Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Éra motocyklových airbagů začíná

aktualizováno 
Airbagy v automobilech dnes patří do standardní výbavy. Nyní ovšem začíná také jejich éra u motocyklů.

Airbag na motorku | foto: Dainese

Snahy o zajištění většího bezpečí pro jezdce na motocyklech jsou relativně nedávného data. Dlouho platilo, že motorky jsou prostě drsný sport a k dostatečné ochraně bohatě stačí kožená kombinéza, přilba, kožené rukavice a pevné boty.

S rostoucími rychlostmi se v posledních desetiletích začaly objevovat kombinézy a oděvy se zabudovanými plastovými protektory, později páteřové chrániče, které částečně snížily nejhorší rizika.

První motocyklové airbagy se v prodeji objevily počátkem tohoto století. Byly zabudovány ve vestě nebo bundě a chránily především trup, případně ruce. Aktivace byla zajištěna spojením vesty s motocyklem pomocí pojistné šňůry – při opuštění stroje nafoukla vestu se vzduchovým polštářem patrona.

Novinka stála tehdy kolem 20 tisíc korun, ale významnějšího rozšíření se u nás zatím nedočkala. Jak tyto průkopnické motoairbagy fungují, můžete vidět zde.

Další krok v tomto směru učinila Honda, která airbag zabudovala přímo do své vlajkové lodi, modelu Gold Wing. Airbag se aktivuje po příslušných impulzech do nárazových senzorů. Gold Wingy jsou tímto prvkem vybavovány už druhým rokem. I našimi médii proběhl test německého ADAC, jehož výsledky potvrdily účinnost tohoto řešení. Zde je video, kde lze porovnat, jak to vypadá s airbagem a bez něj:

Zároveň bylo konstatováno, že airbag na motocyklu je nejlépe aplikovatelný právě na strojích podobného ražení, jako je mohutný cestovatelský křižník typu Gold Wing.

Jinou cestou se pustili výrobci oblečení, kteří se snaží airbagy zabudovat do kombinéz. Lídrem je italská Dainese, která na vývoji pracuje přes deset let. Podle zdrojů z firmy je na celé věci vůbec nejobtížnější nastavit citlivost senzorů tak, aby se airbag zbytečně nenafukoval při prudkých, ale standardních pohybech jezdce (přesedání, zalehání a vztyčování za řídítky apod.) při běžné jízdě.

Vývoj u Dainese nicméně úspěšné pokročil, a tak firma oficiálně oznámila, že kombinézy s tímto bezpečnostním prvkem (technologie je nazývána D-Air) bude nabízet od sezony 2010. Video z testu airbagu je zde:

Při testování byly využity i poznatky některých jezdců GP 125 (Simon Grotzkyj, Michael Ranseder) a GP 250 (Marco Simoncelli) z ostrého nasazení během posledního loňského závodu MotoGP ve Valencii. Zde je video ze závodu s padajícím Ransederem:

Na sofistikovaném řešení Dainese je zvláště zajímavé to, že celý systém je nezávislý na motocyklu (není zde aktivační šňůra ani rádiový signál). Vyhodnocovací zařízení je umístěno aerodynamicky na zádech jezdce a obsahuje tři čidla zrychlení, tři čidla zatáčení a GPS. Má také vlastní napájení z Li-Po baterií, které vydrží v činnosti přibližně 4 hodiny. Velikost ochranného vaku chránícího krk a ramena je 37 litrů a v případě nutnosti se nafoukne během 40 milisekund.

Předběhnout Italy se ale podařilo japonské společnosti RS Taichi, která začala nabízet kombinézy s airbagem, označované T-RAPS, již od letošní sezony. V případě pádu se nafoukne - podobně jako u Dainese - vzduchový polštář kolem krku. Video s představením této kombinézy je zde:

RS Taichi založila svůj systém na spojení jezdce a stroje pomocí šňůry, podobně jako to mají již nabízené vesty a bundy, o kterých byla řeč v úvodu: v případě opuštění stroje se pojistka vytrhne a airbag se nafoukne. Pokud jsou jezdec a motorka schopni pokračovat, nafouknutý airbag se jednoduše odhodí a závodí se dál.

Do Česka se RS Taichi zatím nedováží (asi nejbližší dovozce je v Maďarsku), v přepočtu vychází cena takto vybavené kombinézy mezi 45-50 000 korun.

Do vývoje airbagu pro motorkáře se ale nepustili jen výrobci oblečení. Španělská společnost APC Systems na podzim loňského roku představila přilbu, která má vzduchový polštář uschovaný po obvodu její spodní části. Vývoj trval 3 roky a stál 2 miliony dolarů.

Celý systém pracuje takto: spouštěč a příslušná elektronika je umístěna vedle baterie motocyklu. Pokud toto zařízení vyhodnotí nehodu, vyšle rádiový signál do přilby - airbag se pak nafoukne během 0,15 sekundy, tedy v kratší době než mrknutí oka. Společnost APC chystá zahájení prodeje v evropských motoshopech od letošní sezony, údajná cena by se měla pohybovat kolem 800 eur, tedy kolem 20 000 korun. Video z prezentace je ZDE

Který z těchto směrů se nakonec masově prosadí, uvidíme asi již v blízké budoucnosti… 

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.