Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Espézetku nemá dostávat auto, ale majitel na doživotí, plánuje novela

  14:22aktualizováno  14:22
Registrační značky aut zřejmě do budoucna nebudou vázány na vozidlo, ale na jeho majitele, který by ji měl v podstatě doživotně. Změnu chystá ministerstvo dopravy v rámci novely silničního zákona.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  David Neff, MAFRA

Měla by ušetřit až polovinu ze zhruba 200 milionů korun ročně, které nyní ministerstvo platí za výrobu a distribuci někdejších "espézetek". Senátorům z podvýboru pro dopravu to dnes řekl ředitel ministerského odboru silniční dopravy Miroslav Tůma.

Zavedením "značek na doživotí" se podle něj odstraní potřeba vyrobit a zaplatit téměř jeden milion značek kvůli nové registraci převáděných ojetých aut. Tato přeregistrace je nutná při převodu aut mezi kraji.

"Ročně se vydá zhruba 1,6 milionu registračních značek. Nových aut je vyrobeno kolem 300 000 a dalších 400 000 je dovezeno, ty vždycky budou mít nové značky. Zbytek jsou přeregistrace," vypočítává Tůma.

Další snížení nákladů až na čtvrtinu by podle něj mohlo přinést zvažované nahrazení plechových značek plastovými. V minulosti to vyzkoušelo Norsko, nyní o tom uvažuje Francie, dodal.

O novou značku by podle Tůmy museli majitelé aut požádat stejně jako dosud při ztrátě nebo odcizení značky. Pokud by byla značka pouze poškozena, mohli by si nechat vyrobit duplikát. "Novela počítá s vydáváním značek ve třech exemplářích, třetí bude určen na nosič kol na zadní části vozu," uvedl Tůma.

Nová úprava podle něj vyjde také vstříc zájemcům o individuální registrační "značku na přání"; měla by mít osm písmen a číslic místo běžných sedmi, stát má podle úvah od 5 000 do 10 000 korun. I ostatní motoristé by nově mohli získat možnost elektronicky si objednat značku s číslem, které jim bude vyhovovat. Umožnit by jim to měly změny v centrálním registru vozidel.

Po možnosti zarezervovat si číslo, volá předseda Klubu přátel poznávacích značek Petr Marinov, podle něhož jsou stávající značky pro motoristy obtížně zapamatovatelné. Jeho návrhy na zavedení šestimístných značek podobných těm, které platily v 70. letech, ale Tůma odmítl jako krok zpět.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.