Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyměňte dálniční známku, ta loňská od zítřka neplatí

aktualizováno 
Posledním lednovým dnem končí platnost loňských ročních dálničních známek. Nový kupon pro osobní auto stojí 1 500 korun. Roční známka na rok 2014 je modrooranžová. Za starou známku hrozí pětitisícová pokuta. Sundavá se nejlépe fénem a žiletkou.

Roční dálniční známka platí už v posledním měsíci předchozího a první měsíc následujícího roku. Kdo si ji tedy nalepil na začátku prosince 2013, může využít celou její čtrnáctiměsíční platnost.

Roční dálniční kupon, s platností od 1. prosince 2014 do 31. ledna 2016, přijde na 1 500 korun, cena měsíčního kuponu činí 440 korun a desetidenního 310 korun.

Měsíční známky začínají platit dnem vyznačeným na kuponu a končí ve stejný den následujícího měsíce. „Znamená to, že kupon s dírkou na datu 2. června platí ještě také 2. července,“ vysvětluje Petr Buček z magazínu AutemBezpečně.cz.

Nejlevnější kupon platí přesně deset dní: „Když jej například obsluha u čerpadla procvakne kleštěmi na 13. květnu, znamená to, že platí do 22. května,“ vysvětluje Buček.

Prodej dálničních kuponů na více než dvou tisících prodejních místech a poštovních provozovnách zajišťuje sdružení dodavatelů, které se skládá ze společností Autoklub Bohemia Assistance, Česká pošta a společnosti MTX. Asi nejčastěji kupují řidiči známky na benzinkách. „Libovolný druh dálničních kuponů je rovněž možné zakoupit prostřednictvím internetového prodeje,“ dodává Ministerstvo dopravy.

„Vzhledem k tomu, že 1. února vychází na neděli, bude možnost zakoupení dálničních známek omezena jen na provozovny s pracovní dobou v neděli. Nebude tak možno zakoupit dálniční známky například na většině pošt,“ upozorňuje Státní fond dopravní infrastruktury. „I přes navýšené zásoby se může stát, že v případě neočekávaných nárazových prodejů mohou být na některých místech známky dočasně vyprodány,“ upozorňuje na svých internetových stránkách.

Použití zpoplatněné komunikace bez platné známky může být v blokovém řízení pokutováno do výše pěti tisíc korun a ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun.

Úseky zpoplatněné pozemní komunikace, které jsou označeny dodatkovou tabulkou „Bez poplatku“ nebo tabulkou „Bez časového poplatku a mýtného“ lze užít vozidlem bez nalepeného kuponu.

Za starou hrozí pokuta

Dálniční známka musí být vylepena na vnitřní straně čelního okna v rohu u spolujezdce tak, aby výhled řidiče byl co nejméně omezen a kupon byl dobře viditelný zvenčí. Na obou dílech dálniční známky musíte vypsat registrační značku vozu. Druhý díl uschovejte pro případné policejní kontroly. Před nalepením nové známky musíte starou odstranit. Za starou známku nalepenou na skle totiž hrozí pokuta.

Roční známky 2014 vydělaly 3,8 miliardy

Loňských dálničních známek se prodalo 5 274 tisíc, celkové příjmy z jejich prodeje činily 4 128 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2013 to znamená nárůst prodeje asi o 274 tisíc (o 5,47 %) a zvýšení příjmů z prodeje o 168 milionů korun (nárůst o 4,23 %). Nejvýraznější nárůst prodeje byl zaznamenán u měsíčních kuponů. Náklady na výrobu a distribuci kuponů pro rok 2014 činily celkem 263 milionů korun. Čistý výnos z prodeje emise 2014 tak byl 3 865 milionů korun.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.