Z hamburgerů je víc emisí než z náklaďáku. A kočka je jako VW Golf

Grilování hamburgrů ve velkém je podle studie zpracované na University of California pro životní prostředí škodlivější než nákladní doprava masa, které je pro výrobu hamburgrů potřeba. Zajímavé je, že studie vznikla proto, aby pomohla omezit právě škodliviny z vaření.

Grilování hamburgrů vytvoří více škodlivin než dovoz masa pro ně | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kalifornská univerzita v Riverside vypracovávala studii pro úřad hlídající kvalitu ovzduší (South Coast Air Quality Management District). Cílem bylo zjistit, jak by se daly omezit emise. A to nikoli z osobní a nákladní automobilové dopravy, ale z výroby oblíbené potravy řady Američanů a nejen jich, z hamburgerů.

Na rozdíl od jiných úřadů tento kalifornský zřejmě usoudil, že emise z automobilů jsou už přiškrcovány výrazně a že je na čase začít přemýšlet o tom, jak omezit zdroje znečištění i v jiných oborech. Studie se konkrétně zaměřovala na produkci pevných částic, tedy popele, který vzniká jak při spalování ve vznětových motorech, tak třeba při grilování.

Výzkumný tým univerzity zjistil, že při grilování na klasickém otevřeném grilu se spodním ohništěm vznikne z jednoho 150gramového hamburgeru tolik emisí pevných částic, kolik vyrobí například klasický vznětový náklaďák na trase dlouhé 16 kilometrů. Při grilování 1 000 kilogramů masa to znamená, že dojde k vytvoření asi 33 kilogramů sazí. Platí to právě pro otevřené grily, které jsou v restauracích a velkovýrobnách hamburgerů nejběžnější. Například uzavřené řetězové grily, které používají největší producenti hamburgerů, jsou již v Kalifornii regulovány a produkce částic je zhruba desetinová.

Grilů je však v jižní Kalifornii tolik, že dohromady vytvoří asi dvojnásobek sazí než všechny těžké nákladní automobily na stejném území. Vědci k tomu však dodávají, že to platí bezprostředně pro saze, pokud se k tomu připočítají ještě emise oxidů dusíku (NOx), ze kterých se v atmosféře následně částice (PM 2,5) tvoří, jsou náklaďáky zodpovědné asi za trojnásobek emisí částic v porovnání se všemi komerčními producenty hamburgerů. I tak je jasné, že grily jsou významným zdrojem znečištění.

Situace ohledně grilů může být úsměvná, na druhou stranu jasně ukazuje, že regulace emisí jenom z automobilové dopravy je vlastně jenom selektivní regulace jednoho zdroje, který se těší velké mediální popularitě. Zajímavostí je, že jižní Kalifornie není jediným územím, kde o regulaci velkogrilů uvažují. Funguje například už v severní části Kalifornie v oblasti známé jako San Francisco Bay Area. Restaurace, které provozují řetězové grily a ugrilují týdně 500 liber hovězího (226,8 kg) nebo ty s otevřenými grily a spotřebou přes 1 000 liber (453,6 kg) masa musí používat jenom certifikované grily.

Emise z velbloudů

Různé neobvyklé zdroje emisí řeší občas organizace po celém světě. V Austrálii před časem například řešili, že nadměrným zdrojem emisí je přemnožená populace velbloudů. Podobně se občas mluví o velkém množství emisí, které produkuje samotný skot, z něhož v důsledku vznikají i již probírané hamburgery.

Publikace Time to Eat the Dog? (Čas sníst psa?) z roku 2009 Roberta a Brendy Valeových zase porovnává uhlíkovou stopu domácích mazlíčků s řadou předmětů každodenního života. A třeba běžný pes má podle autorů na životní prostředí větší negativní vliv než velké SUV. Spočítali totiž, že středně velký pes denně sní asi 90 gramů masa a 156 gramů obilnin v celkové denní porci asi 300 gramů psího žrádla například v podobě granulí. K vypěstování takového množství obilnin a masa je zapotřebí ročně plocha asi 0,84 hektaru.

Velká Toyota Land Cruiser se 4,6litrovým motorem, se kterou Valeovi ročně najedou necelých 10 000 kilometrů, potřebuje pro svůj provoz ekvivalent pouze 0,41 hektaru ročně. V tom je přitom započítána i samotná výroba vozu a samozřejmě jeho provoz. A například jedna domácí kočka má podle Roberta Valea podobnou eko-stopu jako obyčejný Volkswagen Golf.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...