Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU: Pokutě už neujedete!

  14:11aktualizováno  14:11
Ručička tachometru už dávno překročila 150 kilometrů v hodině. Šofér řítící se na dovolenou však nezpomalí, i když ucítí, že na něj náhle zasvítil blesk silniční kamery. Ví totiž, že pokutu, kterou si zaslouží, na něm jen tak nevymohou.

Není totiž doma a z ciziny zatím pokutové bločky moc nechodí - ani v rámci Evropské unie ne. To chce Brusel změnit.

Důvod je snadno pochopitelný. Podle loňské studie Evropské komise by počet mrtvých na unijních cestách ročně klesl o čtrnáct tisíc, kdyby řidiči dodržovali předpisy opravdu všude. A raněných by bylo o 680 tisíc méně.

"Statistiky ukazují, že vynucování (předpisů) je jedním z klíčů k vyšší bezpečnosti silničního provozu," řekla při prezentaci studie komisařka Loyola de Palaciová.

Teoreticky platí předpisy o trestním stíhání v celém prostoru EU bez vnitřních hranic už od roku 1999. V praxi je však není nijak snadné uplatnit. Unijní úředníci proto vypracovali nový předpis, umožňující zkasírovat české, finské či rakouské řidiče i za dopravní hříchy spáchané ve vzdáleném Španělsku nebo v nejjižnějším koutu Itálie a Řecka.

Podle návrhu, o němž informovala rakouská média, dostanou provinilci složenku s pokutou rovnou domů.

Zatím však není jasné, kdy bude tato evropská směrnice schválena členskými státy. Až poté ji lze zavádět do práva každé unijní země včetně Česka. Mezi schválením unijní směrnice a jejím uplatněním v národním právu členských zemí přitom uplyne obvykle rok až dva - i když některé členské země jsou schopny protahovat provedení takového kroku ještě podstatně déle.

Jedním z nejčastějších silničních provinění je právě vysoká rychlost. Pro Brusel je omezení tohoto jevu jednou z hlavních priorit - vedle jízdy pod vlivem alkoholu či drog a plnění bezpečnostních předpisů. Pokud však přespříliš spěchající řidiči nejsou zachyceni včas místní policií, obvykle trestu unikají.

Jsou samozřejmě výjimky: když Rakušané překročí povolenou rychlost v Německu nebo Němci v Rakousku, lze je podle dohod mezi oběma státy finančně potrestat, i když uniknou do své domovské země. Dosud však neexistují pravidla pro vynucení pokut po celé unii.

Už dnes jsou způsoby, jak provinilé řidiče postihnout. Třeba tak, že hříšník zaplatí nadměrnou zálohu na pokutu. Podmínkou však je, že ho policie zadrží, než opustí zemi. Nebo místní policisté uloží záznam o provinilci do rejstříku, a když se v jejich zemi znovu ubytuje, dorazí za ním muž v uniformě s příkazem k platbě. To dělá třeba Lucembursko.

Trestání silničních přestupků však nemusí být nijak snadné ani po zavedení směrnice, pokud se nepodaří včas uskutečnit návrhy na sladění unijních řidičských průkazů.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Najdete na iDNES.cz