Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU omezí moc automobilek

  12:45aktualizováno  12:45
Evropská unie otevře dveře pro konkurenci na trhu s auty - sice ještě ne úplně, ale aspoň "uváženě". Nová pravidla, jež schválila Evropská komise, omezí kontrolu výrobců nad prodejem aut. "Přichází konec všemocným výrobcům automobilů. Autorizovaní dealeři a provozovatelé automobilových servisů budou mít více svobody. Postupně se zmenší rozdíly mezi dosud často velmi odlišnými cenami stejných aut v jednotlivých zemích unie," komentoval krok komise belgický veřejnoprávní rozhlas RTBF.

"Návrh zavádí do odvětví dávku konkurence," řekl komisař pro volnou soutěž Mario Monti. Čistě konkurenční prostředí však jeho pravidla nevytvářejí: výrobci budou mít nadále možnosti jak ovlivnit prodej svých aut. Také naděje, že nové nařízení sníží ceny, se možná nesplní. V řadě zemí, například ve Finsku či v Dánsku, totiž výrobci drželi uměle nízké ceny, aby tak vyrovnali tíhu daní.

Ztráty si vynahrazovali v daňově méně náročných zemích. To nyní už nepůjde. Mezi německými výrobci proto podle listu Der Standard existuje "tichá dohoda" o postupném sjednocení jejich cen v EU - což Brusel asi jen uvítá. Šéf svazu německého automobilového průmyslu Bernd Gottschalk však varuje před negativními dopady. "Ve většině zemí EU ceny porostou," tvrdí.

V jedné oblasti se přesto otevírá prostor pro cenový pokles: u oprav a náhradních dílů. Tyto služby tvoří až dvě pětiny celkové ceny aut za dobu jejich používání. Zákazníci už nebudou odkázáni na služby oficiálního dealera a na originální náhradní díly.

To bylo vždy drahé, už proto, že tento systém prakticky vylučoval konkurenci. Nyní má sám zákazník rozhodovat, jaké náhradní díly se u něj mají použít a kde si své auto nechá opravit. Výrobci jsou povinni dát k dispozici dokumentaci o autech všem opravářům. I jejich dodavatelé smějí dodávat náhradní díly na trh přímo, a ne jen přes výrobce.

Nový systém začne v omezené míře platit letos 30. září a bude platit až do roku 2008. Výrobci budou stále částečně moci ovlivňovat prodej aut - budou mít na výběr ze dvou modelů. Při "selektivní distribuci" nesmějí nabídnout dodaná auta k dalšímu prodeji - do velkoobchodů či pro nezávislé operátory. Navíc musí splňovat řadu kritérií, od povinného výcviku personálu až po stanovený minimální roční obrat.

Jinak však mohou prodávat auta zákazníkům na celém území EU. U "exkluzivního" modelu smějí výrobci omezit území, na němž prodejci aktivně nabízejí jejich auta zato nesmějí nijak omezit okruh zákazníků. Prodejce tak může prodat vůz každému, kdo ho navštíví.

Lidé také budou moci bez námahy srovnávat různé typy aut. Prodejci mohou nabízet více typů, i když pro jednotlivé značky musí ve svém pavilonu vyčlenit odlišené prodejní plochy. Dealeři s omezenou oblastí prodeje mohou navíc dodávat auta do supermarketů, které se samozřejmě nebudou omezovat jen na jednu značku.

Monti: Češi se změn bát nemusí

Nová pravidla pro prodej aut v EU neohrozí trhy ve střední Evropě. Alespoň si to myslí komisař pro hospodářskou soutěž Mario Monti. "Pro tuto obavu nejsou žádné důvody," uvedl.

Dosud měly automobilky právo určit, na jakém území smí prodejce prodat jejich auta; do dvou let se této výsady musí vzdát. Záhy to začne platit i pro české či polské prodejce.

Monti soudí, že nová pravidla obchodníkům ve střední Evropě prospějí. Poukázal na to, že ceny v Polsku, Maďarsku či České republice budou ještě dlouho nižší než třeba v sousedním Německu, které je po Británii nejdražším autotrhem v EU. "Pokud tedy nějací dealeři dostanou novou příležitost při přeshraničním obchodu, budou to polští nebo čeští dealeři," řekl komisař.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.