Emisní limity mohou z aut udělat nedostupné zboží, varuje Ford

aktualizováno 
Rostoucí náklady na technologie splňující přísné emisní limity Evropské unie mohou způsobit, že se auta v budoucnu stanou nedostupná pro řadu zákazníků. Pro list Financial Times to řekl viceprezident automobilky Ford Jim Farley.

Kuga a další SUV mají velký podíl na rostoucím zisku Fordu v Evropě. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Varoval, že automobilový průmysl by se mohl stát „elitářský“ a na nové vozy by dosáhli jen bohatí. „Potenciálně jsme vstoupili do nové éry, kde náklady na výrobu aut převyšují schopnost zákazníků zaplatit za ně. Cenově nedostupné vozy nikdo z nás vyrábět nechce,“ řekl listu Farley.

Naráží na fakt, že se EU rozhodla zpřísnit emisní nároky po skandálu německého koncernu Volkswagen, který přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. A automobilky v Evropě z toho teď mají těžkou hlavu. Čekají je velké investice do vývoje technologií omezujících produkci škodlivin, ale ty nakonec stejně přenesou na zákazníky (více zde). Farley vyjádřil obavy hlavně o nefiremní zákazníky, kteří mají na nákup vozu omezenější rozpočet.

Ford se loni v Evropě vrátil po pěti letech do černých čísel, částečně díky prodeji užitkových aut a SUV. Dařilo se mu také doma v USA, kde byl nejprodávanější značkou vůbec. A letošní rok vypadá ještě slibněji. Za první tři měsíce 2016 vzrostl zisk před zdaněním v Evropě o 434 milionů dolarů, což je víc než za celý loňský rok. Celosvětově automobilka ohlásila nejlepší čtvrtletní výsledek v historii.

Podle dat Evropské asociace výrobců aut vzrostly prodeje Fordu v Evropě o téměř osm procent na 282 tisíc aut. Farley uvedl, že evropští zákazníci kupují hlavně větší modely aut typu SUV a auta vyšších tříd.

Automobilka u evropských zákazníků zabodovala také modelem Mustang, který se loni vydal poprvé mimo Spojené státy a je u Fordu modelem s nejrychleji rostoucími prodeji v Evropě. Automobilovou ikonu si od uvedení na trh objednalo 17 tisíc zájemců. V Německu se během března prodalo více mustangů než konkurenčního Porsche 911 a Audi TT, píše Financial Times.

Zájemci si ovšem počkají. Podle jednoho z britských dealerů je dodací doba více než rok. Z 3 750 vozů objednaných v Británii byla dosud doručena jen třetina. Vedle nečekaného zájmu je na vině také zdlouhavá logistika: mustangy se vyrábějí jen v USA.

Vedle rostoucího prodeje aut stojí za zvyšujícím se ziskem Fordu v Evropě také snižování nákladů. V roce 2012 firma zavřela dvě továrny ve Velké Británii a jednu v Belgii. O práci přišlo 5 700 lidí. A podle Farleye firma plánuje další škrty.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Najdete na iDNES.cz