Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směly jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. Takové opatření se často používá pro omezení provozu ve městech pro snížení znečištění ovzduší.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směly jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. Takové opatření se často používá pro omezení provozu ve městech pro snížení znečištění ovzduší. | foto: AP

Paříž chystá emisní zóny, v roce 2020 nepustí žádné diesely

  • 43
Od letošního 1. července by se v Paříži měla zcela zakázat doprava osobních a nákladních aut, která nejvíce znečišťují ovzduší. Uvedla to starostka francouzské metropole Anne Hidalgová. Kritéria pro určení škodlivosti jednotlivých typů vozidel se spalovacím motorem by radnice měla upřesnit v průběhu února. Hodlá naopak podpořit provoz elektrických aut.

Paříž „Jak to již udělalo téměř 200 evropských měst, vytvoříme (z vnitřní Paříže) zónu s nízkými emisemi výfukových plynů, do které se bude postupně omezovat vjezd naftovým i benzinovým vozidlům, která znečišťují ovzduší. Chci, aby se tu už od 1. července letošního roku zakázala doprava aut a kamionů způsobujících největší znečištění,“ oznámila starostka.

Rozšíření zákazu vjezdu pro další okruh znečišťujících vozidel se má zavést od 1. července 2016. Od roku 2020 by už v Paříži neměla jezdit žádná auta s naftovým motorem. „Je pravda, že u současných vozidel ve srovnání s auty z konce 90. let existují technologická zlepšení. Ovšem velmi jemné částice, které jsou pro zdraví nejvíce nebezpečné, nezachycují ani ty nejlepší filtry,“ tvrdí Hidalgová.

Koncentrace nebezpečných jemných částic, které se dostávají do ovzduší z výfukových plynů, především naftových motorů, průmyslové výroby či vytápění, mohou podle vědců například vyvolat mozkovou mrtvici, infarkt, angínu pectoris či embolii. Ve Francii se tyto částice označují za příčinu asi 42 000 předčasných úmrtí ročně.

„Jsme odhodláni jednat rychle. Boj proti znečišťování ovzduší jemnými částicemi, které souvisí hlavně s používáním nafty v automobilové dopravě, je totiž zásadní otázkou veřejného zdraví,“ zdůraznila pařížská starostka z vládní Socialistické strany.

,