Němečtí ekologové odhalili dalšího emisního hříšníka: Fiat 500X

aktualizováno 
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe pokračuje ve vyšetřování emisí oxidů dusíku u dieselových aut. Nejnovějším úlovkem je italské SUV Fiat 500X, které několikanásobně překračuje v některých jízdních režimech emisní limity.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

DUH (Deutsche Umwelthilfe) se rozhodla na základě kauzy Dieselgate, ve které Volkswagen bojuje s obviněním, že manipuluje s emisními výsledky svých naftových aut, prověřit také auta dalších značek. Hodnoty, které výrazně překračují platné limity, už naměřila u Renaultu Espace, Opelu Zafira a Mercedesu třídy C. Další úlovek je SUV Fiat.

Automobilky odmítají, že by jednaly nelegálně, uznávají ale, že některé modely vypouštějí více škodlivin, pokud jsou testovány v režimech a podmínkách, které jsou bližší reálnému provozu. To ale nemůže být postižitelné, závazné jsou totiž hodnoty, které vykazují při normovaných laboratorních testech, a ty vozy splňují.

Šéf DUH Juergen Resch citoval z výsledků měření v laboratořích univerzity v Bernu, že Fiat 500X modelového roku 2015 s dvoulitrovým turbodieselem splňujícím ekonormu Euro 6 a najetými 4 400 kilometry překračoval v testu se zahřátým motorem 11 až 22krát limity emisí oxidů dusíku (NOX). V laboratoři provedli celkem osm testů.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

„Fiat 500X vypouštěl nadměrné emise ve všech testech prováděných se zahřátým motorem,“ uvedl Resch. Právě rozdílné chování zahřátého a studeného motoru je jeden z fíglů, se kterým pracují automobilky při procházení emisními testy (více čtěte zde).

V jednom z osmi testů dokonce boubelatý fiat vypouštěl 1 777 miligramů oxidů dusíku na kilometr, norma připouští v laboratoři jen 80 miligramů. V některých testech hodnoty převyšovaly měřící rozsah přístroje, skutečná úroveň mohla být tak ještě vyšší.

Když ovšem testovali vůz se studeným motorem, překračoval limit jen ve dvou případech.

Preventivní akce

Chování FCA (Fiat - Chrysler) ale budí pochybnosti. Italsko-americký koncern ještě před odhalením německých ekologů prohlásil, že jeho dieselové vozy neobsahují žádná speciální zařízení a že řídící systémy vozidel pracují stejným způsobem v laboratoři i na silnici.

Fotogalerie

Diesely FCA mají splňovat aktuální evropské předpisy. To by ovšem nemuselo stačit při jiných způsobech měření, například podle amerických standardů. FCA se tedy rozhodl k preventivní akci dřív, než by mohly nastat problémy.

„Naše diesely mají výsledky splňující zákonné limity,“ prohlásila značka v tiskovém prohlášení, zároveň ale dodala: „Upravíme naše nastavení Euro 6 novými údaji pro zlepšení emisí v podmínkách reálného provozu.“ Nové úpravy začne značka používat v dubnu. Fiat to označuje za preventivní akci. Pro majitele aut s diesely FCA Euro 6 bude úprava software motoru zdarma.

Zároveň se automobilka zaměří na rozšíření technologie SCR (selektivní katalytická redukce používající k odlučování oxidů dusíku reakci s roztokem močoviny), cílem je mít tento systém ve všech dieselech FCA v druhém čtvrtletí roku 2017.

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Do zimního už máte mít přezuto. Víte, jak zimní gumy poznáte?

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Najdete na iDNES.cz