Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statisticky dokázáno: hlad po výkonu a SUV zvyšuje emise i přes drsné limity

  11:00aktualizováno  11:00
Výrobci budou mít čím dál tím větší problém splnit domluvené limity emisí CO2. Díky německým statistikům teď k logickým předpokladům existují i čísla. Němci loni ve svých autech spálili 45,3 miliardy litrů paliva, což znamená 3,6% nárůst oproti roku 2008.

Výkony prodávaných aut rostou, s tím také vzrůstají emise CO2 | foto: DUH

Při srovnání aut provozovaných v Německu v roce 2015 a 2008 vychází, že se dalo ušetřit celkově 9,3 milionu tun CO2. A to i při zohlednění skutečnosti, že počet vozidel v registru vzrostl ze 41 na 44,5 milionu. Místo toho se množství emitovaného oxidu uhličitého zvýšilo téměř o pět milionů tun na 112,3. S tím je pochopitelně spojená i vyšší spotřeba.

Příčinou je vyšší poptávka po silnějších a větších crossoverech s SUV, která tak sráží snahy výrobců o pokroky v oblasti snížení spotřeby.

Cena paliva je totiž podle odborníků stále poměrně nízká a zákazníci tak spotřebu při výběru vozu tolik neřeší. Více je lákají koně a kilowatty, průměrný výkon vzrostl u nově prodaných z 98 koní v roce 1996 na 163 za prvních devět měsíců roku 2016.

Velké změny v těchto trendech experti nečekají. Probíhající kauza dieselgate snižuje poptávku po úsporných vznětových motorech, navíc stále přísnější ekonormy je pravděpodobně brzy vyhubí úplně (čtěte více). Ferdinand Dudenhöffer z univerzity v Duisburgu očekává, že podíl „nafťáků“ klesne z dnešních 50 % na 40 % v roce 2018. Navzdory finančním pobídkám v tomto ohledu moc nezmění ani elektromobily.

Automobilky tak čeká tvrdý oříšek. Zájem o diesely klesá, elektromobily nejsou na takovém vzestupu, jak někteří čekali, a lidé chtějí vyšší a vyšší výkon. Jak tedy vyhovět zákazníkům a splnit zároveň stále drsnější limity emisí CO2? I to je možná důvod, proč se udávaná spotřeba stále víc vzdaluje od reálných hodnot (čtěte zde).

Autoři:




Nejčtenější

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.