Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

EU podpoří vývoj vozu budoucnosti poháněného vodíkem

  11:57
Brusel (Od našeho zpravodaje) - V Americe tomu prezident Bush říká "auto svobody". V Evropě to jméno nemá, ale i ona chce totéž: levný vůz na vodík. Vůz, jehož jedinou "zplodinou" bude voda. EU dává najevo, že tyto vize budoucnosti podpoří, i když přesné nákresy tohoto vozu zatím nikdo nemá.

Několik firem jako Daimler, Ford či Nissan předvedlo řadu prototypů vodíkových autobusů i osobních vozů, ale ty zatím nekonkurují autům na benzin a naftu. Přitom automobilky investovaly do vývoje vodíkových vozů už dvě miliardy dolarů. Budou však muset utratit ještě více, chtějí-li prodávat auta i za dvacet či třicet let. Času je málo, ubývá ropy.

Svět se musí za jednu dvě generace energeticky změnit - jinak se zhroutí nejen automobilový průmysl, ale celá současná civilizace. Ne pro každého to bude katastrofa. Ta čtvrtina lidstva, která nemá přístup k elektřině, si toho sotva všimne. A ani stovky milionů obyvatel této planety, které nikdy v životě netelefonovaly, asi o moc nepřijdou.

Co nabízí vodíkový svět
* 1766
- britský chemik Henry Cavendish objevuje vodík jako svébytný chemický prvek
* 1783 - startuje první balon plněný vodíkem
* 1937 - po výbuchu vzducholodi Hindenburg končí éra vodíku u vzdušných plavidel, ale peroxid vodíku je použit za války k pohonu německých raket V-2
* 1952 - odpálena první vodíková bomba; následné mnohaleté úsilí o využití vodíkové jaderné reakce k výrobě elektřiny zatím nepřineslo výsledek
* po roce 1990: vznikají první vodíková auta
* 2002 až 2003: Japonsko, Spojené státy a EU se rozhodují dát prioritu vývoji vodíkových technologií
* 2005 až 2006: na trhu se mají objevit přenosné vodíkové "baterie" pro pohon mobilu a počítačů
* okolo 2008: nové technologie na výrobu vodíku ze zemního plynu zlevní tuto surovinu
* po roce 2010: masová výroba vodíkových aut, jejich první boom může nastat okolo roku 2015
* okolo 2020: trh s vodíkovými technologiemi má mít obrat 1,7 bilionu dolarů
* okolo 2050: vodík představuje klíčovou energetickou surovinu
Ale bude to konec Západu, pokud nenajde jiné zdroje energie. Optimističtí vědci věří, že je ještě čtyřicet let času. Jejich skeptičtější kolegové tvrdí, že první velká energetická krize přijde za necelých dvacet let, druhá jen o málo později. Okolo roku 2020 začne klesat těžba ropy, před rokem 2030 se čeká totéž u zemního plynu. Poptávka však poroste dále a s ní i ceny. Jasný plán - založený na vodíku - má pro tuto situaci ledový Island. Od letoška se na ulicích Reykjavíku začínají objevovat vodíkové autobusy. Do roku 2015 má na vodík přejít islandská rybářská flotila - hlavní zdroj příjmů této země.

V roce 2030 či 2040 má tento plyn na Islandu převzít úlohu, kterou nyní hraje ropa. "Je to dobrá vize. A když vyrostou moji vnuci, bude to jejich energetický systém," tvrdí propagátor vodíku, profesor Bragi Arnason z Reykjavické univerzity. Island je však k zavedení vodíkové ekonomiky skvěle vybaven - odpadá u něj jedna ze slabin, které vodík má. Tento plyn je nejhojnější látkou ve vesmíru i na této planetě. Nikde na Zemi však nejsou žádné vodíkové "sloje" či "ložiska". Je nutné ho vyrábět. A také skladovat. Obojí představuje obrovský problém.

Vodíku je všude dost. Jenže se musí "vyrobit"
Zatím se vodík vyrábí hlavně z plynu a uhlí - z látek, kterých záhy nebude dost a jež znečišťují ovzduší. Ale Island má dost "čisté" geotermální a vzdušné energie, takže může vyrábět vodík z vody. Může tak naplnit předpověď Julesa Verna, spisovatele z věku parních strojů. Ten ve svém Tajuplném ostrově napsal: "Voda bude uhlím zítřka." Jenže pokud by chtěly totéž dělat USA, musely by jen kvůli výrobě vodíku postavit elektrárny za 400 miliard dolarů. A to je možná jen menší část ceny za sny o "autě svobody" a o ekonomice, jež nebude závislá na ložiscích ropy v nestabilních částech světa.

Vodík je totiž nutné nejen vyrobit, ale také stlačit nebo zkapalnit, aby se dal jakžtakž skladovat. Jinak by nádrž vodíkového auta musela být třítisíckrát větší než nádrž benzinu, aby vůz zítřka ujel to, co auto dneška. Jen stlačení pohltí jednu až dvě pětiny energie, která je ve vodíku uložena. Hledá se proto cesta, jak problém obejít. Možnost tu je: vodíkové články. V nich se vodík nespaluje jako benzin, a proto ho není potřeba tolik. Pouze reaguje s kyslíkem a přitom vzniká elektřina. Je to daleko výhodnější. Naše auta dokážou v nejlepším případě využít energii z každého čtvrtého litru benzinu, který spálí - energie ze zbylých tří litrů přijde vniveč.

Auta s vodíkovými články mají využívat ne čtvrtinu, ale aspoň polovinu energie skryté ve svém palivu. Jenže vodík lehce uniká a lehce se vzněcuje. Svět s ním proto nemá nejlepší zkušenost. V dopravě dosud sloužil hlavně jako náplň obtížně řiditelných balonů a obřích vzducholodí, s nimiž začala éra vzdušného bombardování i běžných letů za oceán. Ohnivou tečku za touto dobou udělal výbuch zepelínu Hindenburg v roce 1937. Kdo má chuť sedět v autě - "vodíkové bombě"? A je to vůbec nutné? Zastánci obnovitelné energie vás ujistí, že ne a že těch 1,2 miliardy dolarů a stovky milionů eur, které se utratí na "auto svobody" a jeho evropskou obdobu, by se měly raději investovat do výstavby vzdušných turbín a slunečních článků.

Pokud by to mělo úspěch, svět by se mohl obejít bez toho, že nejdříve s pomocí elektřiny vyrobí vodík a ten bude zpátky proměňovat na vodu a elektřinu. Americká i evropská "auta svobody" by pak "netankovala" tekutý plyn, ale jen elektrický proud. Evropa dělá pro obnovitelnou energii možná nejvíce na světě. I Češi se museli při jednání o vstupu do EU zavázat, že prudce zvýší její podíl na své výrobě elektřiny. Přesto experti soudí, že hospodářství unie musí přejít na vodík nejpozději do roku 2050. "Auta svobody" by však měla vyjet už dříve: tak DaimlerChrysler plánuje výrobu vodíkových aut po roce 2010.

Budoucnost? Prototyp automobilu na vodík z dílny jihokorejského výrobce.

Kromě Hyundaie se vývoji alternativních pohonů věnují například Honda, Toyota, Ford nebo DaimlerChrysler.

Očekává se, že okolo roku 2008 nové technologie na výrobu vodíku ze zemního plynu zlevní tuto surovinu, potom nastane masová výroba vodíkových aut.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...