Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Míříte do Paříže? Nezapomeňte ekoplaketu, pořídíte ji on-line

aktualizováno 
Auta, která vjedou do Paříže, musí být označena speciální nálepkou - ekoplaketou. Ta ukazuje, jak moc dané auto znečišťuje ovzduší. A od dubna se toto opatření vztahuje i na vozy ze zahraničí. Bez ekoplakety hrozí ve francouzské metropoli vysoká pokuta. Nálepku lze objednat on-line.

Pařížská emisní známka Crit’Air | foto: Crit’Air

Pařížští policisté hodlají cizince pokutovat stejně přísně jako Pařížany. Za chybějící ekoplaketu hrozí pokuta od 68 do 135 eur (1 840 až 3 650 korun) podle kategorie vozidla.

Letos v květnu se ve Francii koná mistrovství světa v hokeji a skupina, ve které bude hrát český tým, má mít sídlo právě v Paříži, mnoho fanoušků tak zřejmě zvažuje cestu do francouzské metropole. Jak ekoplaketu před cestou získat?

Co je ekoplaketa

Ekoplakety jsou speciální nálepky, díky kterým můžete ve velkoměstech vjet svým autem do nízkoemisní zóny. Kromě Paříže, kde je tamní radnice zavedla v červenci 2016, platí například v Berlíně. Od 1. ledna hrozí za absenci ekoplakety řidičům v Paříži pokuta 68 eur, pro nákladní auta a autobusy je to 135 eur.
Bez nálepky smějí vozy a motorky po městě jezdit jen o víkendech a v pracovní dny pouze v noci od 20:00 do 8:00 příštího dne. V případě většího znečištění ovzduší či smogu ve městě bude dočasně zakázáno jezdit těm vozidlům, která ovzduší znečišťují nejvíce.

Od letošního února to jde zařídit on-line. Na nákup známky až na místě řidiči spoléhat nesmí, pro cizince zde taková možnost není. „Ministerstvo životního prostředí, energetiky a moře připravilo nový on-line formulář pro vydávání emisních plaket pro zahraniční motoristy. Doba vydání a doručení známky je zpravidla do 30 dní,“ uvádí ÚAMK.

Formulář pro získání ekoplakety najdou řidiči mířící do Paříže zde. Do žádosti je třeba vyplnit registrační značku auta, datum první registrace vozu, kategorii vozidla (soukromé osobní vozidlo, firemní osobní vozidlo, motocykl, moped, nákladní vozidlo, autobus, karavan), a především palivo (diesel = nafta, petrol = benzin, GPL = LPG, natural gas = CNG, hydrogen = vodík). Dále po vás bude formulář žádat i zemi registrace, VIN kód, značku vozu a jeho typ. A naskenovaný velký technický průkaz - soubor musí být k žádosti přiložen pouze ve formátu jpg či png a nesmí přesáhnout velikost 200 kB.

Pak už stačí jen zadat adresu, kam má být známka zaslána. Cena ekoplakety je 4,80 eura (cca 129 korun) a zaplatíte ji ihned po zažádání platební kartou. Poté, co ve Francii ověří údaje o vozu a přijmou platbu, odešlou přidělenou ekoplaketu na vaši adresu. Stav žádosti nebo cestu zásilky s plaketou můžete sledovat zde.

Platí už napořád, nebo dokud jde přečíst

Paříž označuje auta a motorky šesti typy ekoplaket. Zelenou získávají elektrická auta a jiné dopravní prostředky bez emisí, tmavě šedé nálepky s pětkou ve středu naopak označují naftová auta, které vypouštějí nejvíce škodlivin. Zde najdete šablonu, která vám pomůže zjistit typ emisní plakety pro vaše auto. „Do připraveného formuláře je třeba zadat typ vozidla, druh paliva a emisní normu Euro 1-6,“ radí ÚAMK.

Ekoplaketa se v autech lepí podobně jako dálniční známka na vnitřní stranu čelního skla do pravého spodního rohu. Motorky se označují na přední straně vidlice. Policie toleruje pouze nálepku, e-mail potvrzující objednání vám rozhodně stačit nebude.

Plaketa už autu zůstane, tedy platí po celou dobu životnosti auta či motorky, případně do té doby, dokud bude čitelná. Jen pro přesnost: německá emisní plaketa není v Paříži akceptována.

Autor:




Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.