Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU: Pokutě už neujedete!

  14:11aktualizováno  14:11
Ručička tachometru už dávno překročila 150 kilometrů v hodině. Šofér řítící se na dovolenou však nezpomalí, i když ucítí, že na něj náhle zasvítil blesk silniční kamery. Ví totiž, že pokutu, kterou si zaslouží, na něm jen tak nevymohou.

Není totiž doma a z ciziny zatím pokutové bločky moc nechodí - ani v rámci Evropské unie ne. To chce Brusel změnit.

Důvod je snadno pochopitelný. Podle loňské studie Evropské komise by počet mrtvých na unijních cestách ročně klesl o čtrnáct tisíc, kdyby řidiči dodržovali předpisy opravdu všude. A raněných by bylo o 680 tisíc méně.

"Statistiky ukazují, že vynucování (předpisů) je jedním z klíčů k vyšší bezpečnosti silničního provozu," řekla při prezentaci studie komisařka Loyola de Palaciová.

Teoreticky platí předpisy o trestním stíhání v celém prostoru EU bez vnitřních hranic už od roku 1999. V praxi je však není nijak snadné uplatnit. Unijní úředníci proto vypracovali nový předpis, umožňující zkasírovat české, finské či rakouské řidiče i za dopravní hříchy spáchané ve vzdáleném Španělsku nebo v nejjižnějším koutu Itálie a Řecka.

Podle návrhu, o němž informovala rakouská média, dostanou provinilci složenku s pokutou rovnou domů.

Zatím však není jasné, kdy bude tato evropská směrnice schválena členskými státy. Až poté ji lze zavádět do práva každé unijní země včetně Česka. Mezi schválením unijní směrnice a jejím uplatněním v národním právu členských zemí přitom uplyne obvykle rok až dva - i když některé členské země jsou schopny protahovat provedení takového kroku ještě podstatně déle.

Jedním z nejčastějších silničních provinění je právě vysoká rychlost. Pro Brusel je omezení tohoto jevu jednou z hlavních priorit - vedle jízdy pod vlivem alkoholu či drog a plnění bezpečnostních předpisů. Pokud však přespříliš spěchající řidiči nejsou zachyceni včas místní policií, obvykle trestu unikají.

Jsou samozřejmě výjimky: když Rakušané překročí povolenou rychlost v Německu nebo Němci v Rakousku, lze je podle dohod mezi oběma státy finančně potrestat, i když uniknou do své domovské země. Dosud však neexistují pravidla pro vynucení pokut po celé unii.

Už dnes jsou způsoby, jak provinilé řidiče postihnout. Třeba tak, že hříšník zaplatí nadměrnou zálohu na pokutu. Podmínkou však je, že ho policie zadrží, než opustí zemi. Nebo místní policisté uloží záznam o provinilci do rejstříku, a když se v jejich zemi znovu ubytuje, dorazí za ním muž v uniformě s příkazem k platbě. To dělá třeba Lucembursko.

Trestání silničních přestupků však nemusí být nijak snadné ani po zavedení směrnice, pokud se nepodaří včas uskutečnit návrhy na sladění unijních řidičských průkazů.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Škoda Octavia 1.4 TSI 2011 ·...
Škoda Octavia 1.4 TSI 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 123 424 km, benzín
185 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.