Je národní ostudou, že Turecko nemá auto. Erdogan ho nařídil vyrobit

  11:50aktualizováno  11:50
Turecko uvede na trh vůz domácí výroby. Podle tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana se tak stane v roce 2021. Prezident zároveň věří, že mu Turci budou dávat přednost před ostatními značkami.

Recep Tayyip Erdogan | foto: Reuters

„Budu prvním zákazníkem, pokud za něj budu moci zaplatit,“ citovala prezidenta agentura Reuters. Jeho vládnoucí Strana spravedlnosti a rozvoje (AK) léta o výrobu národního vozu usilovala. Podle agentury Reuters v ní spatřuje důkaz rostoucí ekonomické síly Turecka.

Podle Erdogana je ovšem národní ostudou, že Turecko nemá svou vlastní automobilku. Auto má být hotové za dva roky a prodej má odstartovat v roce 2021.

Kromě tureckého prezidenta se v projektu angažují premiér Binali Yildirim a Faruk Ozlu, ministr pro vědu, průmysl a technologie. „Nebudeme tolerovat žádnou ztrátu času,“ měl výhružně prohlásit prezident.

Na výrobě bude spolupracovat pět firem, mezi kterými jsou také dodavatelé komponent pro autoprůmyl: skupina Anadolu (automobilová divize spolupracuje s japonským Isuzu), turecko-katarský podnik BMC, holding Kiraca, skupina Turkcell (mobilní operátor) a holding Zorlu vyrábějící elektrospotřebiče, IT technologie, ale také vlastník dolů, sléváren a energetické divize. Analytici jsou k plánu spíše rezervovaní, nemají důvěru v konkurenceschopnost zdejšího průmyslu a zmiňují relativní nedostatek zkušeností některých členů konsorcia. Akcie zúčastněných firem také po oznámení projektu na burze ztratily. Dohromady zaměstnává pět společností na 110 tisíc lidí a v loňském roce měly obrat 14,3 miliardy eur.

Na druhou stranu před dvěma roky zakoupila turecká vláda licenci na Saab 9-3 a na veřejnost tehdy dokonce pronikly fotky testovacích prototypů (více čtěte zde).

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Další spekulace ovšem říkají, že by mohlo jít o levné auto, které by se mělo dostat také na trhy Evropy a Středního východu.

Není to poprvé, co Turci chtějí postavit vlastní auto. V roce 1961 se představil vůz jménem Devrim (znamená to „revoluce“), projekt ovšem nepřekročil fázi prototypu. Podle italského magazínu Quattroruote to bylo kvůli technickým problémům, ale také kvůli slabé poptávce, takže by projekt nebyl ekonomicky udržitelný. „Ve své době nechyběly teorie o spiknutí. Projekt podle nich měly sabotovat americké automobilky, které tehdy na trhu dominovaly,“ připomíná magazín.

V Turecku pak od šedesátých let vyráběla vlastní modely značka Anadol, která ovšem v roce 1991 s výrobou aut přestala. 

Anadol SV 1600

Anadol SV 1600

Anadol STC16

Anadol STC16

Anadol A2

Anadol A2

Zdejší automobilový průmysl vyrábí v současné době především vozy pro americké a evropské automobilové značky. Automobilka Tofas vyrábí fiaty, především model Tipo. V Turecku formou joint-venture partnerství funguje mnoho světových automobilek: Hyundai, Kia, Renault, Nissan, Ford, Toyota a Dodge.

Ročně se v Turecku prodá přes tři čtvrtě milionu nových aut, z toho je asi 70 procent z dovozu. Za prvních osm měsíců letošního roku se prodalo 423 tisíc aut, z toho bylo 294 tisíc u dovozu a 129 tisíc domácí výroby.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz