Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vytápění domů znečišťuje vzduch více než auta, spočítali Italové

  14:06aktualizováno  14:06
V Itálii spočítali, že domácí topení tvoří více než polovinu emisí oxidů uhlíku a třicet procent mikročástic. Vytápění tak vytvoří více znečišťujících látek než automobily.

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

V Itálii je 56 % budov v nejnižší energetické třídě G, tu nejvyšší (A) splňují jen dvě procenta staveb. Na Apeninském poloostrově je 55 procent obydlí starších 40 let, ve městech je to dokonce 75 procent domů. Na vytápění veřejných budov včetně škol dnes Itálie vydá ročně dvě miliardy eur (v roce 2007 to bylo 1,6 miliardy).

Obnova vytápění za modernější ve dvaceti velkoměstech by snížila množství emisí až o polovinu. Znamenalo by to ovšem investici ve výši miliardy eur, uvádí deník La Repubblica.

Na energetickém fóru pořádaném v Miláně k tomu vědci z tamní polytechniky uvedli, že pokud by se v tomto velkoměstě na severu Itálie nahradilo deset procent nejméně efektivních, nejstarších a nejvíce znečišťujících topenišť, mělo by to na vyčištění ovzduší stejný efekt, jako kdyby se Milán na šest týdnů uzavřel automobilovému provozu. Pro ilustraci: průměrná roční teplota v Miláně je 12,4 stupňů Celsia, v Praze 9,22.

Za posledních dvacet let se emise pevných částic u aut díky modernějším čistším motorům a obnově vozového parku snížily o 60 procent, zaznělo na fóru. U systémů domácího vytápění je ovšem obměna mnohem pomalejší. Výsledkem je to, že oproti roku 1990 se objem pevných částic z vytápění zdvojnásobil a oproti automobilové dopravě jich vytváří třikrát více, píše list La Repubblica.

I přesto je Itálie mezi světovými leadery v energetické efektivitě za Německem a na úrovni Japonska. V energetické efektivitě dopravy je dokonce první, uvádí italský deník. Prý je to kvůli vysokým cenám elektřiny, kterou Itálie nevyrábí z jádra nebo uhlí.





Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.