EU: Končí výsady automobilek

Brusel - Časy monopolní vlády nad trhem končí i pro výrobce aut v EU. Podle návrhů Evropské komise se musí vzdát části svých privilegií a přistoupit na některá konkurenční pravidla unie. "Prodejci byli dosud zcela závislí na výrobcích a měli málo podnětů ke konkurenci. Naše opatření odstraňuje tuto svěrací kazajku," prohlásil komisař pro volnou soutěž Mario Monti.

Prodejci mohou nabízet více různých značek v jedné prodejně, což bylo dosud vyloučeno. Výrobci jim musí nabízet stejné slevy jako velkým zákazníkům. Padají omezení pro prodejní díly: opravny je smí koupit kdekoli, nejen u automobilky. I opravy smí provádět každý, pokud je dostatečně kvalifikován - výrobci mu musí umožnit získat všechny informace pro tento účel. Padají i všechny hranice: koupě auta je možná přes internet.

Prodejci mohou inzerovat a prodat svá auta v kterékoli zemi EU a všude mohou zřídit své pobočky. Návrh komise odstraňuje největší problémy starého systému: výrobci už nemohou mít uzavřené prodejní sítě s výlučným monopolem na prodej svých aut, kde určují i to, komu se auta prodat smí a komu ne. Autovýrobci smí určit buď to, na jakém území prodává dealer jejich auta, nebo to, jak je prodává. Ne oboje. Trh s auty však nebude ani v příštích letech zcela volný.

"Výrobci mají stále dost kontroly, aby zajistili, že prodej i služby zůstanou na vysoké úrovni," uvedl Monti. Nařízení komise tak neumožňuje třeba prodej aut v supermarketech, i když toto omezení lze obejít, třeba "cestou Colruyt": belgická obchodní síť nabízela v prodejnách možnost rezervovat si levné auto. Jeho reálná koupě pak proběhla u dealera. Ke změně systému vedly komisi zejména četné případy zneužití starého systému, kdy výrobci bránili prodeji aut zákazníkům, kteří si chtěli koupit levnější auto mimo svou zemi.

Automobilky se nedaly odstrašit od této praxe ani pokutami v desítkách milionů eur. Evropská komise doufá, že její nová pravidla povedou k poklesu cen aut, náhradních dílů i opravárenských služeb. To však není nijak jisté: firmy, u nichž jsou cenové rozdíly největší, jsou buď prodělečné (Fiat), nebo vykázaly na konci roku velkou nulu (Ford). Ještě více než výrobci pocítí nový systém autorizovaní prodejci, kterých je v celé unii asi 108 tisíc.

Jen Němci odhadují, že už dlouho před rokem 2010 zmizí polovina z jejich 17 tisíc automobilových dealerů. Německo, největší výrobce aut v unii, se tak chce postavit proti komisi. Kancléř Gerhard Schröder prohlásil, že to "přinese velké konkurenční nevýhody" pro německé výrobce, což se prý projeví růstem počtu nezaměstnaných. Německo i jiní ještě mohou prosadit změny. Předložený dokument je návrh, o němž má komise až do července jednat. Brusel definitivně rozhodne až v létě.