Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět potíže.

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé ekologické organizace DUH | foto: DUH

Nejméně desetina aut, která v minulosti v pohodě procházela technickou kontrolou a měřením emisí, se podle odhadů na silnicích vůbec neměla objevit.

Mělo to často jeden konkrétní důvod. Takové staré kouřící auto plné závad ve skutečnosti do dílny vůbec nevjelo. Majitel pouze přinesl příslušné papíry a dostal příslušná razítka.

Měření emisí v číslech

  • 1 078 stanic kontroly emisí se zatím zaregistrovalo, že budou fotit průběh zkoušky.
  • 10 % aut, která před focením prošla kontrolou, bylo podle komory STK nezpůsobilých.
  • 500 korun je dnes obvyklá cena za měření emisí. Záleží na motoru. Nově může služba zdražit.
  • 2 roky platí osvědčení o kontrole emisí u starších aut. Jen nové auto tam musí prvně po 4 letech.
  • 1. ledna 2018 nakonec startuje focení na měření emisí. Původně mělo začít už teď v prosinci.

Ministerstvu dopravy došla s podvody trpělivost, proto přede dvěma lety přišlo s focením aut na stanicích technické kontroly. Snímky odesílané do ministerské databáze CIS společně s protokolem o prohlídce mají být zárukou, že auto je schopné provozu na silnici. A teď přijde další zpřísnění. Od 1. ledna kromě toho přibude povinnost automobil nafotit při kontrole emisí.

Dá se očekávat, že poplatky za povinné osvědčení, dříve lidově nazývané jako zelená známka, kvůli tomu podraží.

Konec švindlů

Pro lepší pochopení rozdílu mezi STK a emisemi: stanice technické kontroly a stanice měření emisí jsou dvě různé instituce (i když někde se dělá obojí najednou). Stanic STK je v Česku 360 a jejich počet je přísně regulován licencí ministerstva dopravy. Stanic emisní kontroly byly donedávna tři tisíce a i teď se jich do nového systému focení ministerstvu dopravy přihlásilo už 1 078. Emisní stanice jsou zřizovány při běžných servisech, takže nevyhovující auto mohou okamžitě opravit a poslat do provozu. Na STK jsou čistě kontroloři.

Ministerstvo si od novinky slibuje, že už nebude možné obcházení kontroly tím, že se vystaví osvědčení na vůz, který technik ani neviděl. „Už také nebude možné, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo hned zkoušet štěstí na jinou. Protokoly měření totiž budou kromě fotografií obsahovat také časy a dobu kontrol,“ slibuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Focení bude mít ještě další přínosy. Kontroloři snadněji odhalí auto se stočeným tachometrem, protože nafocený musí být i tachometr. Bude to i další způsob, jak odhalit kradený vůz. Do databáze s fotkami bude moci vstoupit i policie. Obcházet STK a měření emisí se například mohlo vyplácet u starších dieselových vozů s odmontovaným filtrem pevných částic, jak popsal předseda profesní komory STK Michal Cuc.

Jeho oprava se může vyšplhat na 20 tisíc korun i výše, takže obejít úkon za několik stovek bylo jednoduše lacinější. Přísnější kontrola emisí, která měla začít platit od 1. prosince, ale její start se nakonec odložil na 1. ledna, má dva háčky. Bude trvat déle, takže se prodlouží čekací doby, což si už některé servisy vyzkoušely. Zadruhé, kontrola pro motoristy nejspíš podraží. A to z jednoduchého důvodu. „Děláme najednou dvojí práci. Dříve jsme jen 20 minut měřili, ale teď děláme administrativní práci navíc. Fotíme a zadáváme data do počítače,“ říká vedoucí jedné z emisních stanic na Chrudimsku.

Jedna stanice za směnu zvládne o polovinu méně aut, ale o svůj zisk samozřejmě nebude chtít přijít. Proto by se mohla cena zvednout. Dnes vyjde jedno změření emisí zhruba na pětistovku.

