Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německý autoklub: nízkoemisní zóny zlepšení ovzduší nepřinesly

  14:06aktualizováno  14:06
Zavedení nízkoemisních zón nepřineslo v sousedním Německu podle měření tamního autoklubu ADAC zlepšení kvality ovzduší. Ukázalo naopak, že snížení množství škodlivých částic je po jejich zavedení minimální. Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR. to dokazuje, že doprava má na koncentraci prachových částic ve vzduchu jen malý vliv. Mnohem větší má prý počasí, hlavně déšť a vítr.

Inverze drží v Ústí nad Labem škodlivé látky v ovzduší jako pod pokličkou. Na smogu se velkou měrou podílí doprava. Ilustrační snímek | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Neprotestujeme proti tomu zavedení, akorát upozorňujeme na to, že v Německu se to neosvědčilo, a za druhé, že je potřeba postupovat rozumně," vysvětlil Špička. Podle něho ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech doporučuje ADAC využívat zejména takzvanou zelenou vlnu, při níž na křižovatkách svítí zelená při odpovídající rychlosti aut.

ADAC je největší autoklub v Německu a bojuje za zájmy motoristů. V roce 2010 prováděl měření prachových částic ve velkých německých městech s emisními zónami jako Berlín, Stuttgart nebo Mnichov a výsledky srovnával s kvalitou vzduchu ve městech, která omezení pro vjezd nezavedla.

"Ekologické zóny nepřinesly kýžený výsledek," uvedl tehdy předseda ADAC Peter Meyer, podle něhož testy žádné výrazné rozdíly mezi oběma skupinami měst nezjistily. Například ale berlínská senátorka pro životní prostředí Katrin Lompscherová tehdy oponovala, že výskyt prachových částic způsobený automobilovou dopravou se v Berlíně po zavedení zón snížil o třetinu. Od roku 2008 už zavedlo tyto zóny více než 60 německých měst.

Český autoklub citací německého výzkumu reagoval na rozhodnutí vlády, která tento týden schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Podle kabinetu budou moci do roka obce zakázat vjezd vozidlům produkujícím velké množství škodlivin. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón i přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat.

Zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky. Společný naopak bude systém registrace a podoba plaket.

Nařízení vlády zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie. Každé kategorii bude přiřazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude. Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun.

Obce, které budou chtít nízkoemisní zónu vyhlásit, by si ale napřed měly spočítat, zda se jim náklady spojené s jejím zavedením vyplatí. Součástí zavedení je například studie proveditelnosti, dopravní značení hranic nízkoemisní zóny nebo informační kampaň pro veřejnost.

"Nelze nepřipomenout, že v době zavádění nízkoemisních zón v Německu, jehož obyvatelé jsou přeci jen o poznání majetnější než Češi, pomáhal majitelům starších aut institut šrotovného," dodal Špička. Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je přitom téměř 14 let.

rjm fln vit

Autoři: ,




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.