Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový renault vypouští emise jako auto z 80. let, tvrdí němečtí ekologové

  15:36aktualizováno  15:36
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) tvrdí, že Renault Espace nové generace, který se prodává od letoška, v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku, než je povoleno, protože vyhověl testům Evropské unie prováděným za nerealisticky nízké teploty motoru.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Automobil podle DUH při zahřátém motoru vypouští do ovzduší 2,06 gramu oxidů dusíku na kilometr. Limit Euro 6 přitom činí pouze 0,08 gramu a vůz ho prý splňuje pouze v případě, že má studený motor a že jsou zajištěny některé další specifické podmínky. Organizace svá tvrzení opírá o testy, které si objednala u univerzity ve švýcarském Bernu.

Espace 1,6 dCi s výkonem 118 kW vybavený šestistupňovým automatem, který měl najeto 12 300 kilometrů, nechala německá organizace otestovat v celkem devíti cyklech. Do normy se hodnoty vešly jen při dvou pokusech, které přesně splňovaly sledovaly postup pro laboratorní měření a auto mělo především studený motor. V ostatních případech ovšem espace překročil stanovené limity až pětadvacetkrát. Protokol z testu je zde (anglicky).

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Automobilka Renault tvrzení DUH odmítla. Mimo jiné upozornila, že ve zprávě se připouští, že výsledky testů vykazují značný rozptyl a že jsou zapotřebí další měření. Firma rovněž zdůraznila, že espace stejně jako všechny její vozy odpovídá předpisům. „Renault učiní co nejrychleji veškerá potřebná opatření, aby výsledky testů analyzoval a objasnil,“ dodala. Americká automobilka General Motors již minulý měsíc odmítla podobná tvrzení DUH týkající se jejího modelu Opel Zafira (čtěte zde).

Studie DUH byla zveřejněna ve spolupráci s americkou nevládní organizací ICCT, která stála za odhalením skandálu kolem falšování emisních testů německou automobilkou Volkswagen. „Je neuvěřitelné, že se nyní na silnicích nacházejí takzvaná moderní naftová vozidla, která tímto způsobem poškozují vzduch, jenž dýcháme,“ uvedl spoluzakladatel ICCT Axel Friedrich a dodal, že naměřené hodnoty odpovídají emisím, které vypouštěly vozy koncem 80. let minulého století, před zaváděním Euro norem.

Podobný test jako DUH provedla britská televize BBC. S Volkswagenem Passat aktuální generace provedla testy v akreditované české laboratoři (více čtěte tady). Také tyto zkoušky ukázaly, že pokud měření neprobíhá za přesně specifikovaných laboratorních podmínek, vypouští několikanásobně více emisí. Stejně jako u Renaultu se jako stěžejní ukázal rozdíl mezi měřením studeného a zahřátého motoru.

Právě speciální management motoru, určený k tom, aby katalyzátory po nastartování studeného motoru rychle dosáhly provozní teploty, považují například úřady ve Spojených státech za podvodné zařízení. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) ovšem tento software nepovažuje za závadný ani nelegální.

Fotogalerie

Údaje největšího evropského autoklubu ADAC již dříve ukázaly, že naftové automobily řady značek včetně Renaultu Espace vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí než při testech EU. Ekologické organizace a skupiny hájící práva spotřebitelů již delší dobu vyzývají Brusel ke zpřísnění evropských testů. Ty nyní považují za nedostatečné i některé automobilky, například firma PSA Peugeot Citroën, píše Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila německý Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Prezident německého autoprůmyslu vše hází jen na VW

Zmatený přístup evropských úřadů k celé kauze Deiselgate korunuje svými prohlášeními prezident německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Aféra s manipulacemi údajů o emisích oxidů dusíku a oxidu uhličitého se podle něj týká pouze koncernu Volkswagen. „Žádná další automobilka není podezřelá z podobného chování, a proto by skandál neměl poškodit celý německý automobilový průmysl,“ říká.

„Naše sdružení má 600 členů, jak automobilek, tak jejich subdodavatelů. Manipulací se dopouštěla jediná firma, i když to je náš největší člen,“ komentuje Wissmann. „Zatím není žádný důvěryhodný důkaz, že by ještě nějaký další německý výrobce využíval software pro manipulaci údajů o emisích,“ uvedl dále a znovu zdůraznil: „Odmítám podezření, že se falšování dopouští všechny firmy v automobilovém průmyslu. Je to skandál jediné firmy.“

Prezident VDA se také jasně vyslovil, že manipulace s emisemi považuje za nepřípustné, ne-li dokonce za nezákonné. „Zřetelně jsme to také řekli vedení Volkswagenu. Ale největší tlak přichází z trhu a Volkswagen ví, že musí situaci sám rychle vyřešit,“ podotkl.

Aby se do budoucna podobné skandály neopakovaly, je podle Wissmanna třeba změnit testy, které se v Evropské unii využívají pro zjištění emisí. „Současný testovací cyklus byl zaveden v roce 1992, vybavení aut se od té doby výrazně změnilo. Potřebujeme nové testy, které by byly realističtější a jejichž hodnoty by se více blížily situaci v běžném provozu,“ řekl. Podle něj však není šance na vytvoření standardního celosvětového testovacího cyklu, protože Spojené státy a Čína se na něm nechtějí podílet.

Autoři: ,



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Autofotka týdne: Krása terénních drsňáků, které jindy nepotkáte

Jeep Wagoneer Roadtrip

Tisíce offroadových fanoušků se sjely na každoroční Jeep Safari v utažském Moabu. Automobilka Jeep si už po...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Najdete na iDNES.cz