Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Epure a Nepta: Dvě odhalené Francouzky

  17:38aktualizováno  17:38
Pro nadcházející pařížský autosalon přichystaly domácí automobilky dva po čertech elegantní střechyprosté koncepty. První je nadreálně elegantní pětimetrový koráb, druhý pohledný mrňous pro sériovou výrobu. Renault Nepta a Peugeot Epure se představují.

Peugeot Epure | foto: Peugeot

Peugeot Epure
není ničím víc ani méně, než pokračovatelem slavného objevitele kategorie levných kupé-kabrií, elegantního Peugeotu 206 CC. Ten v roce 1998, tehdy ještě pod jménem 20♥, ohromil laickou i odbornou veřejnost, a když se později dostal do výroby, byl tak úspěšný, že dostal brzy většího lvího sourozence 307 CC a mnoho ostatních výrobců urychleně zahájilo vývoj svého kupé-kabria.

Epure je studie, předjímající sériovou podobu nástupce zvěčnělé dvěstěšestky CC. Na 207 CC si sice ještě počkáme, ovšem už nyní se můžeme pokochat, jak se designéři popasovali se zapracováním stahovací střechy do celku. Opět stvořili neobvykle elegantní, oblý objekt, s kabinou opticky posunutou silně vpřed.

Karoserie o 37 mm milimetrů přesahuje čtyři metry, jediný milimetr jí naopak schází do třičtvrtě druhého metru šířky, výška činí 1387 a rozvor 2540 mm - proti dvěstěšetce narůst všemi směry, do délky dosti výrazný. Zůstala 2+2místná koncepce i dvoudílná, elektrohydraulicky skládací střecha. Příď spolu s interiérem samozřejmě odpovídají sériové 207, koncept ale vyzdobila zářivá běloba nejen zvenčí, ale i uvnitř.

Pod kapotou se ovšem skrývá velké překvapení. Prvním příznakem, že něco je jinak, je již pohled na jízdní výkony, skryté v mnohým nesrozumitelném francouzském textu. Nejvyšší rychlost 130 km/h a zrychlení 0 - 100 km/h za 15 s v dvacátém prvním století ohromí jen málokoho, zvlášť když se dál dočte o výkonu 70 kW a 180 Nm. Pak ovšem narazí na pohotovostní hmotnost 1550 kg, což je na čtyřmetrové auto poměrně hodně.

Řešení je prosté - konstruktéři využili pozornost, kterou koncept pravděpodobně vzbudí, a protože se v použité technice zřejmě žádné překvapení nechystá, zapracovali do štíhlé karoserie plnohodnotný vodíkový pohon.

Pět palivových článků nese 3 kg vodíku, schopné prostřednictvím elektromotoru pohánět vůz až 350 km. Tento agregát se v sériové 207 CC s největší pravděpodobností neobjeví, avšak svět dostane signál, že v Trnavě jsou připraveni na nástup alternativních paliv.

Renault Nepta
je mezi skorosériovými koncepty, jichž bude nade vší pochybnost plná i letošní Ženeva, učiněným zjevením. Člun na kolech - to přirovnání se přímo vnucuje, ať už kvůli ladným tvarům, okoukaným zjevně u loďařů, či proporcím; šedé skulptuře, za jejíž tvary by se nemuselo stydět ani muzeum moderního umění, totiž chybí do dvoumetrové šířky jen malý kousek (44 mm) a do pětimetrové délky jen ždibec (5 mm). Přitom je ovšem vysoká pouhých 1332 mm. Bez zajímavosti není ani rozvor 2845 mm a celkové proporce s dlouhým zadním převisem.

To ovšem stále není to nejzajímavější - přístup do vozu zprostředkují vzhůru výklopné dveře. Již tento, u kabrioletu poněkud nezvyklý fakt, vyvolá údiv, ovšem pravou senzací je, že na každé straně stačí na celou délku interiéru jen jedny a odklápějí se elektromotoricky i s kusem kapoty. To vše vyústilo v jejich rekordní délku 3760 mm a zejména v efektní boční linii, nenarušenou spárou mezi dveřmi.

Impozantní nejsou jen tvary - o pohon se totiž postaral třiapůllitrový zážehový šestiválec, posílený dvěma turbodmychadly až k 309 kW a 560 Nm/3000 ot.. Je uložen vpředu podélně a skrz sedmistupňovou automatickou převodovku s řazením na volantu pohání zadní 23“ kola. Stovku zvládne těžký čtyřmístný kabriolet za 4,9 s.

Bez zajímavosti nejsou ani multifunkční LED-světlomety Valeo a pneumatiky Michelin s asymetrickým organickým dezénem. Interiér ustavuje nová měřítka estetiky a obsahuje řadu vtipných detailů, jako například čtyři pevně montované samostatné sedačky, kolem nichž lze vytvořit čtyři různá klimata. Řidič si upravuje pohodlí výhradně pomocí všestranně seřiditelného volantu a pedálů. Větrné deflektory jsou pro jistotu k dispozici také dva a zadní dvojice cestujících se může bavit s pomocí obrazovek, zabudovaných v opěradlech předních sedadel.
Autoři:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...



Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

Maedismus je učení mistra tužky, který umí zhmotnit rychlost mazd

Studie Mazda Vision Coupe

Maeda je jméno, na které mazdisté přísahají. Šéfdesignér Ikuo Maeda je superstar hirošimské automobilky a právě on dal...

Autofotka týdne: Parádní hračka pro velké kluky nemá dveře ani okna

Dallara Stradale

Gian Paolo Dallara, jeden z nejslavnějších automobilových konstruktérů, představil auto nesoucí jeho jméno. Fenomenální...

Italský macho Urus v plné parádě. SSUV Lamborghini nemá konkurenci

Lamborghini Urus

Že bude z úplně nového lamborghini testosteron doslova odkapávat, čekali všichni. Realita je nakonec ještě šťavnatější....

Najdete na iDNES.cz