Terénní přívěs na prázdniny na konci světa sbalíte jako batoh

  16:00
Manželé z Utahu se před lety pustili do návrhu minimalistického přívěsu, který ustojí libovolný terén a klima. Má prý všechno, co budete potřebovat na dlouhé cestě k vysněnému cíli, i když tam nevedou silnice. Sází na bytelnou konstrukci, minimalistický design a spontaneitu uživatelů.
Terénní přívěs Escapods se složeným střešním spaním a malou polní kuchyní vzadu.

Terénní přívěs Escapods se složeným střešním spaním a malou polní kuchyní vzadu. | foto: Chris Eckel, Escapods

Nastartovat auto a vyrazit na pár hodin do neznáma. Sledovat chvilku jen střelku kompasu vlastních potřeb, volajících po klidu a izolaci od civilizace. Jet kupředu pro samotnou radost z cesty a z objevování. A v cíli, nebo spíš tam, kde na večer zastavíte? Zachovat si i nadále svobodu a nezávislost tím, že veškeré zázemí k pohodlnému přespání vezete na přívěsu s sebou.

Zhruba z takových motivů se rodil počin zvaný Escapods. Obytný terénní modul, tvořený v duchu moderních nomádů, kteří občas hledají v divočině únik před digitálním světem. Projekt, který si před pěti roky vysnili manželé Chris a Jen Hudakovi z Utahu, přitom sází na maximální funkční jednoduchost. Což v kombinaci s nízkou váhou, vysokou odolností a chytlavým designem vedlo k podnikatelskému úspěchu.

Chtěli přívěs, který by je nezruinoval

Ale postupně: Před lety měli prostý plán: pronajmout nebo zakoupit si malý přívěs za auto, se kterým by mohli vyrazit „tam, kde je hezky“, na takovém místě jednoduše zastavit, sbalit připravenou batožinu, vyrazit na túru a po celodenním treku se zase vrátit ke své mobilní základně.

Hned první věc, kterou zjistili, bylo, že cenový profil většiny přívěsů, nebo dokonce karavanů je silně nad rámec jejich rozpočtu. A druhá? Že drtivá většina podobných modulů může jen stěží naplnit představu o pohybu po nezpevněném terénu.

Jenže oni nehledali divočinu v kempu. A tak se v roce 2015 rozhodli ideální přívěs na míru vlastním potřebám vyrobit sami. Jak se ukázalo, Spojené státy americké přejí amatérským konstruktérům a pro jejich atypický přívěs existoval poměrně silný trh.

Základem off-road modulů Escapods je kombinace robustního podvěsného rámu, na který je „přilepen“ hliníkový profil obytné/úložné konstrukce. O jeho stabilitu se stará bytelný rám svařované ocelové trubkové konstrukce. To celé je pak usazeno na sedmnáctipalcových kolech, která zajišťují trakci a průchodnost nad prakticky libovolným terénem. Respektive, kudy projede auto v čele, to zvládne i Escapods.

Přívěs je v technické dokumentaci charakterizován jako obytný modul využitelný pro jakékoliv roční období. O to se stará třívrstvá izolace interiéru, počínaje čalouněním z březové překližky, následovaná třemi centimetry izolační tkaniny, ochrannou voděodolnou vrstvou a nakonec vnějším hliníkovým krunýřem, zafixovaným do ocelového rámu. Teploty kolem nuly uvnitř prakticky nepocítíte. Zaspárování řeší vinyl, takže problém není ani s kondenzací.

Poskládej si sám, aneb individualita vítězí

Od špičky po konec měří 3,9 metru a v nejširším bodě zabírá 3,1 metru (výška je 1,9 metru). Což je vcelku dost pro minimalisticky zařízený interiér, který nabízí dvoulůžko pěnové matrace „manželské postele“, úložný prostor pro operativní vybavení, integrovanou klimatizaci, hygienické zázemí, z vnější zadní strany otevíratelný box s polní kuchyní (ledničkou, elektrickým sporákem).

Osvětlení zajišťuje energeticky efektivní LED, a pokud si opravdu nedokážete odříct vymoženosti civilizace, jsou tu i dva USB porty a 12V zástrčka v čelní stěně.

Terénní přívěs Escapods

Tato legrace by pochopitelně ubírala energii putujícím obyvatelům na proklamované nezávislosti od vnějších zdrojů, nebýt střešní solární elektrárny (Renogy 100w Suitcase ) a bateriového systému. Nechybí tu ani klasická 15A dobíječka a také malé vodní čerpadlo. Protože jeden nikdy neví.

V základní „suché“ úpravě váží kompletní přívěs Escapods 725 kilogramů, s naplněnými kanystry na vodu se může zvýšit o další metrák. Hračičkové si mohou k základní výbavě přiobjednat nosiče jízdních kol, kajaků, modul externí sprchy, nebo grilovací komplet.

Konfigurace dávají případným zájemcům možnost uzpůsobit si celý modul svým potřebám a představám. Mezi zatím nejextrémnější zakázkové modifikace patřila instalace přídavné skládací střešní pozorovatelny pro vášnivého ornitologa. Závěsný rám je konstruován na nosnost 1,8 tuny.

Základní idea přitom zůstává stejná: Escapods jsou vlastně takové velké batohy na kolech, které máte stále sbalené na cestu. Když je připojíte za vůz, můžete s nimi jet kamkoliv a neztratíte se. „Což je možná podstata toho, v čem vidíme alternativy uspěchanému životnímu stylu,“ říkají Hudakovi. „Je to spontánní touha po dobrodružství, které půjdete objevovat. Protože všechno potřebné máte s sebou.“

Kolik za batoh na kolech?

  • V Evropě jsou zatím Escapods bez přímé podpory prodeje, ale co není, může být.
  • Za oceánem jsou nyní k sehnání dvě základní modelové řady, přičemž první, Topo Series, můžeme označit za „terénnější“ a přijde na 11 500 dolarů. Pohodovější set zvaný Dreamscape počítá s variantou, že budete méně jezdit a více bydlet, což se odráží na komfortu vybavení. Tato verze pak vyjde v základní sestavě na 13 500 dolarů (cca 340 tisíc korun).
  • Rozdíly mezi modelovými řadami ale naprosto stírá volitelný list uživatelských preferencí vybavení, v rámci kterého si můžete vybrat vše od počtu USB zástrček, počtu úchytů na kanystry s vodou až po dvouplotýnkový vařič.
  • Pokud byste se kladně vyjádřili ke všem volitelným doplňkům, zvýšili byste cenu na 16 500 dolarů (cca 415 tisíc korun). Nedá se ale předpokládat, že byste současně využili tří různých střešních stanů.
  • Podstatné je, že možnost specifikací dodává Escapods opravdu velkou míru individuality ve výběru a skladbě vašeho ideálního „batohu na kolech“.
Terénní přívěs Escapods
Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...