EU: Končí výsady automobilek

  18:29
Brusel - Časy monopolní vlády nad trhem končí i pro výrobce aut v EU. Podle návrhů Evropské komise se musí vzdát části svých privilegií a přistoupit na některá konkurenční pravidla unie. "Prodejci byli dosud zcela závislí na výrobcích a měli málo podnětů ke konkurenci. Naše opatření odstraňuje tuto svěrací kazajku," prohlásil komisař pro volnou soutěž Mario Monti.

Prodejci mohou nabízet více různých značek v jedné prodejně, což bylo dosud vyloučeno. Výrobci jim musí nabízet stejné slevy jako velkým zákazníkům. Padají omezení pro prodejní díly: opravny je smí koupit kdekoli, nejen u automobilky. I opravy smí provádět každý, pokud je dostatečně kvalifikován - výrobci mu musí umožnit získat všechny informace pro tento účel. Padají i všechny hranice: koupě auta je možná přes internet.

Prodejci mohou inzerovat a prodat svá auta v kterékoli zemi EU a všude mohou zřídit své pobočky. Návrh komise odstraňuje největší problémy starého systému: výrobci už nemohou mít uzavřené prodejní sítě s výlučným monopolem na prodej svých aut, kde určují i to, komu se auta prodat smí a komu ne. Autovýrobci smí určit buď to, na jakém území prodává dealer jejich auta, nebo to, jak je prodává. Ne oboje. Trh s auty však nebude ani v příštích letech zcela volný.

"Výrobci mají stále dost kontroly, aby zajistili, že prodej i služby zůstanou na vysoké úrovni," uvedl Monti. Nařízení komise tak neumožňuje třeba prodej aut v supermarketech, i když toto omezení lze obejít, třeba "cestou Colruyt": belgická obchodní síť nabízela v prodejnách možnost rezervovat si levné auto. Jeho reálná koupě pak proběhla u dealera. Ke změně systému vedly komisi zejména četné případy zneužití starého systému, kdy výrobci bránili prodeji aut zákazníkům, kteří si chtěli koupit levnější auto mimo svou zemi.

Automobilky se nedaly odstrašit od této praxe ani pokutami v desítkách milionů eur. Evropská komise doufá, že její nová pravidla povedou k poklesu cen aut, náhradních dílů i opravárenských služeb. To však není nijak jisté: firmy, u nichž jsou cenové rozdíly největší, jsou buď prodělečné (Fiat), nebo vykázaly na konci roku velkou nulu (Ford). Ještě více než výrobci pocítí nový systém autorizovaní prodejci, kterých je v celé unii asi 108 tisíc.

Jen Němci odhadují, že už dlouho před rokem 2010 zmizí polovina z jejich 17 tisíc automobilových dealerů. Německo, největší výrobce aut v unii, se tak chce postavit proti komisi. Kancléř Gerhard Schröder prohlásil, že to "přinese velké konkurenční nevýhody" pro německé výrobce, což se prý projeví růstem počtu nezaměstnaných. Německo i jiní ještě mohou prosadit změny. Předložený dokument je návrh, o němž má komise až do července jednat. Brusel definitivně rozhodne až v létě.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...