Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

eROCKIT - motorka, která nepotřebuje benzin

aktualizováno 
Hybridy známe jako dopravní prostředky, které kombinují spalovací motor a elektromotor. Motorka eROCKIT je také hybrid, ale spalovací motor jí chybí, místo něj musíte šlápnout do pedálů.

Hybridní skútr eROCKIT | foto: Erockit

U hybridní motorky eROCKIT se navzájem spojuje lidská síla s elektromotorem. Sestrojil ji Stefan Gulas, jemuž se nelíbilo pomalé a nedokonalé motokolo. Po Berlíně se v sedle svého stroje prohání rychlostí 80 km/h. A připravuje sériovou výrobu.

Stefan Gulas je původem Rakušan a možná bude jednou uváděn jako vynálezce hybridního pohonu, jenž propojuje sílu od pedálů s elektromotorem.

Jeho stroj přitom neopouští duch bicyklu. Ovládání hybridu eROCKIT pochází z jízdního kola. Kdo chce jet, musí šlapat, a čím rychleji se pedály točí, tím svižněji jede. Také ovladače přední a zadní brzdy zůstávají na páčkách řídítek.

Revoluční řešení spočívá v násobení síly přicházející od svalů. Kolo se stává částečně motorkou. Elektronika zvyšuje sílu od pedálů až na 50násobek a maximální rychlost stokilového stroje dosahuje 80 km/h.

Bez šlapání opravdu eROCKIT nepojede, otočnou plynovou rukojeť nezná. Jeho řidiči nezbývá, než se bez ustání opírat do pedálů.

Ale to se může změnit ve výhodu. Stefan Gulas svým strojem hodlá oslovit všechny, komu pohyb nevadí. Majitel ušetří za pravidelnou návštěvu posilovny a přitom má k dispozici poměrně rychlý dopravní prostředek. Běžné jízdní kolo by mu bylo pomalé.

Autor hybridní motorky na lidský pohon na svých internetových stránkách přidává ještě jednu výhodu svého vynálezu. "Je to velký zážitek, když za sebou v zrcátku vidíte jiná vozidla, a přitom jízdě udává tón síla vašich nohou," uvádí.

eROCKIT dostal schválení podobné malému motocyklu, a jezdec tak potřebuje základní motocyklové oprávnění a vybavení.

Technicky vzato, pohání síla od šlapek generátor, který dobíjí baterie. Pohyb pedálů zároveň dává elektronice pokyn k řízení elektromotoru, který prostřednictvím druhého generátoru roztáčí zadní kolo. Točivý moment šplhá až k 75 newtonmetrům.

Funkci baterií zastávají nanofosfátové-litiové články, které lze nabíjet i ze zásuvky. Zvládnou až 1 000 nabití. Životnost baterií by měla stačit na ujetí 50 tisíc kilometrů. V závislosti na stylu jízdy žádají baterie dobití vždy po 60 až 80 kilometrech.

A jedno jejich naplnění přijde na 60 centů, asi 15 korun. Uvádějí to internetové stránky výrobce neobvyklého stroje - malé manufaktury na hybridní motorky sídlící v Berlíně.

Dosud firma vyrobila několik prototypů. Na příští rok už připravuje první sérii 10 kusů. Cena motorky eROCKIT bude vyšší, než je zvykem u běžných jízdních kol. Přesáhne i cenu motokol. A bude také vyšší než u opravdu velkých a silných motorek. Stefan Gulas svůj vynález nabídne jako exkluzivní zboží za 30 tisíc eur (přibližně 700 tisíc). Ručně je se svým týmem sestavuje z drahého hliníku a titanu.

Autoři:


Témata: jízdné


Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.