První český komunální elektromobil vyrobil ve Zlíně start-up Enviel podporovaný společností NWT.
Vozy Enviel zhruba o velikosti známé multikáry nejprve zamíří na český trh, kde chce získat zhruba desetinový podíl.
„Současná technologie dieselových pohonů již není úplně vhodná pro využití v komunálních službách, proto jsme se rozhodli jít cestou elektromobilu. Do vývoje jsme investovali nižší desítky milionů korun,“ uvedl společník Envielu Ladislav Chudý.
Multifunkční vůz s celoročním využitím je určený ke správě parků, údržbě zeleně, úklidu, pracím na staveništi nebo správě výrobních areálů. Kromě lokálně bezemisního provozu má nabídnout nízké náklady, ergonomický uživatelský komfort a celou řadu dalších nadstandardních funkcí.
Malý „náklaďák“ s kompaktními rozměry a celkovou hmotností 3,5 tuny má pohon všech kol.
K vozu lze připojit další nástavby, jako je valník, třístranný sklápěč, sněhová radlice, sypač, kropicí a cisternová nástavba a vysokozdvižná plošina. Uchycení je totožné se stejně zaměřenými pracovními auty (Multicar, Alficar, Zebra...).
„Naši vizi převedli do reality osvědčení designéři ze společnosti Vehicles Creators Group, která se postarala i o prototyp kabiny. Od začátku jsme se snažili vytvořit multiplatformu využitelnou i pro další výrobní řady vozidla,“ vysvětlila finanční ředitelka NWT Martina Vítková.
Vůz o hmotnosti 3,5 tuny má dojezd na baterie v městském provozu zhruba 250 kilometrů, což vystačí na celý den provozu.
Roční produkce by podle Chudého mohla dosáhnout až 200 vozů podle zájmu měst a obcí. Základní cena podvozku bez nástavby je 3,2 milionu korun bez DPH.
Výrobce uvádí, že díky dotacím ministerstva životního prostředí ze státního fondu, určeným pro vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi, si města mohou pořídit elektrické komunální stroje výhodněji. „Dotace pokryjí jak nákup vozidla a dobíjecí stanice, tak úhradu operativního leasingu,“ uvádí NWT. Náklady na provoz vozidla výrobce vyčíslil na korunu na kilometr.
Enviel v číslech
|