Buzerace, stěžují si řidiči

Odborníci na dopravu krok ministerstva podporují. „Aspoň se prokáže, že to auto na STK a na emisích opravdu bylo,“ míní bývalý poslanec a bývalý dopravní policista Stanislav Huml. Na druhou stranu, proti první vlně opatření – tedy focení na STK – dokonce v roce 2016 demonstrovali motorkáři před ministerstvem dopravy. Pak pokračovali protestní jízdou po dálnici D1. Stalo se totiž, že když fotka putovala do oficiální databáze, kontroloři se najednou báli pouštět do provozu vymazlená auta a motorky s různými módními doplňky. Nelíbily se jim různé ozdobné figurky, třásně nebo neschválená zrcátka.

Ministerstvo dopravy se tehdy bránilo, že nic z toho nezakazuje, ale že jde o přílišnou horlivost techniků na STK. I jim totiž podle nového zákona hrozí sankce, když pustí na silnici nezpůsobilé auto nebo motocykl. Nakonec vše vyjasnil metodický pokyn ministerstva.

Proč se slavnostní start tiše odkládá

Místo slavnostní zprávy, že ministr Dan Ťok umravnil od 1. prosince emisní kontroly aut, přišlo tiché oznámení o odkladu focení na leden.

Ministerstvo dopravy je v tomto směru prokleté. Kdykoli spouští nějaký registr nebo podobný systém, nikdy se to neobejde na počátku bez chyb. Kolabující registr aut za éry Věcí veřejných v roce 2012 s frontami na úřadech zůstává stále v paměti. I zákazníci emisních kontrol teď musí čekat déle než dříve.

Co se stalo tentokrát? Stanice kontroly emisí se nestíhají připojit k síti, která jim umožní fotografie a zápisy o zkoušce posílat do centrální databáze. I ty stanice, které to stihly, si stěžují na nedokonalý systém. Samozřejmě se liší interpretace, kdo zpoždění zavinil. Ministerstvo dopravy odmítá, že by chyby byly na jeho straně. „Nechceme žádnému řidiči zbytečně komplikovat život tím, že si nebude moci vyřídit prohlídku jenom proto, že dodavatelé softwaru nezvládli zvýšené požadavky. Stanice se tak nestihly připojit do informačního systému,“ informoval ministr dopravy Dan Ťok. Předseda profesní komory stanic STK Michal Cuc říká něco jiného. Začíná tím, že zatímco v první vlně se posílaly fotky z STK na server ministerstva dopravy, teď do toho vstupuje u emisí ještě třetí strana, dodavatelská firma, která databázi provozuje, a vše je složitější.

„Přenos dat i proces provádění měření je ve svých důsledcích neotestovaným provozem a nedopracovaným systémem, který zdržuje zejména zákazníky při měření emisí,“ kritizuje ministerské úředníky předseda komory Cuc.

K tomu si stěžuje, že ministerstvo s majiteli emisních stanic komunikuje arogantně a třeba odklad o měsíc od 1. prosince do 1. ledna oznámilo na poslední chvíli 30. listopadu v šest hodin večer.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold tvrzení Michala Cuce odmítl jako nepravdivá. Říká, že pro ministerstvo informační systém, kam se fotky ukládají, spravuje firma Autocont a tam je všechno připraveno. „To, co řadě stanic ovšem chybí, je softwarové propojení mezi naším centrálním systémem a jejich měřicími přístroji od různých výrobců. Zajištění toho je ovšem jednoznačně věcí STK, nikoliv ministerstva,“ argumentuje mluvčí Neřold.

Jinými slovy, tisícovka majitelů stanic si včas nezajistila, aby jim výrobci softwaru nahráli do jejich počítače potřebný program.

Nejčtenější

Mercedes práskl kartel o sabotáži recyklace. Největší pokutu zaplatí VW

Hra, v níž nikdo nevítězí, ale také nikdo neprohrává. Tak pojalo šestnáct automobilek hospodářskou soutěž, v níž si předem smluvili výsledek a vlastní pravidla. Tím se ovšem dopustily kartelové...

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

Zmátli jsme umělou inteligenci. Nové bavoráky vidí jako mrože a vzteklé kočky

Exkluzivně

Začalo to nevinně, grafici v redakci dostali novou verzi programu pro úpravu fotografií. Nejnovější Photoshop má integrovanou umělou inteligenci, umí opravdové zázraky. Ale bezchybná není, odhalili...

Morrisova garáž přitáhla šrouby. Čínský tiguan jede lépe a pohlídá si vás

Těžká váha původně britské značky s oktagonem ve znaku má nově natrénováno a chce se ve druhé generaci pořádně porvat s tiguanem a spol. Model MG HS se v čínské režii naučil novým chvatům a...

