Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Padající hvězda hnaná turbinou drží rekordy už 60 let

aktualizováno 
Jmenuje se „Padající hvězda“ (Etoile Filante), ale kariéru měl ten modrý speciál určený pro pokořování rychlostních rekordů právě opačnou. Přesně před šedesáti lety dobyl pro Renault dodnes nepokořené rekordy.

Rychlostní speciál poháněný turbínou Renault Etoile Filante | foto: Renault

Renault Etoile Filante se na solných pláních v Bonnevillu 5. září 1956 rozjel na rychlost 308,85 kilometru za hodinu na pětikilometrové a na 306,9 km/h na kilometrové trati. Pokořil hned čtyři rekordy své kategorie, ze kterých ty dva zmíněné platí dodnes.

Letos se na slavný Týden rychlosti (Speed Week) modrý renault do Utahu vrátil. Turbinou poháněná placka s laminátovou karoserií na prostorovém trubkovém rámu vznikla v jediném exempláři a přežila dodnes. S pohonem turbínou automobiloví inženýři okouzleni rozmachem letectví po druhé světové válce hojně experimentovali. Expert na turbinové motory Joseph Szidlowski tehdy oslovil Renault se svým nápadem.

Fotogalerie

Šéf Renaultu Pierre Lefaucheux tedy vytvořil tým tří odborníků. Vedl ho Fernand Picard, k ruce měl talentovaného inženýra Alberta Loryho a třetí byl inženýr Jean Hébert, který také speciál s turbinou o výkonu 270 koní pilotoval.

Na dokonale hladké solné pláně, ideální k pokořování rychlostních rekordů, doprovodila padající hvězda nový speciál Renaultu. Francouzská značka se totiž přihlásila do kategorie historických vozů „Classic Gas Coupè“ se slavným modelem Dauphine s Nicolasem Prostem (záložní jezdec týmu Lotus F1 a okruhový závodník) za volantem. Nový rychlostní rekord kategorie má díky Renaultu hodnotu 123 km/h.

Bonnevillský festival rychlosti

Devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni v utažském Bonnevillu je každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších samohybů světa. V závodě je rozhodující čas naměřený uprostřed při projetí jedné míle (1,6 km).

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch...

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen. Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motorky, speciály s raketovými motory i náklaďáky.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Obojživelný Amphicar. Americký prezident v něm děsil spolujezdce

Obojživelný Amphicar

Německý Amphicar je zatím jediný civilní obojživelný sériově vyráběný vůz, který lze s výhradami klasifikovat jako...

Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil...

Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech...

BMW Řada 7 3,0 750xd...
BMW Řada 7 3,0 750xd...

r.v. 2016, naj. 20 000 km, diesel
2 600 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.