Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopravní lodě devastují ovzduší, vypouští mnohem více oxidů síry než auta

Srovnávání emisí osobních aut a velkých lodí se pravidelně vrací do veřejné debaty. Nejnovější studie zjistila, že luxusní výletní lodě vypouštějí do ovzduší o řád větší množství škodlivých oxidů síry než všechna osobní auta na evropských silnicích.

Výletní loď. Ilustrační snímek | foto: Cruise & Travel

Carnival Corporation, největší provozovatel výletních lodí, vypustil za rok 2017 desetkrát víc oxidů síry než všech 260 milionů osobních aut v Evropě. Těmito slovy začíná zpráva neziskové organizace Transport & Environment, která se zaměřila na emise v lodní dopravě.

Pod Carnival Corportation přitom spadá pouhých 47 lodí provozovaných pod sedmi různými značkami (největší a nejznámější je Costa). Druhá největší společnost Royal Caribbean Cruises má na svědomí čtyřnásobek ve srovnání s auty.

Organizaci Transport & Environment přitom nikdo nemůže vinit z přehnané náklonnosti k autům. Naopak právě tato neziskovka například už od roku 2001 upozorňuje na neustále se zvětšující rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou nových aut. Nepřímým důsledkem tohoto úsilí je zavedení nové normy měření spotřeby WLTP. Nejnovější zpráva proto není lobbingem za osobní auta, ale důkazem, že se Transport & Environment snaží měřit všem stejným metrem.

Nejvíce ohrožené je podle Transport & Environment ovzduší v zemích, které jsou oblíbenými zastávkami výletních lodí. Jde o Španělsko, Itálii, Řecko, Francii a Norsko. Jmenovitě je ovzduší nejvíce znečištěno v přístavech Barcelona, Palma de Mallorca a Benátky, následují Civitavecchia (přístav u Říma) a Southampton.

Například v Barceloně 105 kotvících lodí za rok 2017 vypustilo do ovzduší 33 tun oxidů síry, zatímco 560 tisíc aut v tamních silnicích má na svědomí „jen“ něco málo přes šest tun. V Benátkách je rozdíl ještě větší: proti 27 tunám z komínů 68 lodí stojí tuna z výfuků 110 tisíc osobních aut.

Na vině je především složení paliva používaného v lodích. To nepodléhá velmi benevolentním ekologickým normám, a tak lodě spalují ty nejšpinavější frakce ropy, které jsou mimo jiné bohaté na síru. V Evropě se smí do lodí používat palivo s podílem až 3,5 procenta síry, zatímco pro benzin a naftu do aut je předepsaná nula. V roce 2020 by měla vstoupit v platnost celosvětová regulace množství síry v lodním palivu. Podle názoru Transport & Environment není toto opatření dostatečně přísné.

Znečištění u moře stejné jako ve vnitrozemí

„Města usilují o zákaz naftových aut a přitom si do svých přístavů pouštějí lodě, které vypouštějí tuny škodlivých látek. Tento přístup poškozuje zdraví obyvatel měst i pasažérů lodí,“ shrnul výsledky studie Faig Abbasov z Transport & Environment.

Lodní komíny mají také problém s velmi sledovanými oxidy dusíku. Třeba v Marseille Transport & Environment naměřil u 57 kotvících lodí oxidy dusíku odpovídající čtvrtině tamního vozového parku čítajícího 340 tisíc osobních aut. Poměr v méně obydlených přímořských oblastech, například v Norsku, Dánsku, Řecku, Chorvatsku a na Maltě, je ještě mnohem horší: oxidy dusíku z lodí jsou na úrovni silničního provozu na pobřeží.

Není bez zajímavosti, že 207 sledovaných lodí v roce 2017 v Evropě vypustilo přes deset milionů tun pevných částic. Transport & Environment však ve své studii tento fakt nijak dál nerozvádí a nekomentuje.

Transport & Environment jako univerzální řešení navrhuje radikální krok: zavedení bezemisních přístavů, kde budou stojící lodě muset mít vypnuté motory a jejich palubní spotřeba energie bude pokryta z baterií. Vizí je pak pohánění lodí vodíkem. Naopak mnohem blíž realitě je další návrh rozšířit stávající nízkoemisní zónu ze Severního a Baltského moře na všechny vody obklopující Evropu.

6. září 2018

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...