Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Emisní limity se snižovat nebudou. Ekologové jásají, automobilky mají strach

  12:18aktualizováno  12:18
Klíčový výbor Evropského parlamentu překvapivě odmítl návrhy na pomalejší snižování emisí u aut. Původně se čekalo, že europoslanci podpoří návrh, podle nějž by se emise u nových vozidel měly postupně do roku 2015 snížit na 130 gramů oxidu uhličitého (CO2) na kilometr. Komise přitom zaujímá daleko tvrdší postoj a přesně takové snížení emisí chce již o tři roky dříve, tedy v roce 2012.
Výfuk, kouř, emise, nafta

Výfuk, kouř, emise, nafta | foto: Profimedia.cz

Předseda parlamentního výboru pro životní prostředí Miroslav Ouzký (ODS) řekl, že návrhy na postupné, a tedy pomalejší snižování emisí CO2 neprošly. Zákonodárci podpořili komisní návrh, jenž je tím nejtvrdším, který je v současnosti ve hře.

Výbor navíc schválil ještě dlouhodobý cíl, který automobilkám ukládá snížit emise CO2 až na 95 gramů na kilometr do roku 2020. Výsledek hlasování vyvolal ostré reakce zástupců automobilového průmyslu; naopak ho vřele přivítali ekologičtí aktivisté.

"Dopadlo to šokujícím způsobem. Je to neuvěřitelné. V roce 2012 nemůžeme nikdy být na 130 gramech CO2 na kilometr," řekl šéf asociace automobilek ACEA Ivan Hodač. Podle něj výrobci nestihnou během čtyř let vyvinout typy vozidel, které by splnění limitů umožňovaly. Snižování emisí je navíc spojeno s nemalými náklady, které pro každé auto činí 1 200 (28 800 korun) až 2 000 eur (48 000 korun). Hodač ale věří, že "není všem dnům konec" a limity po všech jednacích procedurách budou vypadat odlišně.

Překvapení neskrývá ani mladoboleslavská Škoda Auto. "Doufali jsme, že se vše podaří vyřešit ještě letos. Toto rozhodnutí však znamená, že se hledání shody zřejmě protáhne do příštího roku. Pro nás je to velmi nepříjemné, protože rok 2012 se rychle blíží a my stále nevíme, na co máme připravit," řekl ředitel vnějších vztahů automobilky Radek Špicar.

Podle něj je v současné situaci jakékoliv plánování složité, protože vývoj nových motorů trvá pět až šest let.

"Rozhodnutí Výboru pro životní prostředí EP nás proto velmi překvapilo. Nerespektuje složitě budovaný kompromis a vrací legislativní návrh na začátek do podoby, která by představovala vážné ohrožení evropského automobilového průmyslu," dodal Špicar.

Ekologové jsou naopak s výsledkem spokojení. "Krátkodobý cíl je dosažitelný se současnými technologiemi. Dlouhodobý cíl, který dnes poslanci odhlasovali, by měl být jakýmsi vzkazem pro automobilky, že se budou muset změnit a všechny své síly budou muset nasměrovat na vývoj nové generace úsporných vozidel," sdělil šéf neziskové organizace Transport & Environment Jos Dings.

Spokojena je i organizace Greenpeace. "Zákonodárci odolali lobbingu ze strany automobilového průmyslu a podpořili většinu komisních návrhů," uvedla Franziska Achterberg, která má v Greenpeace na starosti právě dopravu. Podle ní je nyní "míč" na straně členských států, které by se podle aktivistů měly zachovat stejně jako poslanci.

Poslanci odmítli i navrhované snížení pokut pro automobilky, které by nesplňovaly emisní cíl. Ty se měly podle favorizovaného návrhu snížit na 50 eur (1 200 korun) za každý gram nad stanovenou hranici. Komise přitom prosazuje sankce ve výši 95 eur (2 280 korun) za gram.

Hlasování by podle diplomatů mohlo rozpoutat bitvu mezi parlamentem a členskými státy, které jsou spíše pro pomalejší snižování emisí. Zcela zásadní dopad má výsledný kompromis i pro Českou republiku. "Nyní je jasné, že se to nestihne za francouzského předsednictví a celý problém spadne na Čechy," uvedl jeden ze zdrojů.

Podle náměstka průmyslu a obchodu Martina Tlapy je nyní na Evropské komisi a členských státech, aby nalezly dohodu. Česko patří k zastáncům pravidel, která by byla ohleduplnější k výrobcům automobilů, protože na tomto průmyslu je z velké části postavena česká ekonomika.

"Česká republika nebude mít chuť změnit své stanovisko. Jsou silné signály, že průmysl je v recesi a automobilový průmysl se dostává do složité situace. To bychom měli mít na vědomí," uvedl Tlapa.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.