Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU: Končí výsady automobilek

  18:29aktualizováno  18:29
Brusel - Časy monopolní vlády nad trhem končí i pro výrobce aut v EU. Podle návrhů Evropské komise se musí vzdát části svých privilegií a přistoupit na některá konkurenční pravidla unie. "Prodejci byli dosud zcela závislí na výrobcích a měli málo podnětů ke konkurenci. Naše opatření odstraňuje tuto svěrací kazajku," prohlásil komisař pro volnou soutěž Mario Monti.

Prodejci mohou nabízet více různých značek v jedné prodejně, což bylo dosud vyloučeno. Výrobci jim musí nabízet stejné slevy jako velkým zákazníkům. Padají omezení pro prodejní díly: opravny je smí koupit kdekoli, nejen u automobilky. I opravy smí provádět každý, pokud je dostatečně kvalifikován - výrobci mu musí umožnit získat všechny informace pro tento účel. Padají i všechny hranice: koupě auta je možná přes internet.

Prodejci mohou inzerovat a prodat svá auta v kterékoli zemi EU a všude mohou zřídit své pobočky. Návrh komise odstraňuje největší problémy starého systému: výrobci už nemohou mít uzavřené prodejní sítě s výlučným monopolem na prodej svých aut, kde určují i to, komu se auta prodat smí a komu ne. Autovýrobci smí určit buď to, na jakém území prodává dealer jejich auta, nebo to, jak je prodává. Ne oboje. Trh s auty však nebude ani v příštích letech zcela volný.

"Výrobci mají stále dost kontroly, aby zajistili, že prodej i služby zůstanou na vysoké úrovni," uvedl Monti. Nařízení komise tak neumožňuje třeba prodej aut v supermarketech, i když toto omezení lze obejít, třeba "cestou Colruyt": belgická obchodní síť nabízela v prodejnách možnost rezervovat si levné auto. Jeho reálná koupě pak proběhla u dealera. Ke změně systému vedly komisi zejména četné případy zneužití starého systému, kdy výrobci bránili prodeji aut zákazníkům, kteří si chtěli koupit levnější auto mimo svou zemi.

Automobilky se nedaly odstrašit od této praxe ani pokutami v desítkách milionů eur. Evropská komise doufá, že její nová pravidla povedou k poklesu cen aut, náhradních dílů i opravárenských služeb. To však není nijak jisté: firmy, u nichž jsou cenové rozdíly největší, jsou buď prodělečné (Fiat), nebo vykázaly na konci roku velkou nulu (Ford). Ještě více než výrobci pocítí nový systém autorizovaní prodejci, kterých je v celé unii asi 108 tisíc.

Jen Němci odhadují, že už dlouho před rokem 2010 zmizí polovina z jejich 17 tisíc automobilových dealerů. Německo, největší výrobce aut v unii, se tak chce postavit proti komisi. Kancléř Gerhard Schröder prohlásil, že to "přinese velké konkurenční nevýhody" pro německé výrobce, což se prý projeví růstem počtu nezaměstnaných. Německo i jiní ještě mohou prosadit změny. Předložený dokument je návrh, o němž má komise až do července jednat. Brusel definitivně rozhodne až v létě.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

OBRAZEM: Designérský kousek na kolech. Karavan, který lze jen závidět

Vizualizace designového karavanu Romotow od novozélandského studia W2.

Zapomeňte na klasické hranaté karavany bez nápadu. Romotow je přívěs v unikátním designu. Stačí zmáčknout jediné...

BMW i3 Akční cena!
BMW i3 Akční cena!

r.v. 2014, naj. 41 000 km, elektro
719 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz