Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statisticky dokázáno: hlad po výkonu a SUV zvyšuje emise i přes drsné limity

  11:00aktualizováno  11:00
Výrobci budou mít čím dál tím větší problém splnit domluvené limity emisí CO2. Díky německým statistikům teď k logickým předpokladům existují i čísla. Němci loni ve svých autech spálili 45,3 miliardy litrů paliva, což znamená 3,6% nárůst oproti roku 2008.

Výkony prodávaných aut rostou, s tím také vzrůstají emise CO2 | foto: DUH

Při srovnání aut provozovaných v Německu v roce 2015 a 2008 vychází, že se dalo ušetřit celkově 9,3 milionu tun CO2. A to i při zohlednění skutečnosti, že počet vozidel v registru vzrostl ze 41 na 44,5 milionu. Místo toho se množství emitovaného oxidu uhličitého zvýšilo téměř o pět milionů tun na 112,3. S tím je pochopitelně spojená i vyšší spotřeba.

Příčinou je vyšší poptávka po silnějších a větších crossoverech s SUV, která tak sráží snahy výrobců o pokroky v oblasti snížení spotřeby.

Cena paliva je totiž podle odborníků stále poměrně nízká a zákazníci tak spotřebu při výběru vozu tolik neřeší. Více je lákají koně a kilowatty, průměrný výkon vzrostl u nově prodaných z 98 koní v roce 1996 na 163 za prvních devět měsíců roku 2016.

Velké změny v těchto trendech experti nečekají. Probíhající kauza dieselgate snižuje poptávku po úsporných vznětových motorech, navíc stále přísnější ekonormy je pravděpodobně brzy vyhubí úplně (čtěte více). Ferdinand Dudenhöffer z univerzity v Duisburgu očekává, že podíl „nafťáků“ klesne z dnešních 50 % na 40 % v roce 2018. Navzdory finančním pobídkám v tomto ohledu moc nezmění ani elektromobily.

Automobilky tak čeká tvrdý oříšek. Zájem o diesely klesá, elektromobily nejsou na takovém vzestupu, jak někteří čekali, a lidé chtějí vyšší a vyšší výkon. Jak tedy vyhovět zákazníkům a splnit zároveň stále drsnější limity emisí CO2? I to je možná důvod, proč se udávaná spotřeba stále víc vzdaluje od reálných hodnot (čtěte zde).

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Parkovací místa jsou, města a lidé je však neumí využívat

Parkování

„V Česku jsou tisíce parkovacích míst, která zůstávají prázdná, protože města neumí tyto plochy dostatečně využívat,“...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Najdete na iDNES.cz