Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

aktualizováno 
Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra značky požadovala odškodné dvacet milionů eur.

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na zadních sedadlech se změnil profil auta. Přívod vzduchu pro chlazení je oproti prototypu T7 na víku motoru, ne na bocích. | foto: Porsche

Existují dvě nejzásadnější německé automobilové ikony. Obě jsou od Porsche: Volkswagen Brouk a Porsche 911. Brouka navrhl ještě před druhou světovou válkou Ferdinand Porsche, „devětsetjedenáctku“ na začátku devadesátých let jeho syn Ferry. Přinejmenším donedávna o tom nikdo nepochyboval.

Stejná designerská ruka se při srovnání Porsche 356 a VW Brouk nezapře. Na...

Stejná designerská ruka se při srovnání Porsche 356 a VW Brouk nezapře. Na fotografii z roku 1958 s vozy pózuje šéf Ferry Porsche.

Komendu odstřihli

Zbyl z něj jen kus kabátu

Komenda, geniální designér se později s Porscheho rodinným klanem rozkmotřil tak, že jej odstřihli z oficiální fotografie s prototypem Porsche 356, zbyl na ní z něj jen cíp kabátu.  Více čtěte zde

Teď ovšem Ingrid Steinecková, dcera bývalého šéfdesignéra Porsche Erwina Komendy, přišla s tvrzením, že design Porsche 911 pochází ze skicáku jejího otce, stejně jako vzhled jeho předchůdce, modelu 356. Komenda se mimochodem podílel i na vzniku Brouka.

Steinecková podala na výrobce automobilů Porsche žalobu, kterou ovšem zemský osud ve Stuttgartu koncem července zamítl. O případu informoval německý server Spiegel Online. Steinecková požadovala od Porsche vyrovnání ve výši dvaceti milionů eur jako odškodnění za obrovský úspěch vozu během uplynulých 55 let.

Dcera Erwina Komendy chtěla, aby bylo autorské právo na vůz 911 a na model 356 dodatečně přiřknuto jejímu otci. Porsche naopak připisuje autorství designu sportovního vozu potomkům zakladatele firmy Ferdinanda Porsche. Právní zástupci žalobkyně se dosud nerozhodli, zda proti rozhodnutí soudu vznesou právní námitky.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Autonarozeniny: Corvetta měla na kahánku, ale pětašedesátky se dožila

Chevrolet Corvette druhé generace označené Stingray

Patří bezesporu k ikonám amerických automobilů. Chevrolet Corvette to však neměl lehké, občas mu také hrozilo, že jeho...

Do Bruselu nemohou staré diesely. Cizinci musejí své vozy registrovat

Den bez aut v centru Bruselu (16. září 2018)

V Bruselu mají od letoška nízkoemisní zónu. Vjezd do ní je zakázán dieselům s motory tříd EURO 0 a 1. Od 1. října platí...

Autofotka týdne: závodní Aero Minor se opět chystá na okruh v Le Mans

Legendární automobil se čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans účastnil v roce 1949,...

Téměř sedmdesátiletý závodní speciál Aero Minor Sport se opět chystá na závod v Le Mans, tentokrát ovšem v kategorii...

Najdete na iDNES.cz