Kuga a další SUV mají velký podíl na rostoucím zisku Fordu v Evropě.

Kuga a další SUV mají velký podíl na rostoucím zisku Fordu v Evropě. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Emisní limity mohou z aut udělat nedostupné zboží, varuje Ford

  • 202
Rostoucí náklady na technologie splňující přísné emisní limity Evropské unie mohou způsobit, že se auta v budoucnu stanou nedostupná pro řadu zákazníků. Pro list Financial Times to řekl viceprezident automobilky Ford Jim Farley.

Varoval, že automobilový průmysl by se mohl stát „elitářský“ a na nové vozy by dosáhli jen bohatí. „Potenciálně jsme vstoupili do nové éry, kde náklady na výrobu aut převyšují schopnost zákazníků zaplatit za ně. Cenově nedostupné vozy nikdo z nás vyrábět nechce,“ řekl listu Farley.

Naráží na fakt, že se EU rozhodla zpřísnit emisní nároky po skandálu německého koncernu Volkswagen, který přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. A automobilky v Evropě z toho teď mají těžkou hlavu. Čekají je velké investice do vývoje technologií omezujících produkci škodlivin, ale ty nakonec stejně přenesou na zákazníky (více zde). Farley vyjádřil obavy hlavně o nefiremní zákazníky, kteří mají na nákup vozu omezenější rozpočet.

Ford se loni v Evropě vrátil po pěti letech do černých čísel, částečně díky prodeji užitkových aut a SUV. Dařilo se mu také doma v USA, kde byl nejprodávanější značkou vůbec. A letošní rok vypadá ještě slibněji. Za první tři měsíce 2016 vzrostl zisk před zdaněním v Evropě o 434 milionů dolarů, což je víc než za celý loňský rok. Celosvětově automobilka ohlásila nejlepší čtvrtletní výsledek v historii.

Podle dat Evropské asociace výrobců aut vzrostly prodeje Fordu v Evropě o téměř osm procent na 282 tisíc aut. Farley uvedl, že evropští zákazníci kupují hlavně větší modely aut typu SUV a auta vyšších tříd.

Automobilka u evropských zákazníků zabodovala také modelem Mustang, který se loni vydal poprvé mimo Spojené státy a je u Fordu modelem s nejrychleji rostoucími prodeji v Evropě. Automobilovou ikonu si od uvedení na trh objednalo 17 tisíc zájemců. V Německu se během března prodalo více mustangů než konkurenčního Porsche 911 a Audi TT, píše Financial Times.

Zájemci si ovšem počkají. Podle jednoho z britských dealerů je dodací doba více než rok. Z 3 750 vozů objednaných v Británii byla dosud doručena jen třetina. Vedle nečekaného zájmu je na vině také zdlouhavá logistika: mustangy se vyrábějí jen v USA.

Vedle rostoucího prodeje aut stojí za zvyšujícím se ziskem Fordu v Evropě také snižování nákladů. V roce 2012 firma zavřela dvě továrny ve Velké Británii a jednu v Belgii. O práci přišlo 5 700 lidí. A podle Farleye firma plánuje další škrty.