„Budoucí čistší nákladní automobily budou záviset na inovacích. Nová pravidla proto pobízejí průmysl, aby podpořil změnu a technologický pokrok,“ komentoval hlasování nizozemský europoslanec za Zelené a zpravodaj návrhu Bas Eickhout.
Nákladní vozidla jsou v nyní Evropě zodpovědna zhruba za čtvrtinu objemu emisí v dopravě.
V roce 2025 by tak měli výrobci zajistit, že nejméně dvě procenta podílu na trhu s novými nákladními vozy budou tvořit automobily s nízkými či nulovými emisemi. Schválený cíl už počítá s nasazením technologií, které jsou teprve ve vývoji. Bez elektrifikace pohonu vozidel nejsou limity splnitelné. Jenže dnes vlastně žádný elektrický těžký nákladní vůz není k mání. Kamiony na elektrický pohon testuje nebo slibuje nabídnout více výrobců, reálně ovšem takové auto koupit vlastně nejde (čtěte více). K mání jsou menší nákladní a užitkové automobily, které jsou ovšem kvůli malému dojezdu použitelné jen jako rozvážkové vozy na krátké vzdálenosti, například v městských aglomeracích.
Pro potvrzení dohody o podobě pravidel dosažené s členskými zeměmi na poslední řádné schůzi europarlamentu před květnovými volbami hlasovalo 474 poslanců, proti bylo 47 a 11 se zdrželo.
Podobu cíle pro období po roce 2030, které mají pomoci EU splnit závazky pařížské klimatické dohody, bude moci Evropská komise (EK) ještě upravit v roce 2022 na základě nového zhodnocení situace.
Evropská komise návrh členským zemím a europarlamentu předložila loni v květnu.
Členské státy EU tento týden potvrdily podobu přísnějších emisních norem pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Podle nařízení mají být od roku 2030 emise oxidu uhličitého u nových osobních aut v průměru o 37,5 procenta a u dodávek o 31 procent nižší, než budou v roce 2021 (čtěte více).