Autofotka týdne: První porsche pro čtyři stavěli ve Švýcarsku

aktualizováno 
Jmenuje se Beutler Porsche, že jste o něm nikdy neslyšeli? Taky jich vzniklo jen osmadvacet, do dneška prý přežily jen tři kusy. Jeden z nich, ve smetanově bílém lakování, byl nenápadnou hvězdou veteránského autosalonu Techno Classica v Essenu, který dnes končí.

Beutler Porsche | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Ferry Porsche přemýšlel o čtyřmístném provedení svého sporťáku už koncem čtyřicátých let, to ještě stavěl svůj model 356 v rakouském Gmündu.

Koncem padesátých let se tedy spojil se švýcarskou karosárnou Beutler, tak vzniklo první plnohodnotně čtyřmístné auto značky. Firma Ernsta a Fritze Beutlerových sídlící nedaleko Bernu měla právo dávat na auto loga a jména Porsche. Kromě kupé vznikl také kabriolet.

Beutler Porsche
Beutler Porsche
Beutler Porsche

Karosárna bratří Beutlerů udělala na Porscheho dojem už koncem čtyřicátých let, kdy postavili na dodaných šasi několik roadsteru 356. Ferry dokonce chtěl, aby pro automobilku vyráběla karoserie. Ernst Beutler to ovšem odmítl, nechtěl se vázat na jednu automobilku.

O dekádu později ale Beutler koupil několik karoserií s motory od Porsche s nápadem vytvořit čtyřsedadlový vůz. Porsche o to měl velký zájem, zaprvé Ernsta Beutlera dobře znal a taky potřeboval peníze.

Fotogalerie

Beutler tedy postavil v letech 1957 až 1962 osmadvacet čtyřmístných aut a k tomu jeden kabriolet.

Beutler prodloužil podvozek o téměř čtvrt metru, dlouhatánské převisy a krátký rozvor zaujmou na první pohled, nepůsobí však rušivě (délka je 4,5 metru, rozvor 2,3 metru).

Mechanika je stejná s výchozím modelem: vzadu pracuje benzinová pětasedmdesátikoňová plochá čtyřválcová vzduchem chlazená šestnáctistovka spojená se čtyřstupňovou manuální převodovkou, na obou nápravách jsou bubnové brzdy, 15palcová kola jsou nezávisle zavěšena a odpružena torzními tyčemi. Porsche od Beutlerů prý umí frčet až 165 km/h.



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

VIDEO: Jak šel čas s pařížským autosalonem, který slaví 120 let

Jak šel čas s pařížským autosalonem

Pařížský autosalon je nejstarší a nejslavnější automobilovou přehlídkou světa. První se konal před 120 lety. Podívejte...

Průkopník automobilismu Václav Klement se narodil před 150 lety

Václav Klement své výrobky osobně propagoval.

Konec 19. století byl zlatou érou rozvoje průmyslu, v té době byly položeny základy řady dodnes prosperujících podniků....

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...



Najdete na iDNES.cz