Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU: Končí výsady automobilek

  18:29aktualizováno  18:29
Brusel - Časy monopolní vlády nad trhem končí i pro výrobce aut v EU. Podle návrhů Evropské komise se musí vzdát části svých privilegií a přistoupit na některá konkurenční pravidla unie. "Prodejci byli dosud zcela závislí na výrobcích a měli málo podnětů ke konkurenci. Naše opatření odstraňuje tuto svěrací kazajku," prohlásil komisař pro volnou soutěž Mario Monti.

Prodejci mohou nabízet více různých značek v jedné prodejně, což bylo dosud vyloučeno. Výrobci jim musí nabízet stejné slevy jako velkým zákazníkům. Padají omezení pro prodejní díly: opravny je smí koupit kdekoli, nejen u automobilky. I opravy smí provádět každý, pokud je dostatečně kvalifikován - výrobci mu musí umožnit získat všechny informace pro tento účel. Padají i všechny hranice: koupě auta je možná přes internet.

Prodejci mohou inzerovat a prodat svá auta v kterékoli zemi EU a všude mohou zřídit své pobočky. Návrh komise odstraňuje největší problémy starého systému: výrobci už nemohou mít uzavřené prodejní sítě s výlučným monopolem na prodej svých aut, kde určují i to, komu se auta prodat smí a komu ne. Autovýrobci smí určit buď to, na jakém území prodává dealer jejich auta, nebo to, jak je prodává. Ne oboje. Trh s auty však nebude ani v příštích letech zcela volný.

"Výrobci mají stále dost kontroly, aby zajistili, že prodej i služby zůstanou na vysoké úrovni," uvedl Monti. Nařízení komise tak neumožňuje třeba prodej aut v supermarketech, i když toto omezení lze obejít, třeba "cestou Colruyt": belgická obchodní síť nabízela v prodejnách možnost rezervovat si levné auto. Jeho reálná koupě pak proběhla u dealera. Ke změně systému vedly komisi zejména četné případy zneužití starého systému, kdy výrobci bránili prodeji aut zákazníkům, kteří si chtěli koupit levnější auto mimo svou zemi.

Automobilky se nedaly odstrašit od této praxe ani pokutami v desítkách milionů eur. Evropská komise doufá, že její nová pravidla povedou k poklesu cen aut, náhradních dílů i opravárenských služeb. To však není nijak jisté: firmy, u nichž jsou cenové rozdíly největší, jsou buď prodělečné (Fiat), nebo vykázaly na konci roku velkou nulu (Ford). Ještě více než výrobci pocítí nový systém autorizovaní prodejci, kterých je v celé unii asi 108 tisíc.

Jen Němci odhadují, že už dlouho před rokem 2010 zmizí polovina z jejich 17 tisíc automobilových dealerů. Německo, největší výrobce aut v unii, se tak chce postavit proti komisi. Kancléř Gerhard Schröder prohlásil, že to "přinese velké konkurenční nevýhody" pro německé výrobce, což se prý projeví růstem počtu nezaměstnaných. Německo i jiní ještě mohou prosadit změny. Předložený dokument je návrh, o němž má komise až do července jednat. Brusel definitivně rozhodne až v létě.

Autor:




Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.