Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Epure a Nepta: Dvě odhalené Francouzky

  17:38
Pro nadcházející pařížský autosalon přichystaly domácí automobilky dva po čertech elegantní střechyprosté koncepty. První je nadreálně elegantní pětimetrový koráb, druhý pohledný mrňous pro sériovou výrobu. Renault Nepta a Peugeot Epure se představují.

Peugeot Epure | foto: Peugeot

Peugeot Epure
není ničím víc ani méně, než pokračovatelem slavného objevitele kategorie levných kupé-kabrií, elegantního Peugeotu 206 CC. Ten v roce 1998, tehdy ještě pod jménem 20♥, ohromil laickou i odbornou veřejnost, a když se později dostal do výroby, byl tak úspěšný, že dostal brzy většího lvího sourozence 307 CC a mnoho ostatních výrobců urychleně zahájilo vývoj svého kupé-kabria.

Epure je studie, předjímající sériovou podobu nástupce zvěčnělé dvěstěšestky CC. Na 207 CC si sice ještě počkáme, ovšem už nyní se můžeme pokochat, jak se designéři popasovali se zapracováním stahovací střechy do celku. Opět stvořili neobvykle elegantní, oblý objekt, s kabinou opticky posunutou silně vpřed.

Karoserie o 37 mm milimetrů přesahuje čtyři metry, jediný milimetr jí naopak schází do třičtvrtě druhého metru šířky, výška činí 1387 a rozvor 2540 mm - proti dvěstěšetce narůst všemi směry, do délky dosti výrazný. Zůstala 2+2místná koncepce i dvoudílná, elektrohydraulicky skládací střecha. Příď spolu s interiérem samozřejmě odpovídají sériové 207, koncept ale vyzdobila zářivá běloba nejen zvenčí, ale i uvnitř.

Pod kapotou se ovšem skrývá velké překvapení. Prvním příznakem, že něco je jinak, je již pohled na jízdní výkony, skryté v mnohým nesrozumitelném francouzském textu. Nejvyšší rychlost 130 km/h a zrychlení 0 - 100 km/h za 15 s v dvacátém prvním století ohromí jen málokoho, zvlášť když se dál dočte o výkonu 70 kW a 180 Nm. Pak ovšem narazí na pohotovostní hmotnost 1550 kg, což je na čtyřmetrové auto poměrně hodně.

Řešení je prosté - konstruktéři využili pozornost, kterou koncept pravděpodobně vzbudí, a protože se v použité technice zřejmě žádné překvapení nechystá, zapracovali do štíhlé karoserie plnohodnotný vodíkový pohon.

Pět palivových článků nese 3 kg vodíku, schopné prostřednictvím elektromotoru pohánět vůz až 350 km. Tento agregát se v sériové 207 CC s největší pravděpodobností neobjeví, avšak svět dostane signál, že v Trnavě jsou připraveni na nástup alternativních paliv.

Renault Nepta
je mezi skorosériovými koncepty, jichž bude nade vší pochybnost plná i letošní Ženeva, učiněným zjevením. Člun na kolech - to přirovnání se přímo vnucuje, ať už kvůli ladným tvarům, okoukaným zjevně u loďařů, či proporcím; šedé skulptuře, za jejíž tvary by se nemuselo stydět ani muzeum moderního umění, totiž chybí do dvoumetrové šířky jen malý kousek (44 mm) a do pětimetrové délky jen ždibec (5 mm). Přitom je ovšem vysoká pouhých 1332 mm. Bez zajímavosti není ani rozvor 2845 mm a celkové proporce s dlouhým zadním převisem.

To ovšem stále není to nejzajímavější - přístup do vozu zprostředkují vzhůru výklopné dveře. Již tento, u kabrioletu poněkud nezvyklý fakt, vyvolá údiv, ovšem pravou senzací je, že na každé straně stačí na celou délku interiéru jen jedny a odklápějí se elektromotoricky i s kusem kapoty. To vše vyústilo v jejich rekordní délku 3760 mm a zejména v efektní boční linii, nenarušenou spárou mezi dveřmi.

Impozantní nejsou jen tvary - o pohon se totiž postaral třiapůllitrový zážehový šestiválec, posílený dvěma turbodmychadly až k 309 kW a 560 Nm/3000 ot.. Je uložen vpředu podélně a skrz sedmistupňovou automatickou převodovku s řazením na volantu pohání zadní 23“ kola. Stovku zvládne těžký čtyřmístný kabriolet za 4,9 s.

Bez zajímavosti nejsou ani multifunkční LED-světlomety Valeo a pneumatiky Michelin s asymetrickým organickým dezénem. Interiér ustavuje nová měřítka estetiky a obsahuje řadu vtipných detailů, jako například čtyři pevně montované samostatné sedačky, kolem nichž lze vytvořit čtyři různá klimata. Řidič si upravuje pohodlí výhradně pomocí všestranně seřiditelného volantu a pedálů. Větrné deflektory jsou pro jistotu k dispozici také dva a zadní dvojice cestujících se může bavit s pomocí obrazovek, zabudovaných v opěradlech předních sedadel.
Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...