Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Padající hvězda hnaná turbinou drží rekordy už 60 let

aktualizováno 
Jmenuje se „Padající hvězda“ (Etoile Filante), ale kariéru měl ten modrý speciál určený pro pokořování rychlostních rekordů právě opačnou. Přesně před šedesáti lety dobyl pro Renault dodnes nepokořené rekordy.

Rychlostní speciál poháněný turbínou Renault Etoile Filante | foto: Renault

Renault Etoile Filante se na solných pláních v Bonnevillu 5. září 1956 rozjel na rychlost 308,85 kilometru za hodinu na pětikilometrové a na 306,9 km/h na kilometrové trati. Pokořil hned čtyři rekordy své kategorie, ze kterých ty dva zmíněné platí dodnes.

Letos se na slavný Týden rychlosti (Speed Week) modrý renault do Utahu vrátil. Turbinou poháněná placka s laminátovou karoserií na prostorovém trubkovém rámu vznikla v jediném exempláři a přežila dodnes. S pohonem turbínou automobiloví inženýři okouzleni rozmachem letectví po druhé světové válce hojně experimentovali. Expert na turbinové motory Joseph Szidlowski tehdy oslovil Renault se svým nápadem.

Fotogalerie

Šéf Renaultu Pierre Lefaucheux tedy vytvořil tým tří odborníků. Vedl ho Fernand Picard, k ruce měl talentovaného inženýra Alberta Loryho a třetí byl inženýr Jean Hébert, který také speciál s turbinou o výkonu 270 koní pilotoval.

Na dokonale hladké solné pláně, ideální k pokořování rychlostních rekordů, doprovodila padající hvězda nový speciál Renaultu. Francouzská značka se totiž přihlásila do kategorie historických vozů „Classic Gas Coupè“ se slavným modelem Dauphine s Nicolasem Prostem (záložní jezdec týmu Lotus F1 a okruhový závodník) za volantem. Nový rychlostní rekord kategorie má díky Renaultu hodnotu 123 km/h.

Bonnevillský festival rychlosti

Devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni v utažském Bonnevillu je každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších samohybů světa. V závodě je rozhodující čas naměřený uprostřed při projetí jedné míle (1,6 km).

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch...

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen. Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motorky, speciály s raketovými motory i náklaďáky.





Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Další z rubriky

Suzuki SX4
Shání se auto pro dva do 150 tisíc: na velikosti nezáleží, berte benzin

Je to typický požadavek penzistů, svobodných, nebo třeba těch, kdo shání druhé auto do rodiny. Praktické auto, které nemusí být ani moc velké, jezdit s ním...  celý článek

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987
Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka,...  celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.