Zmátli jsme umělou inteligenci. Nové bavoráky vidí jako mrože a vzteklé kočky

Exkluzivně

Začalo to nevinně, grafici v redakci dostali novou verzi programu pro úpravu fotografií. Nejnovější Photoshop má integrovanou umělou inteligenci, umí opravdové zázraky. Ale bezchybná není, odhalili...

8. dubna 2025

Autozápisník: Porsche v každém ferrari, VW lákají tanky a Mercedes sází na CLA

V březnu se šlo v autobranži jen s obtížemi vyhnout zprávám, v nichž by nefiguroval Donald Trump a Elon Musk. Stalo se toho však mnohem více zajímavého. V Nizozemsku staví pomníky elektromobilům, ve...

8. dubna 2025

Toyota Proace je skvělý stěhovák pro rodinu. Pozor na olítané dodávky

Premium

Kompaktní dodávky jsou stále velice oblíbené jako základ nejen klasických užitkových vozů, ale i osobních verzí. S úbytkem nových velkoprostorových MPV jsou právě tyto menší dodávky v osobních...

7. dubna 2025

Nejrychlejší na světě. Aston Martin bez střechy s dvanáctiválcem jede 345 km/h

Vanquish Volante je nejrychlejší a nejvýkonnější sériově vyráběný Aston Martin s otevřenou střechou a spolu se svým sourozencem s karoserií kupé je to zároveň v současnosti nejrychlejší a...

7. dubna 2025

Morrisova garáž přitáhla šrouby. Čínský tiguan jede lépe a pohlídá si vás

Těžká váha původně britské značky s oktagonem ve znaku má nově natrénováno a chce se ve druhé generaci pořádně porvat s tiguanem a spol. Model MG HS se v čínské režii naučil novým chvatům a...

7. dubna 2025

Nahlédněte do nové továrny, která ve Vietnamu staví škodovky ze skládaček

Mladoboleslavská automobilka vstoupila na vietnamský trh v roce 2023, kdy také začala výstavba nového výrobního závodu u města Ha Long. Podívejte se, jak se v nové fabrice vyrábějí škodovky ze...

6. dubna 2025

Vtipná korejská kaše. Funky hatchback s lůžkovou úpravou cílí na mladé

Hyundai posílá k nabíječkám svůj nový malý model Inster. Funky hatchback v malém balení přiváží mnohé finesy svých větších sourozenců. Malé auto do města s originálním designem a překvapivě...

5. dubna 2025

Mercedes práskl kartel o sabotáži recyklace. Největší pokutu zaplatí VW

Hra, v níž nikdo nevítězí, ale také nikdo neprohrává. Tak pojalo šestnáct automobilek hospodářskou soutěž, v níž si předem smluvili výsledek a vlastní pravidla. Tím se ovšem dopustily kartelové...

5. dubna 2025

V Česku zemřelo za 20 let přes 1800 motocyklistů, počet nehod roste

Mezi lety 2004 a 2024 na českých silnicích zemřelo více než 1 800 motocyklistů. Počet nehod s účastí motocyklu v posledních letech roste, přibývá i smrtelných následků. Loni při dopravních nehodách...

4. dubna 2025

Čínská značka BYD vstoupila na český trh, nabídne dva elektromobily a hybrid

Největší čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která soupeří s Teslou o pozici globálního lídra na trhu s elektromobily, začala prodávat svá auta již také v Česku. Zpočátku nabídne...

4. dubna 2025

Elroq RS umí sprint nejlíp ze všech škodovek. Prohlédli jsme ho s designérem

Škoda představila sportovní verzi elektrického modelu Elroq pod označením RS, která dosahuje dosud největšího zrychlení ze všech sériových modelů značky. Z nuly na 100 km/h se Elroq RS rozjede za 5,4...

4. dubna 2025

Čtyři evropské firmy vytvoří největší síť nabíječek elektroaut v Evropě

Čtyři přední evropské firmy zaměřené na nabíjení elektromobilů se spojily s cílem vytvořit největší veřejnou síť nabíjecích stanic na kontinentu. Nová aliance se jmenuje Spark a jejími členy jsou...

3. dubna 2025  17:30