Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je národní ostudou, že Turecko nemá auto. Erdogan ho nařídil vyrobit

  11:50aktualizováno  11:50
Turecko uvede na trh vůz domácí výroby. Podle tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana se tak stane v roce 2021. Prezident zároveň věří, že mu Turci budou dávat přednost před ostatními značkami.

Recep Tayyip Erdogan | foto: Reuters

„Budu prvním zákazníkem, pokud za něj budu moci zaplatit,“ citovala prezidenta agentura Reuters. Jeho vládnoucí Strana spravedlnosti a rozvoje (AK) léta o výrobu národního vozu usilovala. Podle agentury Reuters v ní spatřuje důkaz rostoucí ekonomické síly Turecka.

Podle Erdogana je ovšem národní ostudou, že Turecko nemá svou vlastní automobilku. Auto má být hotové za dva roky a prodej má odstartovat v roce 2021.

Kromě tureckého prezidenta se v projektu angažují premiér Binali Yildirim a Faruk Ozlu, ministr pro vědu, průmysl a technologie. „Nebudeme tolerovat žádnou ztrátu času,“ měl výhružně prohlásit prezident.

Na výrobě bude spolupracovat pět firem, mezi kterými jsou také dodavatelé komponent pro autoprůmyl: skupina Anadolu (automobilová divize spolupracuje s japonským Isuzu), turecko-katarský podnik BMC, holding Kiraca, skupina Turkcell (mobilní operátor) a holding Zorlu vyrábějící elektrospotřebiče, IT technologie, ale také vlastník dolů, sléváren a energetické divize. Analytici jsou k plánu spíše rezervovaní, nemají důvěru v konkurenceschopnost zdejšího průmyslu a zmiňují relativní nedostatek zkušeností některých členů konsorcia. Akcie zúčastněných firem také po oznámení projektu na burze ztratily. Dohromady zaměstnává pět společností na 110 tisíc lidí a v loňském roce měly obrat 14,3 miliardy eur.

Na druhou stranu před dvěma roky zakoupila turecká vláda licenci na Saab 9-3 a na veřejnost tehdy dokonce pronikly fotky testovacích prototypů (více čtěte zde).

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Další spekulace ovšem říkají, že by mohlo jít o levné auto, které by se mělo dostat také na trhy Evropy a Středního východu.

Není to poprvé, co Turci chtějí postavit vlastní auto. V roce 1961 se představil vůz jménem Devrim (znamená to „revoluce“), projekt ovšem nepřekročil fázi prototypu. Podle italského magazínu Quattroruote to bylo kvůli technickým problémům, ale také kvůli slabé poptávce, takže by projekt nebyl ekonomicky udržitelný. „Ve své době nechyběly teorie o spiknutí. Projekt podle nich měly sabotovat americké automobilky, které tehdy na trhu dominovaly,“ připomíná magazín.

V Turecku pak od šedesátých let vyráběla vlastní modely značka Anadol, která ovšem v roce 1991 s výrobou aut přestala. 

Anadol SV 1600

Anadol SV 1600

Anadol STC16

Anadol STC16

Anadol A2

Anadol A2

Zdejší automobilový průmysl vyrábí v současné době především vozy pro americké a evropské automobilové značky. Automobilka Tofas vyrábí fiaty, především model Tipo. V Turecku formou joint-venture partnerství funguje mnoho světových automobilek: Hyundai, Kia, Renault, Nissan, Ford, Toyota a Dodge.

Ročně se v Turecku prodá přes tři čtvrtě milionu nových aut, z toho je asi 70 procent z dovozu. Za prvních osm měsíců letošního roku se prodalo 423 tisíc aut, z toho bylo 294 tisíc u dovozu a 129 tisíc domácí výroby.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Najdete na iDNES.cz