít. Například Hyundai hlásí, že požadovanou homologaci mají všechny jeho modely a že naopak nabídku od září rozšířil o nové elektrizované vozy. Jedním z nich má být model Tucson vyráběný v Nošovicích vybavený vznětovým motorem 2,0 litru v kombinaci s elektromotorem.
Toyota uvádí, že přešla na nová homologační pravidla již v první polovině roku. „Naše dlouhodobá strategie zaměřená výrazně na benzinové a hybridní agregáty je v souladu s vývojem a poptávkou zákazníků. Benzinové motory Toyoty navíc splňují nové normy i bez filtru pevných částic, a jsou proto pro zákazníky levnější a tradičně velice spolehlivé,“ uvedl šéf zastoupení pro ČR Martin Peleška.
Přehomologovat všechny modely podle nové metodiky stihl také například francouzský koncern PSA. „Všechny osobní vozy Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall již prošly homologací podle protokolu WLTP,“ uvádí automobilka v tiskové zprávě z konce srpna. Nová homologační pravidla zkoumají vozy v podmínkách, které se více blíží běžnému provozu.
Nejvíc pozadu jsou s přehomologováním modelů podle informací ze zákulisí u značky Volkswagen.
Výrobci musí měřit spotřebu a s nimi související emise novými procedurami, které jsou především časově mnohem náročnější. U jednoho typu motoru s převodovkou trvá o čtyři až pět týdnů déle než dosud. Dvojnásobně delší je tak doba testování na zkušebních stavech v laboratoři, počet testů nutných k získání certifikace je třikrát vyšší, delší je také doba zpracování údajů na úřadech (1 až 2 týdny) a zhruba třikrát vyšší je počet schvalovacích postupů.
Jejich součástí je kromě laboratorních testů také měření v reálném provozu (RDE), při kterém má auto na zádi (na závěsném zařízení) připevněn speciální analyzátor výfukových plynů. Ten si musely automobilky nově pořídit v několika exemplářích, jenže výrobce je nedodává v dostatečném tempu. Pozdě si je objednal právě Volkswagen.